سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی: کپی غیرمجاز کتاب، تضییع حقوق ناشر و نویسنده است


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.24 - 10:56

مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی: کپی غیرمجاز کتاب، تضییع حقوق ناشر و نویسنده است

ایسنا/ مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی گفت: کپی غیرمجاز کتاب، ضمن غیراخلاقی، غیرعرفی، غیرفرهنگی و غیرشرعی بودن، عامل تضییع حقوق ناشران و نویسندگان و سبب بی‌انگیزگی آن‌ها در پرداختن به کتاب‌های جدید می‌شود.
دکتر محمدرضا حاتمی، مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی، به تلاش های فراوان مولفان، مترجمان و ناشران در گردآوری و نشر کتاب اشاره کرد و گفت: اگر شخصی بدون پرداخت اجرت ناشر و نویسنده، کتاب آن­ ها را چه در قالب کتاب چاپ شده، چه در قالب پی دی اف، تکثیر کند، حقوق آن ها را پایمال و در حق آن ها ظلم کرده است.
وی تاکید کرد: تکثیر و توزیع کتاب، بدون پرداخت حق تکثیر آن، یک نوع دزدی است.
حاتمی با بیان اینکه معمولا کتاب های پرفروش، بیشتر در معرض سرقت ادبی قرار می گیرند اذعان کرد: کتاب های پرفروش، سرمایه یک ناشر است و با آن ها می تواند بخشی از سرمایه های خود را بازیافت کند، مشهور شود و مورد توجه نویسندگان قرار بگیرد.
وی همچنین کپی غیر مجاز کتاب ها را سبب بی انگیزگی نویسندگان و ناشران در پرداختن به کتاب های جدید و در نتیجه ایجاد لطمه به فرهنگ، ادب، کتاب و کتابخوانی جامعه دانست و گفت: این موضوع در حوزه کتاب های دانشگاهی همچنین استادان و دانشجویان را از آثار جدید محروم می کند.
مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی در ادامه افزود: برخی ناشران پیام های فرهنگی را راجع به کپی نکردن غیرمجاز در کتاب های خود به چاپ رسانده اند.
وی همچنین به کپی همه یا بخشی از کتاب توسط برخی از استادان یا دانشجویان اشاره کرد و آن را ظلم در حق ناشر و مولف کتاب دانست و گفت: کپی غیرمجاز سبب از هم پاشیدگی نشر کشور می شود.
حاتمی در ادامه با بیان اینکه برخی از ناشران به علت این موضوع به ورشکستگی رسیده اند، آن را عملی غیر اخلاقی، غیر عرفی و غیر فرهنگی خواند و درباره غیر شرعی بودن آن هم گفت: در رابطه با این موضوع از دفتر مقام معظم رهبری استفتاء گرفتیم و ایشان هم جایز نبودن آن را اعلام کردند.
او در انتها حل این مشکل را در گرو درخواست عمومی، همت و کمک استادان دانشگاه، دانشجویان و متولیان فرهنگی کشور بیان کرد و گفت: قوه قضائیه هم می تواند مجموعه های ویژه ای را در نظر بگیرد که حتی با نبود شاکی خصوصی، در صورت مشاهده انبار کتاب های کپی شده به صورت غیر مجاز، به عنوان مدعی العموم وارد صحنه شده و از حقوق نشر کشور دفاع کند.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
سخنان ناشر موسسه فرهنگی تولید کتاب دانشگاهی