علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



میراث فرهنگی دزفول مانع عملیات مرمتی شهرداری در بافت شهر می‌شود


به گزارش خبرنگار مهر، مسعود شامدیل ظهر امروز پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انتشار خبری از سوی اداره میراث فرهنگی دزفول مبنی بر عدم ارتباط اثر تاریخی کاروانسرای بازار قدیم دزفول با شهرداری این شهر اظهار کرد: بیش از یک سال پیش به دلیل حادثه‌ای که در این کاروانسرا رخ داد، قسمتی از گنبد این اثر تخریب شد.

وی با بیان اینکه پس‌ازاین حادثه ما در شهرداری و سازمان نوسازی در جهت حفظ و نگهداری از باقیمانده اثر چوب‌بست زدیم، افزود: در آن زمان با همکاری رئیس وقت میراث فرهنگی دزفول و با تعامل معاون میراث فرهنگی خوزستان یعنی خانم رشنو توانستیم تأمین اعتباری انجام دهیم. پس تا اینجای کار هیچ‌یک از موارد مربوط به میراث فرهنگی دزفول نبود چرا که اداره میراث شهرستان فقط موظف بود اثر را جهت تأمین اعتبار به استان معرفی کند.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول تصریح کرد: در آن زمان، چون هنوز اعتبار داده نشده بود برای جلوگیری از نابودی اثر توسط شهرداری حدود ۷۰ میلیون تومان در جهت خاک‌برداری، مستحکم سازی و جلوگیری از تخریب سایر قسمت‌های گنبد کاروانسرا هزینه کردیم و سپس به اصلاح نماکاری و نشیمن بیرونی اثر نیز پرداختیم تا اینکه اعتبار به اتمام رسید.

شامدیل عنوان کرد: بعد از اتمام این اعتبار با شرکت و برنده شدن در مناقصه برگزارشده توسط سازمان میراث فرهنگی خوزستان، توانستیم اعتباری بالغ‌بر ۹۰ میلیون تومان برای مرمت باقیمانده کاروانسرای بازار قدیم، به دست آوریم.

یک‌سوم کاروانسرا در مالکیت شهرداری است

وی بابیان اینکه در حال حاضر یک‌سوم از کاروانسرای بازار در مالکیت شهرداری دزفول و دوسوم آن در مالکیت ۳۰۰ نفر است، گفت: در گذشته فروخته شدن قسمتی از ملک کاروانسرا به مالک موجب تخریب بخشی از گنبد آن شده بود که به خاطر تفکیک اثر میان مالکان متأسفانه آن را بلوک چینی کرده بودند بنابراین ما در شهرداری و سازمان نوسازی دزفول با همکاری رئیس وقت میراث فرهنگی دزفول با یکی از مالکان وارد معامله شدیم و توانستیم دو قسمت ۴۸ متری و ۳۰ متری از کاروانسرا را خریداری کنیم بنابراین در حال حاضر یک‌سوم این اثر در مالکیت شهرداری دزفول است.

شامدیل با بیان اینکه کاروانسرای بازار با مساحتی بالغ‌بر ۳۰۰ مترمربع مربوط به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه است، گفت: انشعاب آب این اثر نیز در اختیار ما در سازمان نوسازی و بهسازی شهرستان است و کلیدهای آن نیز همیشه در اختیار شهرداری بوده است.

برخی‌ها حدود وظایف خود را نمی‌دانند

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری دزفول با اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون تومان توانسته خانه تاریخی قلمبر را خریداری کند و با تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیونی میراث فرهنگی خوزستان این خانه در حال مرمت است، افزود: بااین‌همه بازهم درست نیست که ما بگوییم به خاطر خریداری این ملک پس هر اقدامی که بخواهیم می‌توانیم در آن انجام دهیم بنابراین کسی که یک اثر تاریخی را منحصر به یک اداره خاص بداند قطعاً حدود اختیارات و وظایف خود را نمی‌داند و بسیار کار زننده‌ای است که بخواهیم دو اداره را به جان هم بیندازیم و اگر قرار باشد کاری در جهت حفظ میراث شهرستان انجام بگیرد با این گونه صحبت کردن‌ها ارزش آن را زیر سؤال ببریم.

میراث مانع از اجرای طرح مرمت نیل سازی‌ها

وی با اشاره به اینکه شهرداری دزفول سالانه اعتباری بالغ‌بر یک و یا دو میلیارد تومان برای مرمت بافت تاریخی در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: امسال نیز شهرداری چهار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفت اما متأسفانه هر کجا که قصد داشتیم مرمت و یا بهسازی انجام دهیم با عدم همکاری و ممانعت اداره میراث فرهنگی شهرستان مواجه شدیم.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال امسال شهرداری ۳۰۰ میلیون تومان از این چهار میلیارد تومان را در جهت مرمت و بازسازی نیل سازی‌ها در نظر گرفت و از اداره میراث درخواست کردیم که اگر طرحی و یا پیشنهادی در این زمینه دارند به ما ارائه بدهند اما متأسفانه نه‌تنها طرحی به ما ندادند بلکه با سنگ‌اندازی به دلایل نامعلوم مانع از اجرای این طرح شدند و اعتبار مذکور به همان صورت مسکوت ماند.

شامدیل افزود: اطراف نیل سازی و پل شناور به محل تجمع معتادان و اراذل‌واوباش تبدیل‌شده بنابراین ما با این اعتبار می‌خواستیم طرحی را برای ساماندهی و رفع این مشکل بزرگ اجرا کنیم اما متأسفانه میراث فرهنگی دزفول نه طرح ارائه‌شده ما در شورای شهر را تصویب کرد و نه کوچک‌ترین همکاری در این زمینه با ما داشت و همین سنگ‌اندازی‌ها موجب شده که آن ۴ میلیارد تومان اعتبار به حال خود باقی بماند و اگر طرحی نیز اجرا شده به دلیل عدم همکاری‌ها به‌صورت نیمه‌کاره رها شده است.

هیچ‌گونه همکاری از جانب میراث با شهرداری نمی‌شود

وی گفت: شهرداری از سویی می‌خواهد مدرن کار کند و میراث فرهنگی نیز در جهت فضای سنتی گام برمی‌دارد در این میان وظیفه سازمان نوسازی این است که شهرداری را به‌سوی اهداف مدنظر میراث فرهنگی سوق دهد اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری از جانب این اداره با ما صورت نمی‌گیرد.

بهسازی ۵۸ ساباط تاریخی

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول در ادامه با بیان اینکه این سازمان از زمان تأسیس تاکنون توانسته ۵۸ ساباط تاریخی را مرمت و چهار ساباط مخروبه را به‌صورت کامل بازسازی کند، عنوان کرد: چهار ساباط از تعداد مذکور در همین سال جاری با بودجه شهرداری بهسازی شدند و دو ساباط از جمله ساباط گرگر نیز به‌صورت کامل بازسازی شدند که هرکدام از این ساباط ها نیازمند اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی بود، ضمن اینکه این سازمان از زمان تأسیس تاکنون توانسته ۶۰ هزار مترمربع در بافت را کف‌پوش گذاری کند که دو هزار مترمربع از این میزان در سال جاری انجام گرفته است.

شامدیل یادآور شد: در کوچه‌پس‌کوچه‌های بافت لوله‌گذاری کرده‌ایم و توانستیم مشکل بوی بد فاضلاب را که حتی منجر به رفتن برخی از ساکنان شده بود را  برطرف کنیم ضمن اینکه ۲۰ هزار مترمربع از دیوارهای در حال تخریب را نیز مرمت و نماسازی کردیم.

مانع‌تراشی در اقدامات مرمتی شهرداری

وی با اشاره به اینکه برخی ادعا می‌کنند که شهرداری و سازمان نوسازی در این زمینه‌ها هیچ اطلاعاتی ندارند، افزود: پس این افراد اگر خودشان چیزی می‌دانند ما با کمال میل از آنها برای همکاری دعوت می‌کنیم تا آسیب‌شناسی کنند و طرح مطالعاتی بدهند و ما تأمین اعتبار کنیم و اگر این کار را نیز نمی‌توانند انجام دهند پس بیش از این در انجام اقدامات مرمتی شهرداری در بافت تاریخی مانع‌تراشی نکنند.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول گفت: اگر ۱۰ اداره میراث فرهنگی هم بخواهند با سنگ‌اندازی خلاف جهت میراث شهرستان کاری انجام دهند نمی‌توانند مانع اقدامات ما در شهرداری و سازمان نوسازی شوند چرا که ما اجازه نمی‌دهیم میراث چند هزار ساله این شهرستان صرفاً به دلیل ادعاهای کاذب از بین برود پس این سیاست کلان شهرداری دزفول است و اگر بخواهند جلوی ما را بگیرند ما از جهت دیگری برای تکمیل و مرمت بافت تاریخی شهر وارد می‌شویم.

دومین نشست مدیران بافت تاریخی کشور در دزفول

شامدیل با بیان اینکه بافت تاریخی ۲۰۰ هکتاری دزفول جزو ۱۳ بافت مصوب در کشور است، اظهار کرد: حدود ۳ ماه پیش با حضور در تبریز در اولین نشست مدیران بافت‌های تاریخی کشور شرکت کردیم که ما نیز تقاضا کردیم دومین جلسه این نشست در دزفول برگزار شود.

تعامل سازنده با میراث فرهنگی خوزستان

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول با بیان اینکه ما همیشه در پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها از تجارب اساتید قدیمی و جدید دانشگاه‌ها بهره می‌بریم، یادآور شد: ضمن اینکه باید گفت تعامل شهرداری دزفول با سازمان میراث فرهنگی خوزستان بسیار سازنده و مفید است و چه مدیریت سابق و چه مدیر جدید سازمان میراث استان به همراه خانم رشنو که معاون این سازمان است همیشه در تمام طرح‌ها نهایت همکاری را با ما داشته‌اند که این امر نیز جای تقدیر دارد.


ویدیو مرتبط :
اشتباه داور دیدار شهرداری دزفول و شهرداری زنجان