اعلام آمادگی برای حضور هندی‌ها در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی کشور


رییس سازمان توسعه تجارت از برقراری تجارت ترجیحی با کشور هند خبر داد و افزود:‌ زمینه‌های سرمایه گذاری در کشور زیاد است و هندی ها نیز می‌توانند در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی کشور حضور پیدا کنند که البته زمان دقیق برقراری تجارت ترجیحی با هند به طور دقیق مشخص نیست، ولی مذاکرات لازم در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سرمایه‌گذاری در تأمین زیرساخت‌های شرق کشور از جمله مواردی است که سرمایه‌گذاران هندی می‌توانند به آن ورود پیدا کنند. برای مثال سرمایه‌گذاری در خط آهن چابهار به زاهدان و از آنجا به مرکز و شمال کشور و نیز خط آهن جاده ابریشم و نیز بزرگراه‌هایی که قرار است در این منطقه احداث شود؛ نیازمند سرمایه‌گذاری است.

ولی‌الله افخمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه حجم تبادلات دو کشور ایران و هند پایین است ولی پتانسیل‌های زیادی برای ارتباط بین دو کشور وجود دارد گفت:تعرفه ترجیحی یکی از موارد جدی است که در سازمان توسعه تجارت دنبال می‌شود.

وی افزود:کشور ایران و هند از پتانسیل‌های بسیاری برخوردارند که باید مورد شناسایی قرار گیرد.

نیازی به برقراری تجارت ترجیحی با کشورهای اروپایی نیست

وی همچنین با بیان اینکه نیازی به برقراری تجارت ترجیحی با کشورهای اروپایی نیست، اظهار کرد:‌ تعرفه گمرکی این کشورها پایین است و طبیعی است که نیازی به برقراری تجارت ترجیحی با آن کشورها وجود ندارد.

افخمی راد در عین حال بیان کرد: با کشورهای پاکستان و بوسنی و هرزگوین نیز در رابطه با افزایش اقلام در تجارت ترجیحی مشغول مذاکره هستیم و در نظر داریم کالاها را در تجارت ترجیحی که با آن کشور ها داریم افزایش دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: البته مشکلات بانکی و نقل و انتقالات پول ازمعضلاتی است که مهم تر از برقراری تجارت ترجیحی است چون با برداشته شدن تحریم بانکی بسیاری از مشکلات مبادلات مالی کاهش می‌یابد.

موضوع مهم افزایش حجم تجارت با کشور هند است چون جمعیت بالای آن کشور و شرایط خاص کشور ما زمینه خوبی برای این کار فراهم کرده است، از طرفی به نظر می‌آید هند برنامه‌های خوب و جدی را در صنعت نرم‌افزار دنبال کرده که کشور ما نیز همیشه سعی داشته از تجارب هند بهره گرفته و در مقیاس کوچک این کار را انجام دهد چون ایران از نظر نیروی جوان و تحصیل کرده شرایط خوبی دارد که می‌توان آنها را در بخش‌های نرم افزاری به کار گرفت.

گفتنی است؛ تجارت ترجیحی در واقع توافق های بین المللی میان کشورها به منظور تسهیل تجارت و در نتیجه افزایش حجم تجارت میان کشورهای طرف تجاری است.در این قبیل موافقتنامه ها ،دولتها تسهیلاتی را در فرایند تجارت بین المللی برای یکدیگر به وجود می آورندکه درمورد سایر کشورها قائل نمی‌شوند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعلام آمادگی کامیارانی ها برای حضور در راهپیمایی 22بهمن