سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



با مردانی که بار مبارزه با تروریسم را به دوش می کشند


گروه خبری ایرنا که برای پوشش مراسم اربعین حسینی امسال در عراق بسر می برد، پیش از بازگشت به تهران، با نیروها و فرماندهان سرایا عاشورا، از گروه های مقاومت اسلامی در عراق، عازم خطوط مقدم نبرد با گروه تروریستی - تکفیری داعش در استان الانبار شد.
در امتداد کانال بزرگ موسوم به ذراع دجله در مسیر جاده بغداد به فلوجه، از طریق الصقلاویه، که طی 15 روز گذشته یک خاکریز جدید بطول چندین کیلومتر پای آن احداث شده و رزمندگان عراقی آن را 'جاده یا حسین' نامگذاری کرده اند، ادامه مسیر دادیم.
به گفته فرماندهان محور، نیروهای پدافندی، با ایجاد استحکامات و سنگرهای انفرادی و اجتماعی جدید، به پشت این خاکریز که در فاصله حدودا 4 کیلومتری شهر فلوجه قرار دارد، منتقل شده و عملا بدون درگیری بیش از 500 متر به سمت فلوجه پیشروی کردند.
آخرین بار که یک ماه و نیم پیش از این محور عبور کرده بودیم، جاده از ابتدای خاکریز جدید الاحداث قطع می شد و به دلیل قرار داشتن در تیررس قناصه چی های داعش، تردد در آن امکان نداشت، بنابراین یک مسیر انحرافی خاکی و پردست انداز در پای کانال ذراع دجله (کانالی که از نزدیکی های بغداد رودخانه دجله را به فرات در استان الانبار وصل می کند) ایجاد شده بود.
خاکریز تازه احداث شده در این محور که حدود 15 کیلومتر راه را تا خطوط مقدم نبرد کوتاه کرده، شبیه خاکریزهای شلمچه(در دوران دفاع مقدس) است که در هر 50 متر یک پرچم سبز یا قرمز مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع) بر فراز آن به اهتزاز در آمده است و صدای نوحه و سرودهای حماسی از بلندگوها در فضا می پیچید.
ابتدا در مقر فرماندهی این نیروها کمی استراحت کردیم و با سرهنگ ابراهیم کریم الخزعلی آشنا شده و با وی گپی زدیم؛ سپس راهی خط تماس با داعش در منطقه البوشجیل می شویم، جایی که فقط 200 متر با اولین سنگرهای داعش فاصله دارد و مسئول خط به محض دیدن فرمانده گفت، تروریست های داعش آخرین بار یک ساعت پیش به مواضع و استحکامات نیروهای سرایا عاشورا در این نقطه حمله کرده و آن را زیر آتش گرفتند و سپر فولادی محافظ یک تیربار را نشان داد که گلوله از دو نقطه آن عبور کرده بود.
مجید کاظم عامر فرمانده لشگر دوم و مسئول عملیات عاشورا در الصقلاویه، در حالی که سنگر به سنگر و از کانال ها و حفره های ایجاد شده برای حفاظت از نیروها در خط مقدم عبور می کردیم، توضیح داد که داعش در تمام یک ماه گذشته این نقطه را که طول آن 400 متر است، زیر فشار گرفته تا با شکستن خطوط دفاعی آن، محاصره فلوجه را بشکند و از طریق منطقه ناظم التقسیم در شمال الصقلاویه به استان صلاح الدین و الثرثار متصل شود.
نیروهای حاضر در خط آلبوشجیل مدام به خبرنگاران و تصویربرداران ایرنا تذکر می دادند و می خواستند سرهایمان را پایین بیاوریم. همراه فرمانده از یک معبر به سمت سنگری در نزدیک ترین نقطه به داعش در پشت نخلستان های روبه رو نزدیک شدیم؛ آنجا خانه هایی دیده می شد که داعش برای استقرار در آن سوراخ های بزرگ و حفره هایی ایجاد کرده و تک تیراندازهایش از لابلای آن نیروهای عراقی مستقر در خط را هدف می گرفتند.
البته عامر این را هم گفت که همان خاکریز احداث شده جدید در مسیر جاده بغداد - فلوجه، از جمله محورهایی است که داعش سعی دارد از آنجا هم محاصره فلوجه را بشکند و بتواند به نیروهای خود در استان صلاح الدین از جمله جزیره سامرا و بیجی و الشرقاط متصل شود.
بعد از ظهر، صدای شلیک خمپاره و سلاح سنگین از دور دست ها شنیده می شد و گاه گدار صدای موتور جنگنده هایی که بر فراز منطقه در پرواز بودند، به گوش می رسید و غیراز آن فقط صدای زوزه باد صحرایی الانبار بود که سکوت مطلق حاکم بر منطقه را می شکست.
رزمندگان عاشورا، عمده سنگرهای خود را با گونی های روی همه چیده شده شکل داده اند و برای در امان ماندن از باران های شدید پاییزی بر روی آن نایلون کشیده اند.
از مجید کاظم عامر، درباره علت کندی حرکت نیروهای عراقی برای آزادی فلوجه و همچنین اوضاع در این شهر پرسیدیم که گفت: داعش اهالی فلوجه را به گروگان گرفته است و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.
وی، براساس اطلاعات بدست آمده از داخل فلوجه گفت: داعش اهالی شهر را در حلقه بیرونی سپر کرده و به همین دلیل حرکت ما کند شده است، چرا که می خواهیم با کمترین هزینه و تلفات عملیات را به انجام برسانیم و بخصوص احتمال آسیب دیدن غیرنظامیان را نیز کاهش دهیم.
وسعت منطقه ای که عامر و نیروهای تحت امر وی به همراه سایر گروه های الحشد الشعبی مانند سرایا الخراسانی و حرکت انصارالله الاوفیاء و نیروهای نظامی عراق و عشایر سنی منطقه، آن را پوشش می دهند، حدود 25 کیلومتر در 15کیلومتر است که همین خط ، به گفته عامر بیش از هزار نفر از تروریست های داعش را در الصقلاویه به تله انداخته است و عامر توضیح داد که استراتژی نیروهای حاضر در منطقه این است که بصورت پلکانی و با حوصله که تلفات انسانی را کاهش می دهد، به سمت فلوجه حرکت کنند.
از وی درباره وضعیت مردم فلوجه در داخل شهر سوال کردیم، که او گفت: مردم وضعیت خوبی ندارند و براساس اطلاعات ما از داخل شهر، قیمت آرد آنقدر گران شده که کسی توان خرید ندارد.
داعش به اهالی شهر فلوجه اجازه خروج نمی دهد و مردم این شهر آذرماه سال 1392 پس از یک دوره یک ساله از تحصن هایی که تصور می کردند در جهت استیفای حقوق آنان از دولت مرکزی شکل گرفته، زمینه ورود نیروهای تروریستی داعش را فراهم کرده و از آنان استقبال کردند، اما نمی دانستند که این گروه تروریستی سرانجام آنها را به گروگان خواهد گرفت.
در ادامه به مقر یگان ادوات سرایا عاشورا رفته و با علی الرافضی فرمانده و نیروهای این یگان، بعد از یک روز سخت که هدف هایی را در غرب و جنوب منطقه زیر آتش گرفته بودند و حالا در وضعیت استراحت قرار داشتند، به گفت وگو پرداختیم.
قبضه های خمپارهای 81 و 120 میلی متری و مینی کاتیوشای آماده شلیک بصورت منظم با فاصله لازم چیده شده اند و تقریبا رو به دو جهت جنوبی و غربی، اهدافی را نشانه رفته اند؛ البته در مدتی که در این مقر حضور داشتیم ، یکی دو شلیک مینی کاتیوشا و چند موشک خمپاره 81 را شاهد بودیم. علی الرافضی، از روی نقشه ای که در گوشی تلفن همراهش ثبت شده، موقعیت نیروها را در منطقه توضیح داد و با ترسیم نقشه منطقه بر روی کاغذ، به ما گفت که حالا در عمق منطقه عملیاتی هستیم و دیگر اینکه چگونه اهداف را شناسایی کرده و از اصابت موشک های شلیک شده مطمئن می شوند.
در مقر فرماندهی سرایا عاشورا با معاون فرمانده یگان تکاور (ویژه) این گروه ریاض عبدالوهاب السالم آشنا شدیم. او گفت که نیروهایش برای یک عملیات بزرگ جهت آزادی الصقلاویه و فلوجه در آمادگی کامل بسر می برند و برای ساعت صفر لحظه شماری می کنند.
وی درباره آخرین درگیری با داعش گفت: تروریست ها کمتر از دو هفته پیش به ما حمله کردند و درگیری سختی روی داد که در نتیجه آن تعداد زیادی از نیروهای تکفیری داعش از جمله افغانی و سعودی کشته شدند.
نیروهای عراقی آنگونه که فرماندهان گردان های عاشورا گفتند، طی دو ماه گذشته دستکم 5 حمله سنگین داعش را در محوری که مسئولیت آن را بر عهده دارند، پاسخ داده اند. این نیروها به گفته سرهنگ ابراهیم کریم الخزعلی از فرماندهان همین محور، به لحاظ روحی برتری غیر قابل قیاسی با نیروهای داعش دارند و برای نبردهای سخت تربیت شده اند.
آن روز گروه خبری ایرنا، با فرماندهان و مسئولان دیگری از سرایا عاشورا و انصارالله الاوفیاء گفت وگو کردند، به سنگرهای نبرد با تروریسم در منطقه که نماد امروزی آن داعش باشد، سرکی کشیدند و روزی را پا به پای رزمندگان میادین نبرد با تروریست ها بسر بردند؛ جوانانی بی ادعا، مهربان و دوست داشتنی.
خاورم*1*1770*1275

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قرایتی / تفسیر آیه 25 سوره نحل، آنها که بار گناه دیگران را بر دوش می‏کشند