سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تسهیلات و امتیاز قانون مالیات برای مودیان/ جایزه خوش حسابی برای صاحبان مشاغل


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال جاری، بخش‌ قابل توجهی از قانون قبلی با تغییر مواجه شد، بنابراین نیاز است مودیان از این قانون شناخت کافی از حقوق و وظایف قانونی جهت بهره‌مندی از تسهیلات داشته باشند.

در این بخش نکات اساسی در مورد مالیات بر درآمد مشاغل وجود دارد که بسیاری از افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، با این موضوع سرکار داشته و باید از قانون مطلع باشند، تا متحمل جریمه‌های احتمالی قانون گذار قرار نگیرند.

ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم مشخص کرده که چه کسانی و با چه ترتیبی مشمول مالیات بر درآمد هستند:

*مشمولان مالیات مشاغل چه کسانی هستند؟

«اشخاص مشمول مالیات بر درآمد مشاغل شخص یا اشخاص حقیقی که از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل‌های این قانون نظیر فصل درآمد اجاره املاک، درآمد حقوق در ایران درآمد تحصیل کنند. پس از کسر معافیت‌های مقرر در قانون مذکور مشمول مالیات بر درآمد مشاغل هستند.»

*مالیات مشاغل چیست؟

قانون مالیات درآمد مشاغل را در ماده 94 تعریف کرده و صراحت دارد: «درآمد مشمول مالیات مشاغل عبارت است، از کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمدهای آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات مربوط طبق مقررات فصل هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات.»

به گزارش فارس این قانون تکالیف و وظایف صاحبان مشاغل را در 6 بخش مشخص کرده که به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود.

*تهیه و تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک طبق ضوابط و اصول برای تشخصیص درآمد مشمول مالیات

* اظهارنامه‌ مالیاتی مشاغل در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرسWWW.TAX.GOV.IR ارائه و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مذکور پرداخت نمایند.

*برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

*صاحبان مشاغل مکلف‌اند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت خود مراتب را کتبا به اداره مالیات محل اعلام کنند.

نکته قابل اهمیت طبق تبصره 3 ماده 177 وجود دارد: در صورتیکه از انجام این تکلیف در مهلت مقرر خودداری نمایند مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (10%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. این حکم در مورد صاحبان مشاغلی که برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر شده‌ است، نخواهد بود.

* وکلا چگونه مالیات می‌دهند؟

*تکالیف و وظایف وکلا، وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلف‌اند در وکالت‌نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید کنند و معادل پنج درصد (5%) آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت‌نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم باشد.

*ارسال صورت معاملات فصلی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها و قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه WWW.TAX.GOV.IR یا با لوح فشرده (CD) به سازمان مذکور ارائه کنند.

نکته: عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (2%) مبلغ مورد معامله می‌شود.

نکته: عدم ارائه فهرست معاملات انجام‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌باشد. (ماده 169)

* شرایط استفاده از صندوق مکانیزه فروش

*طبق تبصره 2 ماده 169: نصب صندوق مکانیزه فروش صاحبان مشاغل موظف‌اند از سامانه «صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش)» و تجهیزات مشابه استفاده کنند و مراتب را جهت درج در پرونده مالیاتی اعلام کنند.

نکته: معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی‌شده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال‌های بعد آن قابل کسر است. (تبصره 2 ماده 169)

نکته: فهرست اسامی مشمولان نصب صندوق مکانیزه فروش، بخشنامه و دستورالعمل اجرایی آن از طریق سایت مالیات بر ارزش افزوده به آدرس WWW.VAT.IR در دسترس می‌باشد. چنانچه مشمولان استفاده از صندوق‌های مذکور نسبت به نصب و راه‌اندازی و اعلان آن اقدام نکنند مشمول برخورداری از معافیت سالانه نمی‌باشند.

*تسهیلات و امتیازات به مودیان قانون مدار

قانون گذار برای تشویق فعالان اقتصاد که قانون را رعایت کرده و به تحقق درآمد مالیاتی کمک می‌کند تسهیلات و امتیازات خاص پیش بینی کرده است و مودیان حق دارند از این تشویق‌ها با خبر باشند که در 3 بخش است:

*ماده 101 صراحت دارد: میزان معافیت صاحبان مشاغل درآمد سالانه مشمول مالیات صاحبان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا میزان معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات‌ها از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ‌های مذکور در ماده (131) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود، شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد جاری است.

* جایزه خوش حسابی برای صاحبان مشاغل

 *در ماده 189 جایزه خوش حسابی به صاحبان مشاغل داده میشود: جایزه خوش‌حسابی صاحبان مشاغل چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته‌باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده‌باشند معادل پنج درصد (5%) اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده (190) قانون مالیات‌ها بعنوان جایزه خوش‌حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد.

*جایزه یک درصدی علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سررسید مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (1%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهدبود. که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهدشد.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/V4V29W


ویدیو مرتبط :
بیناتر شدن چشم مالیات با قانون اصلاح قانون مالیات های م