سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مذکراه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران/ کلنگ‌زنی نیروگاه اتمی "بوشهر 2" تا پیش از پایان سال/ مذاکره برای ساخت 2 نیروگاه کوچک 100 مگاواتی


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب در برنامه «حوالی فردا» که از شبکه 5 سیما پخش شد، گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اعتماد به نفس، اطمینان خاطر و درک این موضوع که پشتوانه آنها یک ملت است و توسل به خداوند و ائمه معصوم دارند، با یک اطمینان قلبی در این مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کردند. 

وی با اشاره به اینکه اگر کوچک‌ترین اشتباهی در مذکرات هسته‌ای ایران و 1 + 5 داشتیم یک ملت آسیب می‌دید، افزود: بحمدالله با توکل به خداوند متعال و با توسل به اولیاء خدا و ائمه معصوم فرزندان این ملت خوش‌ درخشیدند. 

صالحی با بیان اینکه تقدیر بود که ما در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران باشیم، خاطرنشان کرد: بحمدالله در ایران فراوان افرادی هستند که توانایی بالایی در این‌گونه امور هسته‌ای دارند. خدا را شاکریم که این توفیق را پیدا کردیم که در این مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کنیم. 

*تیم هسته‌ای ایران گروهانی در مقابل یک لشکر بود

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مذاکره هسته‌ای برای ما مانند یک بازی شطرنج بود، تصریح کرد: تیم هسته‌ای ایران گروهانی در مقابل یک لشکر بود. آنها 6 کشور قدرتمند بودند که تقریبا کل دنیا را در ابعاد مختلف از جمله نظامی، اقتصادی و... در اختیار دارند، اما ما عزتمندانه در مقابل آنها ایستادیم. 

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه اظهار داشت: اگر از رسانه‌های غربی‌ هم جویا شوید، اذعان دارند که ایران در مذاکرات هسته‌ای خوش درخشیده و هرچه خواسته به دست آورده است. 

وی در ادامه سند هسته‌ای کشور را تقسیم‌بندی کرد و گفت: در ابتدا ما باید اکتشاف و استخراج برای اورانیوم داشته باشیم و اگر این امر محقق نشود صنعت هسته‌ای کشور معنا پیدا نمی‌کند. مرحله دوم سیکل سوخت است که ماده اولیه را به سوخت قابل استفاده در راکتور تبدیل می‌کند. 

صالحی تاکید کرد: مرحله سوم طراحی و ساخت راکتورهاست که اکنون ما در زمینه راکتورهای تحقیقاتی هیچ مشکلی نداریم. بحث چهارم هم تحقیق و توسعه است.

*در زمینه اکتشاف اورانیوم در کشور محدودیتی نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه حال باید بررسی کنیم که در این چهار مرحله توسعه در کدام بخش‌ها محدودیت را از جانب 5+1 پذیرفته‌ایم، گفت: ما در زمینه اکتشاف اورانیوم در کشور محدودیتی نداریم و با توجه به توصیه‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب توانسته‌ایم پی‌جویی‌های خوبی در زمینه اکتشاف داشته باشیم. 

*نه برجام و نه پس از آن و نه قبل از برجام حق ندارد ما را از اکتشاف بازدارد

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: پس از سال 88 پی‌جویی‌های هوایی را هم در اولویت کار خود قرار داده‌ایم و به سرعت در پی این کار هستیم و این امر با جدیت ادامه دارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است. در این خصوص نه برجام و نه پس از آن و نه قبل از برجام حق ندارد ما را از اکتشاف بازدارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: ما در بحث غنی‌سازی محدودیت‌هایی پذیرفته‌ایم به این دلیل که آنها می‌گفتند ایران به دنبال اهداف غیرصلح‌آمیز است و می‌تواند ظرف دو ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و باید طی مذاکراتی که انجام می‌شود این توانایی ایران از دو ماه به یک سال برسد و باید ظرفیت غنی‌سازی ایران محدود شود. 

وی در ادامه گفت: اکنون ظرفیت غنی‌سازی کشور به 5 هزار و 60 سو رسیده و در واقع ظرفیت غنی‌سازی کشور 40 درصد کم شده که قبل از برجام ظرفیت ما به صورت فعال 9 هزار سو بود.

*پس از برجام کشورهای بسیاری تقاضای همکاری‌ هسته‌ای با ایران را داشته‌اند

صالحی در پاسخ به این سوال که پس از برجام رفتار کشورهای هسته‌ای و پیشرفته با ایران چگونه بوده و آیا تغییری در این رفتارها حاصل شده است؟ تاکید کرد: پیش از برجام تنها کشوری که آمادگی همکاری با ایران را داشت روسیه بود که جا دارد مراتب تقدیر خود را از ملت و دولت روسیه اعلام کنم. پیش از برجام حتی چندین بار مناقصه‌هایی را اعلام کردیم، اما کشورها به دلیل تحریم و ترس از آمریکا پاسخی به این مناقصه‌ها ندادند. 

*طی 2 هفته اخیر با کارشناسان کره‌ای جلساتی را برگزار کردیم/ با چین هم جلساتی داشته‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه پس از برجام کشورهای بسیاری تقاضای همکاری‌های هسته‌ای با ایران داشته‌اند، گفت: طی 2 هفته اخیر با کارشناسان کره‌ای جلساتی را برگزار کردیم و با کشور چین هم در این خصوص مذاکراتی داشته‌ایم تا در صنعت هسته‌ای همکاری داشته باشیم. 

*اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری هسته‌ای با ایران

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه درباره همکاری هسته‌ای با فرانسه مذاکره‌ای نداشته‌ایم، اما آنها اعلام آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، گفت: اکنون می‌توانیم مناقصه‌های بین‌المللی را اعلام کنیم. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نباید تبدیل به کشوری شویم که کالاهای خارجی می‌خرد. نباید به جایی برسیم که نیروگاه هسته‌ای از کشوری بخریم. در این خصوص در جلسه‌ای که با هیئت کره‌ای داشتیم آنها به ما اعلام کردند که به خوبی می‌دانند نمی‌توانند نیروگاه هسته‌ای به ما بفروشند و باید به گونه‌ای دیگری با ایران برخورد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست سازمان انرژی اتمی پس از برجام برای جذب دانشجویان فارغ‌التحصیل هسته‌ای چیست، خاطرنشان کرد: پیش از این نیز با دانشجویان این رشته همکاری‌هایی داشته‌ایم و اکنون این دانشجویان توانسته‌اند شبیه‌سازهای نیروگاه هسته‌ای را بسازند.

*با کشورهایی در حال مذاکره هستیم تا یک یا دو نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران ایجاد کنیم

صالحی تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های ما در صنعت هسته‌ای زیاد نیست، اما آینده به گونه‌ای رقم خواهد خورد که با توجه به پروژه‌های نیروگاهی هسته‌ای که در دست اقدام داریم بیشتر دانشجویان فارغ‌التحصیل هسته‌ای جذب خواهند شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در حال حاضر با کشورهایی در حال مذاکره هستیم تا یک یا دو نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران ایجاد کنیم.

*تا قبل از سال 94 کلنگ نیروگاه اتمی بوشهر 2 را به زمین می‌زنیم

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه گفت: تا قبل از سال 94 کلنگ نیروگاه اتمی بوشهر 2 را به زمین می‌زنیم. خوشبختانه با توجه به گسترش این پروژه‌ها اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل هسته‌ای جذب کار می‌شوند.

* آخرین جزئیات از ساخت بیمارستان هسته‌ای

وی به تشریح آخرین وضعیت ساخت بیمارستان هسته‌ای اشاره کرد و گفت: برای ساخت بیمارستان هسته‌ای  به جد در حال پیگیری هستیم و با توجه به سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه افق‌های روشنی در این خصوص ایجاد شده است. 

صالحی اظهار داشت: یک هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان هسته‌ای نیاز است، بحمدالله آقای دکتر قالیباف شهردار تهران زمین ساخت این بیمارستان را در اختیار ما قرار داده‌اند و آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت پیگیر این موضوع هستند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه بیمارستان هسته‌ای ایران یک بیمارستان ویژه در جهان خواهد شد، گفت: این بیمارستان پیشرفته‌ترین تجهیزاتی که با پرتو سر و کار دارد را در اختیار خواهد داشت. قرار است این بیمارستان فاز به فاز مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افتتاح شود و امیدواریم ظرف 3 تا 4 سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و افتتاح شود.

وی افزود: بیمارستان هسته‌ای کشورمان تنها یک بیمارستان نیست و یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای خواهد بود و مهندسان هسته‌ای در زمینه مسائل پزشکی در این بیمارستان به انجام فعالیت خواهند پرداخت.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه با کشور دیگری در حال مذاکره هستیم تا دو نیروگاه کوچک 100 مگاواتی در ایران بسازیم گفت: با کره‌ای‌ها نیز در این خصوص مذاکراتی داشته‌ایم و می‌خواهیم استراتژی کشور به سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک برود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مراسم کلنگ زنی نیروگاه 2000 مگاواتی شیروان