سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تنش سیاسی در ترکیه؛ داود اوغلو از ریاست حزب حاکم کنار کشید


تنش سیاسی در ترکیه؛ داود اوغلو از ریاست حزب حاکم کنار کشیدآخرین خبر/ نخست وزیر ترکیه با اعلام کناره‌گیری رسمی از ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه برای تعیین رئیس جدید خواستار برگزاری کنگره عمومی فوق العاده این حزب شد و گفت که خودش را دوباره برای تصدی ریاست آن نامزد نمی کند.

به گزارش تسنیم، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی عصر امروز خود که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی فرانس 24 پخش شد، خواهان برگزاری کنگره عمومی فوق العاده حزب عدالت و توسعه در 22 ماه جاری میلادی برای تعیین رئیس جدیدی برای آن شد. وی با دفاع از عمکرد خود برای ریاست حزب افزود: دوره من مرحله ای موفق بود و احساس نمی‌کنم که هر هیچ زمینه‌ای شکست خورده باشم. اوغلو با اعلام کناره‌گیری رسمی از ریاست حزب افزود که در اندیشه نامزد کردن خودش برای تصدی ریاست حزب عدالت و توسعه در کنگره عمومی روز 22 ماه جاری نیست.

نخست وزیر ترکیه در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اختلاف خود با اردوغان افزود: به هیچ کس اجازه نمی دهم که درباره روابط من با رئیس جمهور ترکیه که با وی 25 سال کار کردم، صحبت کند.‬‎‫اوغلو تصریح کرد: یک کلمه علیه رئیس جمهور حرف نخواهم زد و شرافت او شرافت من است و من به او اعتماد دارم.‬‎نخست وزیر ترکیه گفت: حاضرم برای حزب عدالت و توسعه همه پست‌ها و مناصب را ترک کنم‬‎.‫وی گفت: از دوستان در حزب عدالت و توسعه می خواهم که از هرگونه شکاف در حزب پرهیز کنند.‬‎

اوغلو گفت: حزب عدالت و توسعه یک حزب ترکی نیست بلکه حزبی برای همه منطقه است.‬‎وی تصریح کرد که در مسیر حزب عدالت و توسعه حرکت خواهد کرد.
نخست وزیر ترکیه دیروز چهارشنبه دیداری با رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری داشت که جزئیاتی از آن بیرون نیامد.

به گزارش بی بی سی، این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که از مدت‌ها پیش گزارش‌هایی از بالا گرفتن اختلاف میان رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در مسائل مختلف از جمله افزایش اختیارات رئیس جمهوری منتشر می‌شد. شبکه عربی "بی بی سی" پیشتر نوشت: بینالی یادریم از نزدیکان اردوغان و بیرات آلبیراتک داماد اردوغان از بارزترین نامزدهای تصدی ریاست حزب عدالت و توسعه برای جانشینی احمد داود اوغلو هستند.به نوشته این شبکه، اخیرا شایعاتی درخصوص اختلاف بین نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه و تنش در روابط بین آنها مطرح شده است.

کناره گیری اوغلو واکنش اردوغان را در پی داشت. به گزارش فارس رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به شایعاتی مبنی بر فشار وی به نخست وزیر این کشور برای کناره‌گیری از ریاست حزب «عدالت و توسعه» گفت که داوود اوغلو شخصا این تصمیم را اتخاذ کرده است.به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. ترک کنگره فوق العاده حزب در 22 مه برگزار می شود و در این کنگره رهبر جدید حزب برگزیده خواهد شد.

شایان ذکر است، اوغلو پیشتر تهدید کرده بود که به خاطر اینکه نزدیکان اردوغان به وی اتهام خیانت زده اند، استعفا خواهد کرد.نخست وزیر ترکیه در برابر نمایندگان حزب عدالت و توسعه گفت: فقط از خدا می ترسم؛ نه از چیزهایی که درباره من نوشته شده یا گفته می شود. آماده استعفا و فدا کردن خودم به خاطر منسجم بودن حزب هستم.برخی گزارش‌ها در اینترنت ، احمد داود اوغلو را به خیانت و توطئه علیه اردوغان متهم کرده بود و دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز واکنشی به این گزارشها نداده بود.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
ترکیه؛ انصراف احمد داود اوغلو از تشکیل دولت جدید