سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واکنش سازمان پزشکان بدون مرز به تحقیقات واشنگتن از بمباران بیمارستان قندوز


به گزارش ایرنا، «گلهیلم مولینی» نماینده سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که این سازمان همان گونه که در گذشته اعلام کرده است خواستار انجام تحقیقات بی طرفانه درباره انگیزه های بمباران بیمارستان «قندوز» است.
«جان کمپیل» فرمانده نیروهای نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان چهارشنبه گذشته اعلام کرد که حمله هوایی به بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز ناشی از خطای انسانی و قابل پیشگیری بوده است، اما «ویلسون شوفنر» یک ژنرال دیگر آمریکایی در همین روز گفت که برخی از پرسنل نظامی آمریکا در این حمله، استانداردهای ماموریت آمریکا را نقض کرده اند.
بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز قندوز، پس از سقوط این شهر به دست «طالبان»، نیمه شب 11 مهر امسال، هدف حمله جنگنده بمب افکن های ارتش آمریکا قرار گرفت و دست کم 30 تن کشته و ده ها زخمی برجا گذاشت و ساختمان بیمارستان، تخریب کامل شد و در آتش سوخت.
گروه طالبان بامداد ششم مهرماه شهر قندوز مرکز استانی به همین نام در شمال شرق افغانستان را تصرف کردند، اما بعد از یک هفته به عقب رانده شدند.
نماینده پزشکان بدون مرز در افغانستان، در عین حال نتایج تحقیقات آمریکا را از این نظر که آنان پذیرفته اند هیچ فرد مخالف مسلحی هنگام بمباران این بیمارستان در آنجا حضور نداشته است، یک نقطه مثبت دانست.
پیشتر نیز سازمان پزشکان بدون مرز از کمیسیون حقیقت یاب بین المللی که در شهر «برن» سوییس مستقر است، خواسته تا ریشه های اصلی حمله به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز را مورد بررسی قرار دهد و این کمیسیون با درخواست پزشکان بدون مرز موافقت کرد، اما دولت های افغانستان و آمریکا، این درخواست را بی پاسخ گذاشتند.
دولت افغانستان نیز کمیسیونی را برای تحقیق درباره بمباران بیمارستان قندوز تعیین کرده که نتایج آن هنوز اعلام نشده است، اما «معصوم استانکزی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان، ماه گذشته ابراز عقیده کرد که اعضای گروه طالبان از بیمارستان این سازمان، به سوی نیروهای افغان تیراندازی می کردند و پرچم خود را بر بالای این بیمارستان برافراشته بودند.
نماینده سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان، ادعاهای مطرح شده درباره «استفاده از این بیمارستان به عنوان پایگاهی برای حمله های مسلحانه» را «بی پایه و اساس» دانست و گفت که در زمان بمباران، هیچ پیکارجویی در این بیمارستان حضور نداشته است.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» حدود یک ماه قبل، به نقل از یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا، فاش کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان با وجود اطلاع دقیق از مختصات جغرافیایی بیمارستان پزشکان بدون مرز درشهر قندوز، به بهانه این که این بیمارستان مرکز فعالیت نیروهای طالبان بوده است، آن را بمباران کردند.
آساق*1610 **1488**1392

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
‫انتقاد سازمان پزشکان بدون مرز از اروپا‬‎