سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ماسک از آنفلوآنزا جلوگیری نمی‌کند/ عامل اصلی انتقال ویروس چیست؟


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نوذر نخعی عصر امروز در نشست خبری پیرامون آنفلوآنزا با اشاره به شایعات و بعضا آموزش‌های غیرکارشناسی که در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود، اظهار داشت: مطالبی که در شبکه‌های مجازی عنوان می‌شود، بیشتر به استرس و اضطراب جامعه دامن می‌زند.

وی بیان داشت: آنفلوآنزا بیماری جدیدی نیست و هر سال با آن مواجه می‌شویم و تعداد مبتلایان به این بیماری در مقایسه با سال 88 افراد کمتری مبتلا شده‌‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علم پزشکی کرمان عنوان کرد: آنفلوآنزا امسال با مقداری شدت بیشتر و از فصل پاییز آغاز شده است.

نخعی ادامه داد: درگیری این بیماری مختص ایران نیست، بلکه در سایر کشورها از جمله هند، پاکستان، افغانستان، عراق و ... نیز وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در اپیدمی‌های قبلی هر فرد بیمار یک و نیم نفر را مبتلا می‌کند که این درصد‌ها به شدت رفتارهای بهداشتی ما وابسته است.

وی گفت: رفتار ویروس آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان اطمینان داد تا چه زمانی باقی می‌ماند، اما طولانی‌مدت نیست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: فوت شده‌های بیماری آنفلوآنزا به ویژه چیزی که ما در کرمان شاهد هستیم، اکثرا بیماری پیش زمینه‌ای داشته‌اند.

نخعی با بیان اینکه هیچ کودک مبتلا به آنفلوآنزا در کرمان فوت نکرده‌، بیان داشت: مراقبت‌‌های صورت گرفته در این زمینه بسیار مهم بوده است.

وی در مورد قدرت سرایت بیماری آنفلوآنزا عنوان کرد: آنفلوآنزا در پایین‌ترین رده سرایت نسبت به دیگر بیماری‌ها از جمله سرخک قرار دارد.

نخعی با تاکید بر اینکه انتقال بیماری به دست خودمان است، گفت: آنفلوآنزا جزو بیماری‌های خیلی مسری تلقی نمی‌شود و راه انتقال آن ریزقطره‌های آلوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: ویروس آنفلوآنزا در هوا پخش نیست و استفاده از ماسک برای جلوگیری از این بیماری موثر واقع نمی‌شود.

وی تنها راه پیشگیری از آنفلوآنزا را شست‌وشوی مکرر دست‌ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی عنوان کرد و افزود: استفاده از ماسک اطمینان کاذب ایجاد می‌کند، علاوه بر اینکه عدم استفاده صحیح از آن سبب گسترش بیماری می‌شود.

نخعی استفاده از ماسک را تنها برای مبتلایان به آنفلوآنزا و مراقبان بیماران توصیه کرد و ادامه داد: بازار مکاره‌ ماسک در سطح شهر درست شده و استفاده از آن می‌تواند اثر عکس داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ریزقطره‌های آب دهان و بینی عامل اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزا هستند و باید فاصله یک متری با شخص بیمار رعایت شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی در مورد تزریق واکسن‌ آنفلوآنزا گفت: واکسن آنفلوآنزا 34 تا 58 درصد اثربخش است، علاوه بر اینکه واکسن معجزه نمی‌کند.

نخعی با بیان اینکه زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا با توجه به اپیدمی‌ شدن این بیماری در کرمان گذشته است، بیان داشت: واکسن باید دو تا سه هفته قبل تزریق می‌شد تا بدن نسبت به آن آمادگی پیدا کند.

وی تزریق واکسن را تنها برای زنان باردار و بیماران خاص ضروری دانست و تصریح کرد: بازه زمانی مسری بودن بیماری آنفلوآنزا حدود هفت روز است و چند ساعت بعد از بروز علائم مسری می‌شود.

نخعی ادامه داد: در مورد راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا باورهای غلطی ایجاد شده است، اما مهمترین نکته برای پیشگیری رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: تاکید بر این است که در روزهای تعطیلی از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود.

وی افزود: ادامه‌دار بودن اپیدمی بسته به رفتار شهروندی است، باید خودمراقبتی داشت و بهداشت فردی را رعایت کرد.


ویدیو مرتبط :
ساختار ویروس آنفلوآنزا