سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله ابتکار/ میوه ممنوعه «دفاع از برجام»


ابتکار/ « میوه ممنوعه «دفاع از برجام» » عنوان یادداشت روز روزنامه ابتکار نوشته محمدعلی وکیلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

بی شک یکی از میوه های سال همدلی و همزبانی برجام می باشد. برجام برآیند اجماع ملی است. اگر اجماع ملی صورت نمی گرفت و یک صدایی در صحنه بین الملل بوجود نمی آمد، امکان توافق هسته ای وجود نداشت؛ به عبارتی دولت به تنهایی قادر به حل بحران ده ساله هسته ای کشور نبود. حمایت راهبردی رهبری و توافق نظر تمام گروه های سیاسی و پشتیبانی مردم موجب شد تا سربازان نبرد دیپلماسی قادر باشند با تکیه بر تجربه و مهارت خویش بحران را به پایان برسانند و بهانه ایران هراسی را از دشمن بگیرند. آنانکه تا پیش از برجام در صف مقابله با ایران بودند امروز در صف مذاکره و ورود به ایران هستند.
دستهایی که تا پیش از برجام در دست صهیونیست ها بود و علیه ایران نشانه می‌رفت امروز بطرف ایران دراز شده و خواهان بسط روابط می باشند.
اما در داخل برغم نظر مقام معظم رهبری که فرمودند برجام بهانه دوقطبی شدن جامعه نشود، عده ای در تلاشند که برجام را سندی ننگین و حامیانش را خائن جلوه دهند. آرایش خطرناکی در حال شکل گیری است؛ در یک سو موافقین برجام خائن، آمریکایی، وطن فروش و سربازان جبهه دشمن قلمداد می شوند. در سوی دیگر، مخالفان برجام انقلابی، وطن دوست، باغیرت و سربازان مقابله با دشمن تلقی می‌گردند. بی تردید اگر از رهگذر برجام خواسته های حداکثری جمهوری اسلامی بدست آید ولی انسجام داخلی از هم بپاشد و دوقطبی ذکر شده بر ساحت عمومی سایه بیفکند ایران بازنده اصلی خواهد بود.
گروهی مدعی اند که برجام دروازه آمریکاپذیری و سلطه پذیری می باشد و با این استدلال موافقین برجام را به سربازان جبهه سلطه تشبیه می کنند. اقلیتی هم در این سو خودسرانه تلاش دارند که برجام را مساوی با دوستی ایران و آمریکا تعبیر نمایند. گروه اول می خواهد دفاع از برجام را به میوه ممنوعه تبدیل کند؛ به گونه ای که کسی را یارای دفاع از آن نباشد و نزدیکی به برجام عامل طرد و دفع و محرومیت آن شود. این مسئله وقتی اهمیت پیدا می کند که برخی نهادها به میدان بیایند و رسماً برجام را فتنه اکبر نام بگذارند. طبیعی است که هرگاه دفاع از برجام جزو خطوط قرمز تلقی شود و همسان با دفاع از آمریکا و اسرائیل تلقی گردد، دیگر میوه ممنوعه است و هزینه دفاع از آن مهلک و از یک بحث سیاسی معمولی به موضوع امنیتی تبدیل می شود. برجام برای کشور یک فرصت تاریخی است مشروط بر آنکه با انسجام داخلی نقاط ضعف آن جبران شود. با این پیشداوری که آمریکا حاضر نیست تحریم ها را بردارد نمی توان موافقان برجام را خائن تلقی نمود. اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند مطابق برجام ایران نیز تعهدات خویش را پس می گیرد و الزامی به پذیرش یکطرفه وجود ندارد. ضمن اینکه دولت به صراحت اعلام داشته است که شروط نه گانه رهبری در اجرای برجام نقشه راهش می باشد. با این شرایط حساسیت و التهاب افکنی این روزهای دلواپسان غیرقابل هضم و موجب حیرت است.


ویدیو مرتبط :
میوه ممنوعه ...