آغاز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از پیش‌دبستانی


مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید از دوران پیش‌دبستانی با استفاده از مربیان آموزش‌دیده و مجرب آغاز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «علی بیرانوند» در چهارمین جلسه کمیته پیشگیری با موضوع ضرورت اجرای مهارت‌های زندگی در مدارس استان اظهار کرد: بحث آموزش مهارت‌های زندگی از بطن خانواده آغاز می‌شود و این مهارت‌ها از طریق خانواده به فرزندان انتقال می‌شود.

وی با تبریک پیروزی هسته‌ای و شکستن تحریم‌های ظالمانه غرب بر ملت و دولت ایران افزود: بحث پیشگیری از آسیب‌ها در مدارس، بحثی مهم و سرنوشت‌ساز در حوزه دانش‌آموزی است و در این راستا مسئولان باید همه کوشش خود را برای پیشگیری از آسیب‌های روحی، جسمی و روانی دانش‌آموزان بکار گیرند و نباید از این امر مهم غافل شد.

بیرانوند تصریح کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را باید به دستگاه متولی آن که آموزش و پرورش است واگذار کرد و از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها که باعث دوگانگی امر می‌شود به جد جلوگیری کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سایر دستگاه‌ها وظایف دیگری برای آن‌ها تعریف شده باید از طریق امکانات مالی و مشاوره‌ای در این راستا کمک و بهره گرفت.

وی با اشاره به این‌که مهارت‌های زندگی در یک یا چند جلسه نمی‌گنجد و باید در این راستا جلسات متعددی برگزار تا به نتیجه دلخواه رسید، تصریح کرد: بحث آموزش مهارت‌های زندگی از بطن خانواده آغاز می‌شود و این مهارت‌ها از طریق خانواده به فرزندان انتقال می‌شود.

بیرانوند ادامه داد: بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید از دوران پیش‌دبستانی با استفاده از مربیان آموزش دیده و مجرب شروع شود و این فرآیند تا دانشگاه ادامه یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: در بحث برگزاری مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان بهتر است به صورت کارگاهی برگزار شود و تجربه نشان داده برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت کارگاه به حل مسأله بیشتر کمک می‌کند، چون نقاط قوت و ضعف را بهتر شناسایی کرده و تصمیم‌گیری بهتری در این راستا گرفته می‌شود.

در ابتدای این جلسه «مرضیه رئوفی»، رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان به پاره‌ای از اقدامات انجام‌شده در طول سال تحصیلی در خصوص پیشگیری از آسیب‌ها اشاره و اظهار کرد: بحث مهارت‌های زندگی سال‌هاست در مدارس مطرح است اما هیچ‌گاه به‌طور جدی دنبال نشده و به‌صورت قانونمند نمره‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد و واحد درسی که به آن اختصاص داده‌اند اختیاری است.

رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان در ادامه مهم‌ترین مشکلات آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس استان مشخص نبودن تکلیف در برنامه هفتگی عدم آموزش مربیان و معلمان در دسترس نبودن کتاب و ملزومات اختصاص ندادن وقت کافی به این برنامه و عدم آمادگی لازم نظام آموزشی جهت اجرای برنامه عنوان کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کلاس پیشگیری از آسیب های اجتماعی