دستاوردی جدید در فناوری نانو؛ ایران به فناوری «کربن نانو تیوپ» دست یافت


با تلاش محققان پژوهشگاه صنعت نفت، ایران به فناوری «کربن نانو تیوپ» دست یافت. کربن‌های نانو تیوپ به خاطر داشتن سطح ویژه‌ی زیاد، استحكام زیاد و خصوصیات الكتریكی و الكترونیكی استثنایی، كاربرد زیادی از جمله استفاده به عنوان پایه كاتالیست، تقویت مكانیكی پلیمرها و كامپوزیت‌ها و ساخت قطعات الكترونیكی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری نانو در صنعت نفت، از دستیابی ایران به فناوری «کربن نانو تیوپ» اطلاع داد. علیمراد رشیدی بیان کرد که ایران به لحاظ تولید علم و فناوری نانو، با پشت سر گذاشتن بسیاری از كشورهای اروپایی، در حال حاضر در جایگاه هفتم جهانی را دارد و هم ردیف كشورهایی نظیر ژاپن و فرانسه است.

رشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به اینکه هم اکنون با اقدامات موثر انجام شده، به یكی از دارندگان فناوری «كربن نانو تیوپ» تبدیل شده‌ایم اعلام کرد:

یكی از فناوری‌های ارزشمند پژوهشگاه نفت كه در فاز صنعتی قرار دارد، فناوری كربن نانو تیوپ است كه با توجه به سیاست‌های پژوهشگاه و در راستای اجرای مفاد ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، آن را به یكی از شركت‌های دانش‌بنیان پژوهشگاه صنعت نفت واگذار كرده‌ایم.

نانو تیوپ‌های مذکور، صفحاتی از اتم‌های كربن هستند كه از منابع كربنی مانند گرافیت یا گازهای هیدروكربنی بوسیله روش‌هایی مانند تخلیه الكتریكی ساخته می‌شوند و به علت داشتن خواصی مانند سطح ویژه‌ی زیاد ، استحكام زیاد و خصوصیات الكتریكی و الكترونیكی استثنایی، كاربرد زیادی از جمله استفاده به عنوان پایه كاتالیست، تقویت مكانیكی پلیمرها و كامپوزیت‌ها و ساخت قطعات الكترونیكی دارند. این لوله‌های کربنی ۱۰ برابر از فولاد محكمترند؛ در حالیكه وزنشان یك ششم وزن فولاد است.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری نانو در صنعت نفت عنوان کرد:

پژوهشگاه صنعت نفت به دلیل ارتباط قوی با مراكز علمی، پژوهشی و دانشگاهی كشور و نیز تولید فناوری به جای تولید مقاله، در رتبه اول كشوری قرار دارد.

به گفته او با تغییر ساختار و محتوای برخی از آیین‌نامه‌ها و مقبولیت ثبت اختراع به جای ارائه‌ی مقاله، در راستای دفاع دانشجویان دكتری، بسیاری از پروژه‌ها به نتیجه رسیده و می‌توان گفت كه در آینده و در حوزه‌ی فناوری نانو نسبت به كشورهایی كه دارای این دانش هستند، به برتری كامل خواهیم رسید.


ویدیو مرتبط :
تولید نانو ساختار های کربنی با روش CVD | فناوری نانو |