سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



اردوگاه زنان معتاد سامان نمی‌گیرد


سلامت نیوز: دوشنبه صبح، هرندی چهره دیگری بر خود گرفت؛ بیش از 20 مامور پلیس مبارزه با مواد مخدر با یک اتوبوس وارد محله هرندی شدند تا با حکمی که در دست داشتند، این‌بار تنها زنان را جمع‌آوری کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: جانی بر تن زنان کارتن‌خوابی که تازه از خواب بیدار شده بودند، نبود. حدود 160 زن سوار اتوبوسی شدند که از قبل در ورودی پارک هرندی ایستاده بود. البته آنهایی که مقاومت می‌کردند با زور به سمت اتوبوس هدایت می‌شدند.

براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تهران 500 کارتن‌خواب زن دارد و حالا برای این تعداد معدود، همان نسخه‌ای که سال‌ها برای مردان کارتن‌خواب اجرا می‌شد، به اجرا گذاشته شد؛ جمع‌آوری و ترک اجباری.

به گفته فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران، بیشتر زنان کارتن‌خواب تهران بدسرپرست بودند که به این روز افتاده‌اند و این نشان می‌دهد که اگر دولت از زنان بدسرپرست حمایت کند، می‌توان امیدوار بود آمار زنان کارتن‌خواب پایتخت کاهش یابد.

اما این حمایت در جمع‌آوری اجباری آنها محدود می‌شود که با توجه به رها شدن آنها پس از ترک اجباری، دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند و در این بین، بودجه‌ای صرف کاری نه‌چندان مثمرثمر شده است.

فرید براتی سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد جمع‌آوری و ساماندهی زنان معتاد کارتن‌خواب می‌گوید: «جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب از سطح شهر تنها برای پاکسازی شهر است، زیرا وجود زن کارتن‌خواب در سطح شهر مدیریت شهری را زیر سوال می‌برد وگرنه همه می‌دانند که این نوع رفتار با معتادان نمی‌تواند کمکی به کم‌شدن تعداد معتادان متجاهر کند.»

او معتقد است: «سال‌هاست که چنین شیوه‌ای برای درمان معتادان در کشور اجرا می‌شود و با وجود اینکه اثربخشی نداشته است، اما همچنان این شیوه غلط را ادامه می‌دهند.»براتی می‌افزاید: «مسئولان اگر می‌خواهند به سمتی بروند که معتادان را ساماندهی کنند باید برنامه‌ای بلندمدت و منسجم داشته باشند و از صفر تا صد این کار را انجام دهند زیرا جمع‌آوری، اسکان، نگهداری و حتی توانمندسازی زمانی که آینده این برنامه‌ها مشخص نباشد، نمی‌تواند برنامه خوبی برای درمان معتادان متجاهر باشد.»

اگر برنامه نباشد بی‌فایده استلیلا ارشد، مددکار اجتماعی، می‌گوید: «اگر برای این 160 زنی که جمع‌آوری کرده‌اند برنامه نداشته باشند، قطعا راه به جایی نمی‌برند.»او با بیان اینکه تعداد زنان کارتن‌خواب در حال افزایش است، می‌افزاید: «در مورد زنان‌ کارتن‌خواب باید به روش و شیوه درست عمل کرد. اینکه عده‌ای به صورت مقطعی تنها حرف بزنند نمی‌تواند دردی را از جامعه زنان کارتن‌خواب دوا کند.» ارشد معتقد است: «نگهداری و ساماندهی زنان کارتن‌خواب به صورت اردوگاهی نتایج مطلوبی نخواهد نداشت. این افراد باید در فضاهایی مشابه خانه نگهداری شوند.»ارشد همچنین تاکید می‌کند: «ساماندهی و ترک زنان کارتن‌خواب قدم اول و شاید هم کم‌اهمیت‌ترین قدم باشد، زیرا اینها باید علاوه‌بر اینکه توانمند می‌شوند، اشتغالزایی هم برایشان صورت گیرد تا بتوانند با درآمدی که از اشتغال دارند مستقل زندگی کنند. اگر در مدتی که در کمپ هستند مددکار اجتماعی با آنها کار کند شاید بتوان امیدوار بود که از این 160 نفر، تعدادی به زندگی عادی بازگردند.»

جمع‌آوری 160 زن کارتن‌خوابفرهاد بهزادی، دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، در مورد طرح جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب که روز دوشنبه در پارک هرندی اجرا شد، می‌گوید: «با هماهنگی سازمان‌های مسئول و نیروی انتظامی زنان پارک هرندی را جمع‌آوری کردند. این زنان که تعدادشان نزدیک به160 نفر بود با حکم قضایی به کمپ شفق فرستاده شدند.»او با بیان اینکه تا زمانی که حکم قضایی برای جمع‌آوری نباشد، نمی‌توان اقدام به جمع‌آوری معتادان کرد، می‌افزاید: «این زنان به مدت سه‌ماه به کمپ شفق فرستاده شدند، اما قاضی می‌تواند حکم آنها را تا سه‌ماه تمدید کند و این مدت به 6 ماه تبدیل شود.»بهزادی توضیح می‌دهد: «بعد از درمان، تمام زنان‌های بهبودیافته به خانه‌های بین‌راهی یا مراکز نگهداری فرستاده می‌شوند. البته حضور در این مراکز اجباری نیست و هر کسی که مایل باشد در آنجا خواهد ماند.»او در مورد اینکه آیا حرفه‌آموزی در این مدت برای آنها انجام خواهد شد یا خیر، می‌گوید: «چرخ‌های خیاطی که از گذشته در کمپ وجود داشته برای حرفه‌آموزی زنان استفاده خواهد شد. البته سازمان فنی و حرفه‌ای هم در این باره فعالیت‌هایی انجام داده است.»


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!