سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله قدس/ برداشت دو میلیاردی آمریکا از اموال ایران نقض برجام است


سرمقاله قدس/  برداشت دو میلیاردی آمریکا از اموال ایران نقض برجام است  قدس آنلاین/ « برداشت دو میلیاردی آمریکا از اموال ایران نقض برجام است » عنوان یادداشت روز در روزنامه قدس به قلم مهدی فتحی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

آزمایش موشکی ایران با اعتراض رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد و اوباما با اعتراض به این موضوع ادعا کرد که تقویت توان موشکی و آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام در تعارض است. بنابراین رئیس دولت آمریکا با توسل به این بهانه در پی اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران برآمد. برداشت دو میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در آمریکا نیز نیازمند واکنش جدی رئیس دولت جمهوری اسلامی است، چرا که این موضوع برخلاف ادعای اوباما که دخالت در امور داخلی ایران بود با روح برجام در تعارض است.
بی‌شک جمهوری اسلامی ایران هنگامی که با 5+1 توافق نامه‌ای را امضا کرد با استناد به وجود فضای همکاری و تعامل در چارچوب مقررات بین‌المللی با کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره نشست، در حالی که رفتار آمریکایی‌ها نشان از افزایش فضای تخاصم بر ضد جمهوری اسلامی ایران دارد و این مسأله، موضوعی نیست که دولت جمهوری اسلامی از برجام و امضای تفاهم مشترک با کشورهای قدرتمند مدنظر داشت. هرچند آمریکا اعلام کند درون این کشور تفکیک قوا وجود داشته و نهادهای آمریکایی سیاست‌های مستقل خود را در پیش می‌گیرند و به دولت کاری ندارند، یقیناً چنین حرکت و برداشتی کاملاً برخلاف روح برجام، حرکتی غیردوستانه و خصمانه است.
مسلماً برداشت 2میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران با حقوق بین‌الملل در تعارض جدی است و اصولاً دادگاه‌های آمریکا از صلاحیت لازم برای دادن چنین حکمی برخوردار نیستند. بی‌تردید اگر آمریکا درخصوص نقش ایران در حادثه تروریستی بیروت ادعایی دارد، باید با شکایت به دادگاهی بین‌المللی اعم از دیوان بین‌المللی دادگستری یا دیوان کیفری بین‌الملل مسأله را به صورت قانونی و بین‌المللی دنبال می‌کرد. متأسفانه اعمال چنین سیاست‌ها، اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌های یک جانبه‌ای از دوران جرج بوش در آمریکا نسبت به قبل متداول‌تر شده و همچنان آمریکایی‌ها براین باورند که از سایر دولت‌ها قدرتمندتر هستند. بنابراین به خود اجازه می‌دهند از ابزارهای مختلفی برای محکومیت غیرمشروع دیگر کشورها استفاده کنند.
بی‌تردید آمریکا با رأی برداشت دو میلیارد دلار از اموال ایران از ابزاری بهره برده که در جامعه و افکار عمومی بین‌المللی هیچ مشروعیتی ندارد، اگر آمریکا خواهان اجرای این اقدام باشد و به دو میلیارد دلار مردم ایران دست درازی کند، وضعیت تجارت جهانی بر هم خورده و همکاری بین کشورها دچار صدمه خواهد شد. مسلماً خود آمریکا نیز که ادعا می‌کند در دنیای امروز به‌دنبال تجارت آزاد است، از اجرای چنین حکمی ضربه خواهد خورد. به هر حال روزهای آینده روزهای حساسی بر سر این موضوع است. در مرحله اول باید منتظر اقدام دولت اوباما باشیم که آیا تصمیم دیوان‌عالی آمریکا را خواهد پذیرفت یا خیر؟ همچنین دولت ایران برای دفاع از حق مردم خود چه راهبردها و تمهیداتی در پیش خواهد گرفت؟
مسلماً تفکیک قدرت و تصمیم‌گیری در دولت آمریکا امری بدیهی و مشهود است، چنانچه در دولت یا نظام سیاسی آمریکا مسؤولانی با دیدگاه‌های مختلف اظهارنظر می‌کنند. شاید دولت آمریکا تمایل داشته باشد برخی اختلافات با ایران را از طریق گفت‌وگو حل کند، اما از آن سو دیوان عالی آمریکا و کنگره این کشور نیز مخالفان اصلی نظام جمهوری اسلامی هستند که از لابی‌های صهیونیستی و گروه‌های مخالف ایران خط و مشی خود را دریافت می‌کنند. بنابراین این گروه‌ها در داخل آمریکا با توسل به ابزارها ونهادهای قانونی درصدد اعمال دیدگاه‌های خود علیه ایران هستند تا زمینه تخریب برجام را فراهم کرده و به نوعی خصومت و دشمنی بین ایران و آمریکا را افزایش دهند و فضای بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا را تشدید کنند.
متأسفانه آمریکا و غرب با ادعای اینکه کشورهای مستقلی هستند و از جامعه آزادی برخوردارند و قائل به تفکیک قوا و اجرای عدالت هستند، دست به اقدام‌های غیرقانونی مختلفی می‌زنند که از جمله آنها می‌توان به برداشت از حقوق حقه ملت ایران اشاره کرد. مسلماً رأی دادگاه آمریکا که خود قاضی و مجری آن بوده، بسیار ناعادلانه است و آثار و پیامدهای عمیقی در حقوق بین‌الملل و تعامل اقتصادی بین کشورها خواهد گذاشت. با توجه به اینکه تصمیم دیوان عالی قضایی آمریکا غیرعادلانه و یک‌سویه بوده انتظار می‌رود دولت جمهوری اسلامی ایران دفاع شایسته‌ای از حقوق ملت ایران داشته باشد.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
نقض برجام با منع فروش هواپیما به ایران از سوی آمریکا