سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسناد توسعه همکاری های ایران و روسیه در سفر پوتین به تهران امضا می شود


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه که روز گذشته به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات ایرانی وارد تهران شده است ، عصر امروز -چهارشنبه- در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از دیدار با محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگاران از گسترش همکاری های بین تهران و مسکو خبر داد.
معاون نخست وزیر روسیه گفت: در این سفر دو روزه در رابطه با توسعه مناسبات دو کشور در قالب کمیسیون مشترک بحث و گفت وگو شد.
روگوزین ادامه داد که هر قدر گام های بیش تری در راستای افزایش مناسبات بین ایران و روسیه برمی داریم متوجه می شویم که چقدر کار برای انجام دادن پیش رو داریم.
معاون نخست وزیر روسیه افزود: سفرهایی به تهران و اصفهان داشتم و با وجودی که مطالعات زیادی دارم، ولی باز هم مسایل جدیدی را در سفر به این دو شهر آموختم که قبلا از آن ها بی اطلاع بودم.
وی اضافه کرد : اطمینان دارم که ایرانی ها کاملا از پتانسیل ما در روسیه آگاهی ندارند و به همین منظور در گفت وگوهای انجام شده در ایران توافق های لازم برای حمایت هرچه بیش تر از حضور کارشناسان در صنایع و کارخانجات دو کشور صورت گرفت.
روگوزین گفت: با تایید دبیر کمسیون مشترک قرارداد خواهر خواندگی بین تهران و سن پترزبورگ منعقد خواهد شد.
وی افزود: حمایت ها از تجار می تواند تاثیر بسزایی در توسعه روابط ایران و روسیه داشته باشد.
معاون رییس جمهوری روسیه ادامه داد: ارتباط مستقیم بین استانی نیز از دیگر توافقات انجام شده در این کمیسیون است.
روگوزین با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در رابطه با سفر هفته آینده رییس جمهوری روسیه به تهران، گفت: رییس جمهوری روسیه دوشنبه آینده برای دیدار با مقامات ایرانی، شرکت در کمیسیون اقتصادی دو کشور و نیز شرکت در مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز- اوپک گازی- به تهران سفر خواهد کرد.
در بخش دیگر این نشست خبری، محمود واعظی با اشاره به سفرهای مسوولان ایران و روسیه به دو کشور گفت: اوج این سفرها هفته گذشته بود که به همراه 60 نفر از مسوولان دولتی و روسای شرکت های خصوصی برای شرکت در کمیسیون اقتصادی مشترک به مسکو رفتیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود : در آن سفر تصمیم گرفته شد که رییس جمهوری روسیه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز به تهران سفر کند.
واعظی گفت: روز دوشنبه در حضور رییسان جمهوری ایران و روسیه 5 تا 8 سند همکاری امضا خواهد شد.
وی افزود: بر اساس گفت وگوهای انجام شده، قرار است خط اعتباری 5 میلیارد دلاری برای اجرای پروژه های بین ایران و روسیه اختصاص داده شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خط اعتباری دیگری نیز بین بانک های دو کشور در رابطه با تعاملات 2 میلیارد دلاری در نظر گرفته شد تا برای انجام پروژه های مشترک ایران و روسیه بتوان از این خط اعتباری استفاده کرد.
وی با اشاره به گفت و گوهای انجام شده در باره صادرات غیرنفتی ایران به روسیه گفت: در باره 19 قلم کالای صادراتی ایران به روسیه قرار شد تا تعرفه ها پایین بیاید و مشکلات در زمینه صادرات ما با این کشور همسایه حل شود.
واعظی با بیان این که روسیه بازار بزرگی دارد گفت: با توجه به مشکلاتی که بین این کشور و اروپا پیدا شده است، هم اکنون درهای روسیه برای صادرات ایران باز است.
وی روابط ایران و روسیه را در حال گسترش خواند و گفت: ما در روابط سیاسی و امنیتی و همکاری های دوجانبه تعاملات خوبی با روسیه داشتیم و امیدواریم در آینده در زمینه های اقتصادی، فنی و فرهنگی نیز تعاملات مثبت تری با یکدیگر داشته باشیم.
واعظی با اشاره به امکان پیاده سازی پروژه های زیادی در ایران توسط روسیه گفت: 30 میلیارد دلار برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که تا 4 یا 5 سال آینده این پروژه ها انجام شود و افزود: این پروژه ها در حوزه های راه آهن، برق، کشاورزی، آب و پتروشیمی هستند.
واعظی گفت: در حوزه مخابرات نیز مذاکراتی صورت گرفت که نتیجه آن خوب بود و با توجه به این که روسیه سابقه خوبی در پرتاب ماهواره ها دارد، قرار شد تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با همکاری های ایران و روسیه در سوریه و نیز اقدامات تروریستی در کشور فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی همواره با افراط گرایی مخالف بوده و با گروه های افراطی نظیر طالبان، القاعده و یا نوع داعشی آن مخالف است.
وی تاکید کرد که داعش در تضاد با امنیت منطقه و بین الملل است و افزود: با توجه به این که ما خود قربانی تروریسم هستیم، از روز اول مخالفت خود را با این گروه تروریستی اعلام کردیم.
واعظی با بیان این که ما همواره در مبارزه با تروریسم پیشگام بوده ایم، گفت: ایران و روسیه در سوریه به طور عملی با داعش مقابله می کنند و هر آنچه می توانند از طریق مشاوره دریغ نکرده و همکاری های خوبی برای مبارزه با تروریسم بین دو کشور وجود دارد.
**سیام1497 /1449

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اعلام آمادگی فرانسه و روسیه برای توسعه همکاری های صنعتی