واکنش رئیس مرکز امور نمایشی سیما به اعتراض‎‌ها به سریال «شیوع»


واکنش رئیس مرکز امور نمایشی سیما به اعتراض‎‌ها به سریال «شیوع»مهر/ در حالی که برخی از مردم افغانستان که در ایران ساکن هستند نسبت به سریال «شیوع» که از شبکه اول سیما پخش می شود، اعتراض دارند رئیس مرکز امور نمایشی سیما به این مسایل پاسخ داد. پخش مجموعه تلویزیونی «شیوع» در روزهای گذشته واکنش های مختلفی در محافل رسانه‌ای در پی داشته است که مهم‌‌ترین آن، نحوه پرداخت سریال به موضوع اتباع افغانستانی بوده است که رحمان سیفی آزاد رئیس مرکز امور نمایشی سیما در این باره توضیحاتی ارائه داد.

سیفی آزاد درباره پیام این مجموعه تلویزیونی گفت: تلاش ما در این سریال تلویزیونی نشان دادن زمینه های همکاری میان دانشمندان کشور های منطقه در هنگام آشکار شدن برخی توطئه های خارجی است. داستان سریال شیوع به علت موضوع بدیع خود که ضرورت آگاه ساختن مخاطب و نمایش توانمندی کشور در مقابله با توطئه های گوناگون دشمن است، انتخاب شد و داستان این مجموعه در بستری معمایی روایت می شود.

وی در باره اقبال مخاطبان از این مجموعه گفت: به نظر می‌سد که این سریال به خاطر نو بودن موضوع و ساختار معمایی‌اش، توجه ببیندگان شبکه یک سیما را به خود جلب کرده است.

وی افزود: آگاهی از موضوع این سریال برای تمامی اقشار جامعه، حتی مردم برخی از کشورهای همسایه نیز ضروری است، زیرا کشورهای بیگانه از فضای ملتهب منطقه سوء استفاده می کنند تا اهداف سیاسی خود را به هر شکل محقق سازند. لذا ضرورت پخش این سریال برای شبکه یک سیما هدف گذاری شد، اما متاسفانه عده ای با دستاویز قرار دادن برخی شیطنت های فرا متنی پیرامون نگاه مردم ایران به برادران افغان، سعی دراختلاف افکنی دارند.

رئیس مرکز امور نمایشی سیما در باره نشان دادن نقش اتباع کشورهای همسایه در این فیلم گفت: آن چه که در این سریال به آن اصالت داده می شود نگاه مهربانانه به برادران افغانستانی است. اگر به نمادهای تصویری این سریال دقت شود حسی که بیننده نسبت به فرد مهاجر از اهالی افغانستان (که به علت بیماری حال خوشی ندارد) دریافت می کند، حس برادری، دلسوزی و مهربانی است. هیچ رابطه تلخی بین آنها وجود ندارد و این نگاه انسانی و دینی و همدردی مردم ایران را نشان می‌دهد.

وی در باره نتیجه گیری داستان این سریال نیز توضیح داد: در طول قصه ببیندگان متوجه خواهند شد که چگونه قدرت های استکباری و سلطه جو از هرج و مرج بوجود آمده در کشور افغانستان سوء استفاده می کنند تا به مقاصد مادی و سیاسی خود دست پیدا کنند و برادران افغان دوشادوش دانشمندان و پزشکان ایرانی سعی در ریشه یابی و شناخت این ویروس دست ساز شرکت های وابسته به قدرت های استعماری دارند. آنها کمک می کنند تا بار دیگر بر دشمن مشترکشان با اتکا بر توانایی های خود پیروز شوند و چنین نیز می شود.

سیفی آزاد به شیوه های ناجوانمردانه استکباری برای دست‌یابی به ثروت‌های کلان اشاره کرد و گفت: در جهان مدرن امروز شیوه های جنگ رودر رو به شیوه های غیر انسانی چون شیوع ویروس های ناشناخته و ایجاد بیماری های ناشی از آن تغییر شکل داده است. با شیوع این ویروس ها و علاوه بر نا امن و ناتوان نشان دادن کشورها، با تولید داروهای مختلف، شرکت های داروسازی غربی به ثروت کلان دست پیدا می کنند و نیز با تکاپوی ساختگی برای درمان این بیماری ها چهره ای بشردوستانه و ناجی، از خود به نمایش می گذارند بنابراین آگاهی از این مضامین و به رخ کشیدن توانمندی علمی و سیاسی کشور برای حل بحران ‌های این چنینی می تواند برای مردم مفید و عاملی برای خنثی کردن نقشه شوم و شیطانی قدرت‌های سلطه گر باشد.

وی افزود: حرف سریال این است که باید هوشیار بود و در دامن بازی های مزورانه دشمنان نیفتاد. آنها با انعکاس خبر و تحلیل های جهت دار با اتکا به برخی سوءتفاهم هایی که خود عامل اصلی بوجود آمدن آنها نیز بوده اند، سعی دارند تا از برملا شدن نقشه هایشان و به رخ کشیدن توانایی ها و اتحاد سیاسی و فرهنگی دو ملت جلوگیری کنند و با یک بازی رسانه ای مسایل را آنگونه که خود می خواهند جهت دهند.

وی در پایان یادآور شد بایستی با هوشیاری، بازی های زیرکانه دشمنان را ختثی کرد. آنها تلاش می کنند تا مانع اتحاد سیاسی – فرهنگی دو ملت شوند و در یک بازی رسانه ای حقایق را آنگونه که منافع خودشان ایجاب می کند باز نشر دهند.



منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
شیوع بیماری شیگلوز در ایران - خبر شبکه سه سیما