سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نرخ جدید جرائم رانندگی توسط دولت تعیین شده نه پلیس


به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به ادامه‌دار بودن طرح زمستانه تا 23 اسفندماه اظهار داشت: این طرح که با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها در سراسر کشور در حال اجرا است، تا 23 اسفند ادامه و دارد و خوشبختانه امسال با تلاش تمام عوامل دخیل در این طرح، هیچ گزارشی در خصوص‌ در‌ راه‌ ماندن مسافران در جاده‌های کشور ارسال نشده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اعلام خبر برنامه‌ریزی پلیس برای مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه نیز گفت: در مراسم سی و هفتمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، پلیس با به کارگیری تمام توان خود اعم از نیروی انسانی و تجهیزات در کنار مردم به منظور برگزاری هرچه بهتر این مراسم حضور دارد. لذا از تمام مردم تقاضا داریم تا با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده برای این مراسم، از آوردن هرگونه موتورسیکلت به مسیر تظاهرات خودداری کنند.

کاهش مرگ 365 نفر در 9 ماهه امسال

وی در خصوص آمار تلفات رانندگی در کشور در طول 9 ماهه امسال نیز افزود: طبق آمار پزشکی قانونی در 9 ماهه امسال 365 نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل جان خود را از دست دادند.

مهری گفت: در این مدت 13 هزار و 106 نفر بر اثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست دادند که از این میان 32 درصد سهم موتورسواران و 22 درصد سهم عابران پیاده بود.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین با اعلام خبر اضافه شدن بیش از یک میلیون و 300 هزار وسیله نقلیه جدید به چرخه ترافیکی، از صدور یک میلیون و 100 هزار گواهینامه جدید خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از 18 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت در معابر کشور تردد می‌کنند و علی‌رغم افزایش وسائل نقلیه و کاربران ترافیکی، خوشبختانه آمار تلفات رانندگی کاهش داشته است.

ضبط 6 هزار گواهینامه رانندگی و هشدار به 24 هزار راننده

وی با اشاره به افزایش سختگیری پلیس نسبت به تخلفات حادثه‌ساز در 10 ماهه سال جاری، ادامه داد: در سال جاری 6 هزار گواهینامه رانندگی ضبط شد و 24 هزار گواهینامه نیز در آستانه توقیف قرار دارند لذا لازم است تا رانندگان دارای نمره منفی، نسبت به رعایت مقررات توجه جدی‌تری داشته باشند چراکه از اجرای طرح اعمال نمرات منفی تاکنون، بیش از 1000 گواهینامه رانندگی ابطال شده است.

مهری در ادامه این نشست با تشریح مصوبه هیئت دولت به منظور افزایش نرخ جرائم رانندگی گفت: برابر ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89، هیئت وزیران می‌تواند هر سه سال یکبار با توجه به پیشنهاد ناجا، وزارت کشور و وزارت راه‌وشهرسازی، اقدام به تعدیل نرخ جرائم به میزان نرخ تورم کند. از این رو هیئت وزیران نیز در ماه گذشته، نزدیک به 40 کد تخلفاتی از 170 کد تخلفاتی موجود را افزایش داد.

اعمال نرخ جرائم رانندگی جدید از نیمه دوم اسفند

وی افزود: در این میان حدود 12 کد تخلف، 100 درصد افزایش داشته و 28 کد تخلفاتی نیز تا 50 درصد افزایش یافت و این مصوبه همزمان با ابلاغ به دستگاه های مختلف و نیروی انتظامی، در روزنامه‌ رسمی کشور درج شد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: با توجه به ابلاغ رسمی این مصوبه، پلیس در حال آماده‌سازی سیستم‌های فنی و نرم‌افزاری برای اجرایی کردن این مصوبه از نیمه دوم اسفند ماه امسال است.

مهری در واکنش به انتقادات مطرح شده در این زمینه نیز گفت: در این مصوبه، بیشترین نرخ جریمه، برای رانندگی در حین مستی و استعمال مواد روان‌گردان، به میزان 400 هزار تومان تعیین شده است و این در حالی است که این جریمه نسبت به تخلف مذکور بسیار ناچیز است چراکه رانندگی در چنین شرایطی به شدت جان دیگر افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: این مبالغ در کشورهای همسایه ما نیز رقم چندان بالایی نیست و در بعضی از کشورها، عبور از چراغ قرمز نزدیک به 5 میلیون تومان جریمه و 3 ماه حبس را به دنبال دارد و در نیوزلند نیز رانندگی در حال مستی، علاوه بر 6 هزار دلار جریمه نقدی، تا 2 سال حبس برای متخلفان دیده شده.

جریمه رانندگی برای متخلفان است نه مردم عادی

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جریمه‌های رانندگی تنها برای متخلفان است نه مردم عادی، گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال جاری، تخلفات 3 هزار راننده، به مرگ 13 هزار نفر منجر شده است و از این رو باید علاوه بر افزایش جرائم رانندگی، نسبت به فرهنگ‌سازی عمومی و استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود برای کاهش تلفات رانندگی اقدام کرد.

مهری در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام امکان ابطال این مصوبه و جلوگیری از اجرای آن توسط دیوان عدالت اداری گفت: ما مجری قانون هستیم و تا امروز تنها مصوبه هیئت دولت به نیروی انتظامی ابلاغ شده است که بر مبنای آن پلیس موظف به اجرای آن بوده و باید هرچه سریعتر نسبت به اجرای آن اقدام کند. لذا تا این لحظه هیچ حکم رسمی و کتبی از سوی دیوان عدالت و یا قوه قضاییه برای عدم اجرای این مصوبه به دست پلیس نرسیده است.

نرخ جدید جرائم رانندگی توسط دولت تعیین شده نه پلیس

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص انتقادات برخی کارشناسان نسبت به افزایش نرخ جرائم رانندگی به میزانی بیش از تورم تصریح شده در قانون گفت: این نرخ توسط کارشناسان اقتصادی دولت تعیین شده و پلیس هیچ دخالتی در آن نداشته است. لذا مبالغ جدید به هیچ وجه پیشنهاد پلیس نبوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با هشدار نسبت به پرداخت جرائم رانندگی، افزود: باید شهروندان هشیار باشند خودروهایی که میزان جرائم رانندگی آنها بیش از یک میلیون تومان است، در سامانه پلیس مشخص شده و توسط ماموران توقیف می‌شوند لذا لازم است تا هرچه سریعتر نسبت به پرداخت جرائم رانندگی خود اقدام کنند.

مهری در ادامه در پاسخ به تسنیم در خصوص میزان جرائم رانندگی در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: تا کنون میزان جرائم رانندگی از نظر ریالی، رشدی 9 درصدی داشته است.

وی از رانندگانی که نسبت به جرائم اعمال شده اعتراض دارند خواست تا اعتراض خود را در مراکز پلیس +10 ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود بانکی