فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خاطرات یکی از اسرای جنگ در دست فرانسوی‌ها


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشارات پیام آزادگان اقدام به ترجمه خاطرات احد حمیدی، از آزادگان هشت سال دفاع مقدس، به زبان فرانسه کرده است. این اثر قرار است در ایران منتشر و رونمایی شود و سپس در کشورهای زبان مقصد توزیع شود.

«زندگی در اسارت» عنوان کتاب خاطرات اسیر آزاده شده ایرانی، احد حمیدی از دوران حضور در اسارتگاه‌های بعثی است که ستاد رسیدگی به امور آزادگان استان آذربایجان شرقی در سال 1380 اقدام به چاپ و نشر آن کرده است.

کتاب حاضر روایت یک آزاده بسیجی از زندگی در حصار دژخیمان بعثی است که در آن سعی شده است زندگی اسیران ایرانی را با جوانب مختلف آن در دوران اسارت آشکار سازد.

حمیدی نوجوانی 17 ساله‌ای است که در عملیات خیبر طعم تلخ اسارت را چشید. وی که متولد سال 1345 در شهر تبریز است، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود را در بسیج از پایگاه مقاومت بسیج مسجد غزیبلر شروع کرد. با شروع جنگ تحمیلی تنها فکر او حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل بود و برای این کار دو بار در کلاس های آموزش نظامی بسیج شرکت کرد، اما به علت سن کم و جثه ی کوچک موفق به اعزام نشد.

زمستان سال 1362 که فرا رسید احد حمیدی نیز به آرزوی خود دست یافت و به جبهه های نبرد اعزام شد. این عزیز آزاده در جریان عملیات خیبر در حالی که از ناحیه کمر و دست راست دچار جراحات شدید شده بود، به اسارت مزدوران بعثی درآمد و دوران کوتاه حضورش در جبهه به پایان رسید.

خود او معتقد است هر چند مدت کوتاهی در جبهه بوده و نتوانسته از فیض این مکان مقدس زیاد بهره ببرد، ولی با وجود این، جبهه تأثیر شگرف خود را بر او گذاشته و این تأثیر جهت گیری تازه‌ای به زندگی‌اش داده است.

آزاده بسیجی احد حمیدی هفت سال از بهترین دوران عمر خود را در زندان ها و اردوگاه های بصره، بغداد، موصل یک و رمادیه دو با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان، سپری کرد تا اینکه در سال 1369 با مبادله ی اسرای دو کشور ایران و عراق به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

«زندگی در اسارت» همان طور که از عنوانش پیداست، شروع زندگی یک اسیر ایرانی در اردوگاه‌های عراق است، اما این کتاب فقط بیان ساده خاطره‌ها و یادآوری و مرور وقایع و رویدادهای آن سال‌ها نیست، بلکه کوششی است جهت آشنا ساختن خواننده با ابعاد و موضوعات مختلف اسارت که به وسیله ی آن بتواند تصویری واضح از آن ایام در ذهن خود ترسیم کند.

در ابتدای کتاب آمده است:

«… کتاب حاضر گرچه گوشه ای از سیر زندگی یکی از بسیجیان آزاده ی استان را جلوه گر می سازد، اما در حقیقت داستان زندگی هزاران نفر از اسیرانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس آنچه بر آن ها گذشته است، بر زبان آورده و تعریف می کند تا ما بدانیم پیش از آزادی و نجات یافتن این عزیزان از پشت سیم های خاردار و دیوارهای سیمانی، سرگذشت آن ها چگونه بوده است و پیروزی شگفت آور این اسطورهای مقاومت بر دنیای بی عاطفه ی اسارت به چه شکلی صورت گرفته است…»

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اولین تصاویر از بازگشت اسرای جنگ تحمیلی به میهن