چرا از گیاهان تراریخته انتقاد می‌شود؟


یک کارشناس کشاورزی گفت: اکثر منتقدان، بحث سلامت مواد غذایی تولید شده با گیاهان تراریخته را نشانه گرفته‌اند.

نوید اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک و جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌ها و با هدف افزایش بهره‌وری کشاورز تغییر یافته باشد. به عبارتی، این نوع دست‌کاری در صورت موفقیت می‌تواند ویژگی جدیدی به گیاه ببخشد که معمولا در گیاهان هم‌خانواده یافت نمی‌شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که انتقال ژن و شکل‌گیری ویژگی جدید از طریق روش‌های متداول اصلاح نباتات محقق نمی‌شود، ادامه داد: استفاده از گیاهان تراریخته با صفاتی از جمله مقاومت به نوعی آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان از مصادیق کشاورزی مدرن برشمرد. علاوه بر این، گیاه دستکاری‌شده می‌تواند در صنعت داروسازی و برای تولید صنعتی برخی ترکیبات با کاربرد پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: با این وجود، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدانی دارد که بخشی از آن بر اساس ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی است؛ چراکه موجودات دستکاری ‌شده بیشتر مواقع به درخواست ابداع‌کنندگان، تحت قوانین مالکیت معنوی محافظت می‌شوند. هم‌چنین برخی محققان و کارشناسان کشاورزی و محیط زیست معتقدند که مواد غذایی تولید شده با محصولات تراریخته از سلامت کامل برخوردار نیستند.

اسدی تصریح کرد: در ایران، اولین محصول کشاورزی تراریخته، رقمی از برنج است که در برابر کرم ساقه‌خوار مقاوم شده است. در واقع، تراریزش برنج به چند سال قبل باز می‌گردد، ولی به خاطر سرسخت بودن که خود از دشوار بودن کشت بافت ناشی می‌شود، متوقف شد و به بسیاری از ارقام برنج ایرانی نیز تعمیم نیافت.

این کارشناس با بیان این‌که تراریزش، مستلزم اهتمام بیشتر محققان است، خاطرنشان کرد: باید آزمایش‌های مربوط به مخاطرات زیستی و ایمنی این محصولات به صورت گسترده انجام شود؛ چراکه قوانین کشور در خصوص دستکاری ژنتیکی محصولات کشاورزی، یکی از مترقی‌ترین قوانین دنیاست و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. با این حال برخی معتقدند که هنوز امکانات بالقوه داخلی در استفاده از نهاده‌های کشاورزی را به مرحله استفاده نرسانده‌ایم و نباید تراریختگی را به عنوان ضرورت و از اولویت‌های آتی بدانیم.

وی تاکید کرد: البته هر تکنولوژی جدیدی که وارد کشور می‌شود باید از نظر زیست‌محیطی و سایر موارد مورد ارزیابی قرار گیرد و محصولات تراریخته نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما این نمی‌تواند به منزله رد کامل مقوله دست‌کاری ژنتیکی باشد و به عبارتی، دیدگاه موافقان و مخالفان باید درست به یک اندازه مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
با گیاهان تراریخته بیشتر آشنا شویم