افزایش درک بصری ربات‌ها با طراحی عینک سه‌بعدی برای حشرات


محققان دانشگاه نیوکاسل، یک عینک مخصوص سه‌بعدی کوچک برای آخوندک‌ها طراحی کردند تا ثابت کنند که این حشرات از دید سه بعدی استفاده می‌کنند و در نتیجه بتوانند یک مدل جدید برای بهبود ادراک بصری در ربات‌ها ارائه کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، با وجود این که آخوندکها مغز کوچکی دارند، از قدرت بینایی پیچیده‌ای برای شکار استفاده می‌کنند و می‌توانند طعمه را با بهره‌وری حیرت‌آوری شکار کنند.

جنی رید ، رهبر این پژوهش و استاد علوم بینایی دانشگاه نیوکاسل انگلیس اظهار کرد: چگونگی درک این موجودات از جهان، چیزهای زیادی را به ما می‌آموزد.

وی افزود: درک بهتر از سیستم‌های پردازش ساده‌تر آنها به ما کمک می‌کند تا چگونگی تکامل چشم‌انداز سه بعدی را دریابیم و به الگوریتم‌های جدید برای درک عمق سه بعدی در رایانه‌ها دست یابیم.

محققان آخوندک‌ها را به یک عینک سه‌بعدی قدیمی مجهز کرده و به آنها یک کلیپ ویدیوئی نشان دادند تا ببینند که آیا این حیوانات کوچک می‌توانند جهان را به صورت سه بعدی ببینید.

رنگ لنز این عینک‌ها برای انسان‌ها قرمز و آبی است، اما به دلیل غیر قابل مشاهده بودن نور قرمز توسط آخوندکها یک عینک سفارشی با لنزهایی به رنگ آبی و سبز برای آنها ساخته شد. این عینک مخصوص با موم به چشم آخوندک‌ها متصل و فیلم‌های کوتاهی از حشرات شبیه‌سازی شده که در اطراف صفحه نمایش رایانه حرکت می‌کردند به آنها نشان داده شد.

زمانی که این حشرات شبیه‌سازی شده به صورت دو بعدی نمایش داده شدند، آخوندکها تلاشی برای گرفتن آنها نکردند اما زمانی که به صورت سه‌بعدی به نمایش در آمدند و ظاهرا در مقابل صفحه نمایش شناور بودند، آخوندکها به آنها ضربه می‌زدند. این امر نشان می‌دهد که آخوندکها در واقع از دید سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

دانشمندان دید سه بعدی یا عمق دید در آخوندکها را نشان داده و همچنین ثابت کردند که این روش به طور موثر می‌تواند برای ارائه محرک‌های‌ سه بعدی مجازی به حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم پژوهش‌های خود را برای توسعه راه‌های جدید در جهت اضافه کردن فناوری سه‌بعدی به رایانه‌ها و ربات‌ها ادامه خواهد داد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چگونگی ساخت و طراحی عینک آفتابی با پرینتر سه بعدی