سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



مطالبات پرستاران از شورای چهارم/تحقق عدالت در پرداخت های نظام سلامت


سلامت نیوز: رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری، مهمترین مطالبات جامعه پرستاری کشور از نمایندگان خودشان در شورای عالی نظام پرستاری را، تحقق عدالت در پرداخت های نظام سلامت عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، وحید نصیری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، به مطالبات جامعه پرستاری از شورای عالی نظام پرستاری در دوره چهارم اشاره کرد.

وی با عنوان این مطلب که انتخابات مجلس شورای اسلامی با ایجاد فضای رسانه ای و اجتماعی در سطوح جامعه، بخش عظیمی از توجهات را به خود اختصاص داده است، گفت: در این میان مسائل و مشکلات عدیده‌ حوزه سلامت کشور در سایه ای از غفلت به سر می برد و با وجود هشدار نسبت به تبعات ویرانگر سیاست های وزارت بهداشت بر سلامت آحاد جامعه که در حوزه پرستاری و درمان اتخاذ نموده است، کمتر کسی است که به صورت جدی این قبیل موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

نصیری ادامه داد: شاید اگر وارد این مقوله نشویم، دست افراد و گروه های سودجو و منفعت اندیش را در فضای بدون انتقاد و خاموش حوزه سلامت باز خواهیم گذاشت و محملی برای ورود دلالان شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: در هر حال نگاهی به دغدغه های مهم مردم و پرستاران که جزء وظایف خطیر شورای عالی سازمان نظام پرستاری است، می تواند قدری فضای مطالبه گری و نقادانه را در مردم و مسئولان نسبت به سیاست های وزارت بهداشت فراهم نماید.

نصیری گفت: عظیم ترین حیطه ای که مسئولیت های شورای عالی نظام پرستاری در آن خلاصه می شود، مسائل خرد و کلان پرستاری است. زیرا، این مسائل چنان با سلامت و آینده مردم گره خورده است که کوتاهی در این حیطه کاملا مشهود خواهد بود.

وی افزود: مهمترین مطالباتی که امروز پرستاران از شورای عالی نظام پرستاری در دوره چهارم فعالیت انتظار دارند و شورا باید به آن متمرکز شود، انتظارات قانونی است که تاکنون اجرایی نشده اند.

نصیری به اجرایی ساختن قوانین مصوب مجلس در حوزه پرستاری اشاره کرد و گفت: در حقیقت شورای عالی نظام پرستاری محل تحمل و تضارب آرا و طرح مباحث و دیدگاه های اجرایی و عملیاتی نخبگان اجتماعی و فرهنگی منتخب جامعه پرستاری کشور است که برای بهبود شرایط محیط خدمت، ارتقاء کیفیت خدمات به مردم و حل مشکلات معیشتی جامعه پرستاری، می بایست برنامه ای جامع و کامل در دستور کار کمیسیون ها و کارگروه ها، تدوین شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری اظهارداشت: دغدغه مهمی که جامعه پرستاری کشور را به ستوه آورده است عدم تناسب حجم کار با میزان دستمزدها و به عبارت دیگر برقراری عدالت در پرداخت های نظام سلامت است.

وی گفت: مطالبات جامعه پرستاری با محوریت اجرایی ساختن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کنار طرح های صلاحیت حرفه ای، اصلاح و بازنگری در قانون سازمان نظام پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی، مشاوره در انتخاب معاونت پرستاری وزارت بهداشت و بودجه پرستاری وزارت است.

نصیری در ادامه به آثار مخربی که در چند سال اخیر با عدم اجرای کامل مصوبات مجلس و اجرای طرح های غیر کارشناسی وزارت بهداشت متوجه جامعه پرستاری شده است، اشاره کرد و گفت: عدم انتقال ارزش‌ها و هویت بخشی در روح و کالبد این حرفه علمی و معنوی، تنزل جایگاه رفیع این حرفه مقدس در جامعه، تقریب و زمینه سازی جهت تضعیف جایگاه علمی حرفه پرستاری، طرح های بی ضابطه و غیر کارشناسانه و تشدید اخلاق گریزی در روابط اداری وزارت بهداشت و دست اندازی به حقوق پرستاران که با پول شویی در طرح تحول نظام سلامت و...، قابل جبران و ترمیم نیست .

وی گفت: متاسفانه پایبندی به علم و اخلاق حرفه ای – اسلامی که هویت بخش «پرستارایرانی – اسلامی» در سراسر جهان است، در سیاست های نوین وزیر و همفکران ایشان جایی ندارد. با وجود تاکید مقام معظم رهبری به رعایت و تکریم پرستاران در ابعاد مختلف که نقش اصلی سلامت جامعه را بر عهده دارند، این امر به نقیصه ای در عملکرد دو سال اخیر وزارت بهداشت تبدیل گشته است.

نصیری افزود: این مسئله دغدغه جدی است که در این میان نهادهای مرتبط در این زمینه نظیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت رفاه، شورای عالی بیمه و حتی رئیس جمهوری باید فکر جدی برای مرتفع شدن این نقیصه کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از بی هویت شدن این مهم در میان تفکرات مسئولان مربوطه، اظهارداشت: واقعیت این است که شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور نقش اساسی در پیگیری و اجرایی شدن مصوبات مجلس و روشنگری افکار عمومی جامعه از تبعات مخرب تصمیمات وزارت بهداشت در این خصوص دارد.

وی همچنین به نقش هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور با این نهاد قانونی، کوتاهی مشاهده می شود.

نصیری با طرح این سئوال که چگونه مدیران پزشک و غیر پرستار وزارت و دانشگاه ها می توانند برای ریزترین و تخصصی ترین برنامه‌ها و مسائل پرستاری بخشنامه صادر کرده و تعیین تکلیف کنند، اما نمی‌توانند مشکل دستمزد عادلانه پرستاران را به رعایت اصول اولیه و بدیهی حقوق و دستمزد مرتفع کنند، اظهارداشت: خدمات پرستاری به عنوان بخش زنده و حیاتی در حوزه سلامت تلقی می شود و با وجود فعالیت های شبانه روزی در مسیر سلامت جامعه، هنوز توازن برقرار نگشته و در محیط های درمانی کشور نسبت تعداد پرستار به بیمار و تخت، بسیار پایین است. این در حالی است که چند هزار پرستار تحصیل کرده جهت استخدام و شغل در انتظار به سر می برند. اهتمام جدی به این مقوله و قانع نمودن سیاستگذاران کشور به استخدام دولتی و تأمین امنیت شغلی پرستاران جزو وظایف خطیر شورای عالی نظام پرستاری در آینده است.

وی با تاکید بر توجه جدی به ارتقای آموزش پرستاری، تصریح کرد: پرستاری یكی از مهمترین و كاربردی‌ترین علوم عصر ما در جهان است. در ایده پرستاری علمی و جامعه نگر حق همه افراد برای برخورداری از سلامت جسم و روان به رسمیت شناخته م شود. بنابراین علم پرستاری یک علم خاص و حیاتی است.

نصیری ادامه داد: پرستاری در ایران به اندازه ای از تجربه و توانایی برخوردار است که قادر است بستر اجتماعی مناسبی را برای فعالیت‌های فرد مهیا ‌كند تا بتواند همه چیز را در خدمت پیشرفت خدمات پرستاری به سوی تعالی به دست گیرد. و مسئولین وزارت بهداشت باید پذیرای این موضوع باشند كه اصل «سیاستگذاری پرستاران» در حوزه تخصصی خود موضوعی است که امروز ضرورت وجودش بیشتر از گذشته احساس می شود.

وی گفت: در حوزه پرستاری بحث نیاز سنجی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در این راه «مسئله یابی» مناسبی با توجه به نظرات اساتید هیئت علمی پرستاری، پرستاران بالین و حتی گیرندگان خدمت صورت گیرد. علاوه بر مسئله یابی باید «آینده پژوهی» را نیز در نظر گرفت. و طی یک برنامه ریزی منظم، برنامه های آینده حرفه ای را واکاوی کرد. بنابراین دو رکن اساسی «آینده پژوهی و مسئله یابی» را باید پیشگام ارزش های شورای عالی نظام پرستاری برای جلب مشارکت حداکثری پرستاران دانست.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در پایان، تاکید کرد: توجه جدی به مقوله امنیت شغلی پرستاران، مفهومی ذهنی و نسبی است که بر پایه اصول متعدد در یک استخدام، پدیدار و استمرار می یابد.


ویدیو مرتبط :
گلایه پرستاران در نظام سلامت