سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تحقق خوداتکایی ۷۰ درصدی در تولید دانه‌های روغنی تا ۱۰ سال آینده


تحقق خوداتکایی ۷۰ درصدی در تولید دانه‌های روغنی تا ۱۰ سال آیندهپانا/ معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام برنامه ۱۰ ساله وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به خوداتکایی ۷۰ درصدی تولید دانه‌های روغنی در کشور گفت: این امر یک دستور کار حکومتی و تکلیف است و ما مسئولیت دشواری در این باره داریم.

عباس کشاورز در نشست مطبوعاتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:‌در سال جاری پیرو اقدامات سال قبل فعالیت‌های مناسبی در زمینه محصولاتی نظیر گندم، جو، برنج و شکر انجام شده و توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آمده است.
وی افزود: 8 محصول زراعی 94 درصد واردات را تشکیل می‌دهند که این محصولات 85 درصد انرژی مصرفی جامعه را تامین می‌کند که تولید آنها در کشور در کاهش وابستگی و امنیت غذایی تاثیرگذار است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید گندم در سال گذشته 10.5 میلیون تن و در سال جاری 11.5 میلیون تن است به طوری که در دولت یازدهم توانسته‌ایم خود اتکایی در تولید گندم را از 68 درصد به 85 درصد در سالجاری برسانیم.
کشاورز یادآور شد: برای سال جاری پیش‌بینی واردات یک تا یک و نیم میلیون تن پیش‌بینی واردات گندم کرده بودیم که این رقم به 2 میلیون و 300 هزار تن رسید.
وی تصریح کرد: سال آینده نیازی به واردات گندم نداریم به دلیل اینکه میزان تولید مناسب خواهد بود و همچنین بخشی از ذخایر امسال در سال آینده برای مصرف منتقل می‌شود.
کشاورز گفت: میزان تولید جو افزایش 11 درصدی داشته است این در حالی است که میزان بارندگی‌ها نسبت به متوسط سالیانه 18 درصد کاهش داشته است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید محصول برنج در کشور گفت: سیاست ما در این زمینه عدم حمایت از توسعه کشت برنج در مناطق غیر از گیلان و مازندران است و کاهش سطح زیر کشت داشته‌ایم اما با این وجود علاوه بر اینکه از میزان تولید کاسته نشده است به میزان آن افزوده شده و رقم برداشت شلتوک به 2 میلیون و 700 هزار تن رسیده است.
کشاورز همچنین گفت: توفیقات چشمگیری نیز در بخش تولید شکر در کشور داشته‌ایم به طوری که رقم تولید شکر در سالجاری به بیشترین میزان تولید در طول تاریخ رسید و تولید این محصول از یک میلیون و 350 هزار تن در سال گذشته در سال جاری به یک میلیون 400 هزار تن می‌رسد.
وی یادآور شد: این افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت محصولات بهاری بوده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سالجاری متوسط عملکرد تولید در هر هکتار 52 تا 53 تن بوده که این رقم در سال گذشته 48 تن در هکتار و در دو سال قبل 42 تن در هکتار بوده و در مجموع 11 تن افزایش عملکرد داشته‌ایم.
کشاورز در خصوص واردات گندم افزود: میزان واردات 9 ماهه گندم در سال جاری در نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد کمتر، سال 92، 6 درصد کمتر و سال 91، 55 درصد کمتر شده است.
وی تاکید کرد: میزان واردات برنج نیز نسبت به سال 93، 43 درصد در مقایسه با سال 92، 66 درصد و در مقایسه با سال 91، 43 درصد کمتر شده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: 94 درصد بسته وارداتی کالاهای کشاورزی 8 محصول زراعی را تشکیل می‌دهند که این محصولات در 9 ماهه ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است.
کشاورز با بیان اینکه از سال 92 اقدامات سراسری و فراگیری برای ارتقاء و کنترل کیفیت کود انجام شده است، ادامه داد: از نظر کمی و کیفی وضعیت تولید کود در دولت یازدهم بهبود یافته است به طوری که در سال 92 ما با کمبود کود مواجه بودیم و اقدامات مناسبی برای تدارک این محصول انجام شد.
وی گفت: از اسفند سال 92 تا به امروز در هیچ مقطعی کمتر از 750 هزار تن ذخیره کود وجود نداشته است.
این مقام مسئول زارعت بخش کشاورزی کشور گفت: 3 هزار و 200 برند کود در جامعه کشاورزی عرضه می‌شود و در حال حاضر کشاورزان مشکلی بابت کیفیت و کمیت این محصول ندارند و این محصول به شکلی روان میان آنها توزیع شده و حتی افزایش قیمتی نداشته است.
کشاورز اضافه کرد: انواع کودهای آلی، زیستی، شیمیایی و... در دسترس عموم است و بنده قول می‌دهم که از این تاریخ هیچ کودی بدون ثبت در بازار عرضه نخواهد شد.
وی در خصوص وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: در سال جاری مشکلاتی در خصوص نرخ سود بانکی داشتیم که با ورود وزیر جهاد کشاورزی و طرح این مشکلات در شورای عالی پول و اعتبار این مسائل حل شد و نرخ تسهیلات کاهش یافت.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری با در نظر گرفتن این مشکلات 500 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص داده شدکه امیدواریم تا در سه‌، چهارماهه پایانی از سال جاری این کسری جبران شود.
وی با اشاره به اینکه بذر گندم از لحاظ کیفی ارتقا یافته است، گفت: سال گذشته 400 هزار تن بذر کشاورزی برای کشاورزان تولید شد و ذخیره آن ساماندهی شد.
کشاورز با اشاره به ایجاد صندوق بذر گندم و جو در آینده نزدیک گفت: برای ایجاد این صندوق اساسنامه آن به تصویب رسیده است و از ابتدای سال آینده با سرمایه‌ای 100 میلیارد تومانی شروع به کار خواهد کرد و امیدواریم دغدغه‌ای در خصوص این محصولات نداشته باشیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره بذر گندم گفت: ارقام خوبی در این زمینه تولید و تکثیر شده است همچنین 40 دستگاه که به کیفیت بذر کمک می‌کند در کشور نصب شد.
کشاورز گفت: بذر کلزا در سالهای قبل نابسامانی‌های بسیاری داشت که تولید این محصول را تهدید می‌کرد و بعضا شاهد فتواهای غیرعلمی در این زمینه بوده‌ایم.
وی افزود: اگر قرار است که چرخه بذر در این خصوص اصلاح شود سه تا چهار سال زمان خواهد برد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه فتواهای غیرعملی یاد شده چیست، گفت: در کمتر از سه سال گذشته دوستان گفتند که از بذر هیبرید استفاده شود اما استفاده از این بذر مبنای علمی نداشت و در آن موقع این بذر به زمین رفت اما منجر به تولید نشد.
کشاورز افزود: ادین اتفاق باعث شد که زارعان نسبت به بذور بدبین شوند که خوشبختانه این باور اصلاح شد.
وی تاکید کرد: صدور این فتاوای اشتباه عمدتا صورت نگرفته است و ناشی از بی‌اطلاعی و دلسوزی‌های اشتباه بوده است که کارایی لازم را نداشت.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه استفاده از بذور کشاورزی باید حق انتخاب وسیع داشت، گفت: مشاوران خوب داخلی و خارجی برای این کار و تحقیقات وارد عمل شده‌ا ند و حتی شرکتهای خارجی در مزارع کشاورزان حضور می‌یابند.
کشاورز اظهار کرد: در سال جاری دو برابر سال گذشته کلزا کشت شده است که کیفیت مطلوبی نیز دارد.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولید کلزا به 140 هزار تن برسد.
این مقام مسئول یادآور شد: همکاری با شرکتهای خارجی با اصل انتقال تکنولوژی و تولید بذور در کشور انجام شده است و والدین آنها در کشور ما برای تکثیر و اطمینان از تولید داخلی حضور یافته‌اند.
کشاورز با اشاره به تاکید این معاونت بر تولید علوفه در سال آینده گفت: ما نیز باید به سهم خود از طریق افزایش تولید علوفه به تولید شیرخام در کشور کمک کنیم که در این زمینه گروه‌های جدید علوفه‌ای معرفی شده‌اند که از سال آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مقام مسئول زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از سال آینده به طور جد طرح اقتصاد مقاومتی با شروع برنامه ششم دنبال می‌شود، گفت: اقدامات برجسته طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی به طور قطع و یقین از اقدامات جدی وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود که این امر پاسخی به نارسایی‌های مربوط به پایداری بخش کشاورزی در تولید دانه‌های روغنی می‌شود.
وی افزود: تولید کشت کلزا به عنوان یک محصول اصلاح کننده خاک و پایدار کننده باقی محصولات مدنظر است. به طوری که هر محصولی که بعد از کلزا کشت شود 15 تا 27 درصد افزایش تولید خواهد داشت و در واقع درآمد خوبی برای کشاورزان به همراه دارد.
کشاورز یادآور شد: برای تحقق این امر آقای مهاجر به عنوان مجری طرح معرفی شده است و ما اجازه کوچکترین کم‌کاری در این زمینه نداریم.
وی یادآور شد: محصولات دیگری مانند سویا، آفتابگردان، بادام و کدو دراین چرخه مورد توجه است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: این دستور کار حکومتی و تکلیف است نه خواسته، ما مسئولیت دشواری در این زمینه داریم اما مشکلات آن را هم می‌دانیم و خود ما آماده حل همه مشکلات هستیم
کشاورز گفت: وزیر جهاد کشاورزی، بنده و تمام مسئولان بدون تردید به دنبال رفع این مشکلات هستیم و برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور برنامه‌ریزی 10 ساله شده است.
وی افزود: برای کمک به پایداری کشاورزی و امنیت غذایی کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی این طرح دنبال می‌شود و امیدواریم که بعد از 10 سال با در نظر گرفتن افزایش جمعیت و مصرف سرانه 18.5 کیلوگرمی خوداتکایی این محصول به 70 درصد برسد که این رقم در حال حاضر 6 تا 7 درصد است.
این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: د ر پاسخ به این سوال تسنیم که آیا می‌توان انتظار افزایش تولید یک برابری این محصول در 7 سال آینده را د اشت یا خیر، گفت: انشاءالله. اما این طور نباید تصور شود که هر سال یک برابر افزوده می‌شود زیرا حرکتی در این باره شروع می‌شود و سالانه ارتقاء می‌یابد.
کشاورز گفت: در دنیا 10 تا 12 سال است که به طور وسیع این موارد (محصولات تراریخته) مطرح شده است و 200 میلیون هکتار از این محصولات کشت می‌شود.
وی افزود: اصل این امر (کشت محصولات تراریخته) برمبنای کاهش هزینه‌های تولید بوده نه بر مبنای افزایش میزان تولید و روی گیاهان به شکلی کار شده که به حشرات مقاومت شود و از مصرف سموم در این محصولات کاسته شود.
کشاورز اضافه کرد: به طور مثال کرم ساقه‌خوار در کشت برنج به صورت تراریخته وجود ندارد و این نوع کشت در محصولاتی بویژه پنبه نیز استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: ما در کشور در این زمینه باید به توافق برسیم اما در حال حاضر یک عده‌ای در این باره (تولید محصولات تراریخته) خیلی موافقند اما عده‌ دیگر بسیار مخالفت می‌کنند و ما مستلزم توافق عاقلانه در این زمینه هستیم.
کشاورز تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که حتی در کشورهایی نظیر هند که علمای معترض زیادی در این خصوص وجود دارد محصولات تراریخته رویکرد پیدا کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما این محصولات را برای غذا وارد کشور می‌کنیم اما این محصولات باید توسط قوانین جهانی لیبل داشته باشد و سازمان محیط زیست ما در این باره سختگیری کند.
کشاورز یادآور شد: سویا و کنجاله‌ای که وارد کشور می‌شود باید لیبل داشته باشد که این امر جزو مسئولیت‌های ما نیست و قانون ستادی برای آن مشخص کرده است.
وی تاکید کرد: من امیدوارم که موجبات استفاده از همه تکنولوژی‌های بخش کشاورزی از جمله محصولات تراریخته را با رعایت چارچوب مورد نظر برای کشور فراهم کنیم.
این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود در خصوص ورود محصولات زارعی به بورس گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که کالاهای خرید تضمینی به بورس کالا رود به همین منظور تجربه خرید بورس از خوزستان شروع شد و منجر به رضایت کشاورزان در این خصوص شد.
کشاورز افزود: آنچه در این باره خرید شده است 180 هزار تن محصول بود که با وجود برخی نارسایی‌های موجود عملکرد خوبی در این باره داشته‌ایم و منجر به افزایش رضایت کشاورزان شده است زیرا آنها 65 درصد پول خود را به محض خرید دریافت می‌کنند.
وی در خصوص طلب چغندرکاران گفت: ما قبول داریم که طلب چغندرکاران باقی مانده است و تاخیر آن را منکر نمی‌شویم اما باید توجه داشت که در سالهای قبل کارخانجات حدود 1500 میلیارد تومان چغندر خریده‌اند که تا هفته گذشته 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و ما به کارخانه‌ها فشار می‌آوریم که پول کشاورزان را پرداخت کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کارخانجات قند و شکر بابت مابه‌التفاوت 200 تومانی خود از خرید شکر سال قبل هنوز از دولت طلبکارند و از حدود 740 هزار تن شکری که در سالجاری تولید کرده‌اند 450 هزار تن آنها روی دست آنها باقی مانده است.
کشاورز اظهار کرد: آنها پیشنهاد می‌دهند که ما به کشاورزان شکر بدهیم که این امر کار درستی نیست و خود باعث افت قیمت می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد: تا یک تا دو ماه آینده این مشکلات به طور جدی حل شود.
این مقام مسئول در خصوص کشت سراسر زمینی گفت: توافقاتی برای کشت محصولات زراعتی در قزاقستان قطعی شده است و برخی فعالیت خود را در این زمینه شروع کرده‌ا ند همچنین با کشور هند توافق قطعی در این خصوص صورت گرفته است. مذاکراتی با صربستان و اکراین در این خصوص انجام شده است و پیشنهاداتی نیز از چند کشور دیگر داریم تا بتوانیم محصولاتی مانند برنج، ذرت و روغن که در کشور قابل تامین نیستند در آنجا تولید کنیم.
کشاورز در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا تکنولوژی‌های لازم برای تولید محصولات تراریخته در کشور وجود د ارد یا خیر گفت: اگر مجوزهای رسمی برای تولید کسب شود استقبال می‌شود و کمیته مربوطه در این باره آثار مثبت و منفی را در نظر گرفته و نظر می‌دهد. اما بنده به عنوان نماینده بخش زراعت کشور موافق تولید این محصولات در کشور هستم و ما تکنولوژی‌های مربوط به آن را در کشور داریم.
وی همچنین در خصوص مدت زمانی که برنج می‌تواند در انبارهای کشور باقی بماند گفت: برنج سفید و پوست‌کنده به طور اصولی برخلاف سایر غلات شرایط متفاوتی دارد و بیشتر از دو سال قابل ماندگاری در انبارهای ما را ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر محیط این محصول کنترل شود و درجه حرارت آن به منفی 6 تا منفی 7 مانند شرایط سردخانه‌ای برسد امکان نگهداری بلندمدت این محصول نیز وجود دارد.
کشاورز در خصوص دلایل کاهش عرضه مقطعی گوجه‌فرنگی و پیاز در بازار گفت: خیلی از این شرایط به خاطر مسائل اقلیمی است به طوری که اگر ما در مهر و آبان سرمازدگی داشته باشیم گوجه‌فرنگی نایاب یا کمیاب می‌شود و تنها مکانیزم آن تولید جایگزین در گلخانه‌ها در این مقطع است یا اینکه ما قبول کنیم که گوجه‌فرنگی در برخی مقاطع سال گران شود.
وی افزود: عرضه پیاز در حال حاضر عادی است و به میزان کافی وجود دارد اما ما مسئول کنترل بازار در خرده‌فروشی‌ها نیستیم و نباید از این معاونت و این وزارتخانه در این خصوص ایراد گرفته شود و خود من نمی‌دانم که چه کسی باید آنها را ساماندهی کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص افزایش تولید سیب‌زمینی و افت قیمت این محصول به زیان کشاورزان گفت: در 9 ماهه سالجاری 460 هزار تن سیب‌زمینی صادر شد که در مقایسه با سال گذشته افزایش 70 درصدی داشته است.
کشاورز اضافه کرد: یارانه‌ای برای صادرات سیب‌زمینی تصویب شده بود اما متاسفانه اعتبار آن تخصیص داده نشد با این وجود در برخی مناطق از طریق مدیریت صادرات سیب‌زمینی صادر شد و در اردبیل مشکلی در این خصوص نداشتیم اما در برخی مناطق نگرانی‌هایی وجود داشت.
وی در توضیح این امر گفت: موضوع فراوانی این محصول کماکان وجود دارد اما ما برای همه مناطق برنامه کشت داریم.
وی اضافه کرد: کشاورزان اصفهانی از سیب زمینی‌کاران خوب ما در گذشته هستند اما اکنون مشکل آب دارند اما به همین منظور برخی از آنها در استانهای دیگر اقدام به کشت سیب‌زمینی کردند که این امر الگوی کشت ما را تحت تاثیر قرار داده و به هم ریخته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: موارد غیرپیش‌بینی اینچنینی و همچنین عدم سرما‌زدگی محصول ما در سالجاری باعث تولید اضافه این محصول شد.
وی در پایان گفت: برای برخی مناطق در سال جاری ما پیش‌بینی خسارت 20 تا 30 درصدی کرده بودیم که این اتفاق نیفتاد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: پانا


ویدیو مرتبط :
افزایش 19 درصدی تولید گندم در سال جاری