تصویر «آزادی» روی تابلوهای نقاشی


یک هنرمند، مفهوم آزادی و تعریف آن را دستمایه‌ی آثار نقاشی خود در نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش قرار داده است.

پیمان دوام در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی نمایشگاه آثارش با عنوان «ابعاد آزادی در فضا» گفت: در این نمایشگاه 10 تابلوی نقاشی با تکنیک رنگ روغن روی دیوار گالری می‌روند. در این آثار سبک خاصی را دنبال نکرده‌ام و با استایل شخصی‌ام جلو رفته‌ام، اما سبک نقاشی‌ها نزدیک به سوررئالیسم است.

او افزود: موضوع این آثار، نگاه به مفهوم آزادی از بعد فلسفی است، این‌که آزادی چیست و چگونه تعریف می‌شود. سعی کرده‌ام آزادی را با مدیوم نقاشی به تصویر بکشم. حدود دو سال روی این مجموعه کار کردم تا نتیجه‌ی آن با آنچه در ذهن داشتم منطبق باشد و مفهوم را برساند.

در استیتمنت این نمایشگاه که از دانشنامه‌ی داریوش آشوری انتخاب شده، آمده است: «آزادی در وسیع‌ترین معنای کلمه، حالتی است که در آن چیزی محدود و وابسته به چیزهای دیگر نباشد و بتواند در فضا جابه‌جا شود و در مورد انسان، حالتی است که در آن اراده‌ی شخص برای رسیدن به مقصود خویش به مانعی برخورد نکند.

اما این تعریف بسیار کلی و مطلق است، حال آنکه آزادی به معنای مطلق برای هیچ موجودی در جهان وجود ندارد و بنابراین در هر بحثی از آزادی نسبیت آن را باید در نظر داشت و در مورد انسان همواره علت آزادی (یعنی آزاد از چه) و جهت آن (یعنی آزاد برای چه) مطرح است.»

پیمان دوام متولد 1370 است و در دانشگاه رشته‌ی گرافیک خوانده است. این هنرمند نقاشی را از سال‌ها پیش و به‌صورت تجربی دنبال می‌کند و در چند نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. «ابعاد آزادی در فضا» نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است.

این نمایشگاه روز جمعه، 16 بهمن‌ماه، در گالری «مهروا» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره 38 افتتاح می‌شود و تا 16 بهمن (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هنر نقاشی و تابلوهای فوق العاده