برخوردهای تبعیض‌آمیز با قاضی‌پور و مینو خالقی!


انتخابات مجلس دهم پر ازشگفتی‌هایی بودکه گویا قرار است همچنان نیز ادامه یابد. در ابتدای امر و در مرحله نخستین بود که این انتخابات نشان داد زمین بازی متفاوتی برای تبلیغات در انتظار است.

به گزارش قانون، این بار بیشتر از در و دیوارهای شهر این فضای مجازی بودکه عرصه جولان پوسترها و تبلیغات نامزدها بود. فضایی که نامزدها از آن سود بردند اما شاید باور نداشتند که می‌تواند تیغ دو دم آنان باشد. این از خوبی‌های انتخابات اخیر بود ولی این انتخابات قسمت‌های ناگواری نیز داشت كه باید به آنها اشاره كرد تا شاید مسئولان جلوی این سریال كه بی‌اخلاقی را ترویج می‌كند،گرفتند!

  رویكردهای ضد زن!

همان فضای مجازی كه شگفتی انتخاباتی را رقم زده بود، دومین شگفتی را هم ایجاد كرد. متنی از اظهارات نادرقاضی پور، نماینده ارومیه درفضای مجازی منتشرشد که پر از الفاظ رکیک و توهین‌های زشت بود. البته نكته دردناك سخنان این نماینده آنجایی بود كه به نماینده‌های زن توهین كرد. به محض انتشار این سخنان، سراسر كشور به این فاجعه اخلاقی اعتراض كردند و این دلزدگی‌ها از این نماینده، هر روز بیشتر می‌شد تا اینكه قاضی پور با فرافكنی مدعی شد، حرف‌هایش به گونه‌ای دیگر بازگو شده و وی نگفته است كه به زنان رای ندهید بلکه گفته به مردان زن‌صفت رای داده نشود (نقل به مضمون).این ادعا را می‌توان با گوش دادن به اظهارات این نماینده در فیلم تبلیغاتی‌اش، رد كرد و از سویی بازهم مردان زن صفت نیز خود توهینی دیگر به جایگاه بانوان است! و مشخص می‌كند كه این شخص از اساس متوجه سخنان خود نیست.

  كاسبی قاضی پور از پرونده‌خالقی

اما حماسه مردم در انتخابات، كمی جنجال قاضی پور را به حاشیه برده بود كه ناگهان خبر از حذف یكی از نمایندگان مجلس، به نام مینو خالقی در فضای سیاسی ایران را فراگرفت. منتخب مرم اصفهان که رای مردم را به خود اختصاص داده بود ولی گویا شورای نگهبان قصدنداشت سد نظارتی پسا انتخابات را ازسر راه وی بردارد. ماجراهای مینوخالقی از اولین ساعات سال جدیدآغازشدو درنهایت در روزهای گذشته تا انتشار تصاویر وی پیش رفت.تصاویری که خالقی آنان راتکذیب کرد.هرچندسوال برجای باقی ماندکه چرا تنها چند ساعت پس از آنکه رئیس جمهور کشور به عنوان مجری قانون اساسی از ورودخالقی به مجلس دفاع کرده بود بایدمنتشر می‌شد و چرا شورای نگهبان تصمیم گرفت دراین موردخاص نظارت را گسترده‌تر ادامه دهد.

ماجرای مینو خالقی اتفاقات و صف‌آرایی‌های تازه ای را در سپهر سیاسی ایران رقم زد اما بدون شک برنده این جدال تایید یا ردِ منتخب مردم اصفهان، نادرقاضی پور بود که از صدر اخبار اجتماعی پایین آمد و جای خود را به مینو خالقی داد. درحالی که وضعیت برای قاضی‌پور رو به بهبود بود و پس از فروکش کردن نسبی موج انتقادی علیه «نادرقاضی‌پور» این بار مطالبی دیگری از یکی از نامزدهای انتخاباتی اصولگرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن، این نماینده برگزیده مجلس دهم به مردم و به ویژه اقشار ثروتمند و طبقات بالای جامعه اهانت می‌کند.

  تكثیر قاضی‌پور

این‌بار منتخب مردم مراغه و عجب شیر،محمدعلی حسین زاده بودکه فایل صوتی، متن و ویدیو سخنان اعجاب آورش فضای مجازی را درنوردید.فضای مجازی که زمانی برای همین نمایندگان مکان مناسبی برای تبلیغات آنان محسوب می‌شد درکمتر از 60 روز تبدیل به تیغی شدکه درمقابل آنان قرارمی‌گرفت. حسین‌زاده دراین ویدئو تقریبا زمین وزمان رابه هم می‌دوزد و به هرچه جلوی چشمش می‌بیندتوهین می‌کندتا رای‌دهندگان را برای رای دادن به خود قانع کند! سخنان توهین‌آمیزحسین زاده باادبیاتی به شدت افراطی و پرخاشگرانه و پر از تهمت، توهین، سوءظن به طبقات مختلف جامعه و مسئولان کشور است و در کمال ناباوری در بخشی از این ویدیو می‌گوید:«شلواربرخی رو از پاشون درمیارم»و...!عجیب نبود که سخنان حسین زاده،باردیگرپرونده سخنان تند و توهین‌آمیزنادرقاضی پور رابگشاید.

  مصونیت برای نمایندگان خاص!

حال سوالی که به حق می‌تواند پرسیده شود این است که آیا نظارتی بر سخنان، رفتار و سابقه این‌گونه نامزدهای نمایندگی مجلس وجود دارد؟ چگونه است که برای یک نماینده خاص اعمال نظارت تا پس از انتخابات ادامه پیدامی‌کند و دونماینده دیگرگویا بامصونیت آهنین خود می‌توانندبه بخش‌هایی بزرگ از جامعه ومردم ومسئولان توهین کنند.

  تبعیض ممنوع

آنچه نباید نادیده گرفته شود لزوم برخورد قانونی با هرنامزد و یامنتخبی است که رفتاری خلاف قانون از آنان سر می‌زند.اگرمینوخالقی باید اعتبارنامه اش درصحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، قطعا نمایندگانی چون قاضی پور و حسین زاده نیز باید بسیار بیش از او مورد بررسی باشند.ازیاد نبریم،بر فرض اینكه اگر جرمی(كه هنوز ثابت نشده‌است) از نظر قانون و قانون‌گذار توسط خالقی رخ داده است،جرمی‌در فضای خصوصی و خلوت وی بوده است. درحالی که جرایمی چون توهین و فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک توسط دو نماینده دیگر به صراحت در پیشگاه جامعه و مردم اتفاق افتاده است و بیش ازسایران باید اعتبارنامه آنان در صحن علنی مجلس و در پیشگاه نمایندگان ملت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا شاید سایر نامزدها و منتخبین در دوره‌های بعد به یاد داشته باشند که مجلس قرار است چکیده فضایل ملت باشد و هرسخن ناروا و نابه‌جای آنان می‌تواند به پای کشور نوشته شود.

  مسئولان مراقب باشند

از سوی دیگر باید مسئولان سعه‌صدر خود را بالا ببرند و به اطرافیان‌شان نیز یاد دهند كه در برابر انتقادها، سر فروآورند تا ما دیگر شاهد كتك زدن خبرنگار و توهین و افترا به رسانه‌ها نباشیم.زیرا از روزی كه كاریكاتور نادرقاضی‌پور در روزنامه «قانون» با عنوان عكس‌یادگاری قاضی‌پور و ترامپ منتشر شده است، اتفاق‌‌های ناگواری پیش آمده‌‌است كه بسی‌جای تامل دارد.این عزیزان باید بدانند كه رسانه‌ و خبرنگار بی‌گناه است و سیاستمداران و مسئولان مراقب رفتار و گفتار خود باشند وگرنه وظیفه روزنامه‌نگار انعكاس رویدادهای اجتماعی وسیاسی به جامعه است.

منبع: روزنامه قانون


ویدیو مرتبط :
اجرا و شعرخوانی مجری صحنه دکتر مینو خالقی