بروجردی: در صورت تخلف غرب در اجرای برجام به نقطه اول بازمی‌گردیم


رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد در صورت تخلف غرب در اجرای برجام، تهران نیز به نقطه اول باز می گردد.

به گزارش  به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با این روزنامه، با اشاره به مساله فلسطین تاکید کرد: « مساله فلسطین مهمترین موضوع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما در ایران اعلام می کنیم که آماده ایم همه امکانات‌مان را برای مقابله با رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطین بسیج کنیم.»

بروجردی سپس در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از جنبش حماس پس از حوادث سوریه، گفت: ما با طرف ها و جنبش ها تعامل می کنیم نه با اشخاص. حماس یک جنبش جهادی است که در برابر اسرائیل مبارزه می‌کند،‌ ممکن است در درون این جنبش اشخاصی باشند که از خط رسمی فاصله بگیرند؛ اما این روش همچنان باقی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته ای ایران و نقش این کمیسیون در این زمینه گفت: روند کار ما در کمیسیون تغییر کرده است، تمرکز ما از بحث مذاکرات و جزئیات آن، به تثبیت توافق و نظارت بر اجرای آن در شرایط کنونی تغییر کرده است. ما به دنبال جلوگیری از سوء استفاده دشمن از این توافق هستیم.

وی افزود:  من می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که علوم هسته‌ای اکنون در مغز دانشمندان ماست که صدها نفر از آنها را در اختیار داریم. نمی‌توان این علوم را با جنگ و تحریم یا هر ابزار دیگری از ما بگیرند. ما اکنون در چارچوب توسعه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود می‌توانیم هر کاری را که بخواهیم، انجام دهیم. در عین حال ما با دستیابی به بمب اتمی مخالفیم ، علتش هم این نیست که «ان پی تی» ما را از آن منع می‌کند، بلکه عوامل مذهبی و شرعی و اخلاقی مانع از آن می شود. 

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «آیا اعتقاد دارید غرب به صورت کامل به توافق‌نامه پایبند خواهد بود؟» افزود: مجلس شورای اسلامی قانونی مشتمل بر 9 بند را برای الزام دولت به تکمیل برنامه هسته‌ای در تمامی تأسیسات با تمرکز بیشتر در صورت نقض توافق از سوی طرف مقابل، تصویب کرده است. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز بندهای دیگری را به بندهای قانون مجلس اضافه کرده که مانع سوءاستفاده آمریکا و انگلیس از این توافق می شود. به نظر من در این رابطه مسیر خوبی طی می‌شود. اوباما این توافق را تثبیت کرده و ما در انتظار اجرای آن هستیم. 

وی افزود: من اعتقاد دارم که همه ما از اجرای توافق (هسته ای) سود خواهیم برد، اما اگر آنها در مسیر اجرای آن اختلال ایجاد کنند، ما به نقطه اول باز می گردیم.

بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه درباره واژه «پسا برجام» و حقوقی که ایران در دوره اجرای توافق منتظر آن است و همچنین چالش ها و خطرات احتمالی ناشی از گشایش اقتصادی آینده ونفوذ احتمالی دشمن، گفت: ما نسبت به این خطرات آگاه هستیم، در ایران نظامی کاملاً متفاوت و با پایگاهی محکم وجود دارد. همچنین مؤسسات امنیتی کشور مانند سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات ونهادهای دیگر که تلاش‌های غرب برای نفوذ در کشور را به صورت دقیق زیر نظر دارند و در کمینگاه نشسته اند. از این رو مهم‌ترین موضوع در مرحله بعد از توافق هسته‌ای نظارت بر اجرای آن و باز بودن چشم ما نسبت به این موضوع است که توافق عرصه ای برای نفوذ آمریکا به داخل ایران نباشد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان ارزش واقعی دارائی های بلوکه شده ایران در خارج گفت: اجازه بدهید بگویم پول هایی که در پی این توافق می تواند، آزاد شود بیش از 100 میلیارد دلار خواند؛ اما مهم‌تر از ارزش این پولها گشوده شدن چشم انداز های تجاری و اقتصادی است که لغو تحریم‌ها به دنبال دارد.

در ادامه این مصاحبه بروجردی درپاسخ به سوالی درباره مساله سوریه و سرنوشت اجلاس وین، گفت: فضای بین‌المللی تغییر کرده، همه از جمله آمریکا بر مشارکت ایران در مذاکرات وین اصرار دارند. واقعیت این است که تنها مخالف این مشارکت، عربستان سعودی است که سر وصدا به راه انداخته، اما کسی به این سر و صداها اهمیتی نمی‌دهد. ما برخی مسائل را در نشست سابق وین مطرح کردیم مانند حق ملت در تعیین آینده نظام و رئیس‌جمهور این کشور بیشتر دیدگاههای ما در بیانیه نهایی نشست مورد پذیرش قرار گرفت.

برجرودی گفت: درباره سوریه، غرب در حال حاضر با یک تناقض مواجه است، از یک طرف می‌خواهد با متحدان خود در منطقه مانند ترکیه، و عربستان سعودی و قطر همراهی کند و از سوی دیگر از توسعه تروریسم به حال خود رها شده وحشت دارد.

این مقام ایرانی گفت: به اعتقاد ما، اقدامات تروریستی که در پاریس اتفاق افتاده غرب را به جدیت بیشتر در مبارزه با تروریسم وادار خواهد کرد. 

وی در پاسخ دیگر خبرنگار روزنامه الاخبار درباره فروش سامانه موشکی «اس 300 » به ایران، گفت: این مساله (تحویل سامانه اس 300 ) به نمادی برای دخالت آمریکا و اسرائیل در روابط میان روسیه و ایران تبدیل شده است،‌ و دیگر مانند گذشته از اهمیت نظامی برخوردار نیست. ما پس از آزمایش موشک عماد جایگزین «اس 300 » را با ویژگی هایی متفاوت در اختیار داریم. اما تحویل این سامانه به ایران از این جهت مهم است که می‌تواند تمایل روسیه را به تقویت روابط با تهران را نشان دهد.

بروجردی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران که در فاجعه منا مفقود شده است، می‌گوید: تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. موضع ما این است که تا زمانی که عربستان سعودی مرگ غضنفر رکن‌آبادی را ثابت نکرده باشد، فرضیه ما این است که وی در عربستان ربوده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تعامل ایران با فرضیه ربوده شدن رکن‌آبادی افزاد: تاکنون مناسبات خوبی میان ایران و عربستان سعودی حاکم نبوده است. ما نسبت به رفتار سعودی‌ها که مبتنی بر کشتار ملت‌ها و تخریب یمن و زیرساخت‌های آن است، متأسفیم. ما معتقدیم تجاوزی که عربستان (در یمن) مرتکب می شود، بزرگتر از جنایت‌هایی است که دشمن صهیونیستی مرتکب می‌شود. 

وی گفت:مشکل ما با عربستان سعودی فقط در رابطه با حادثه منا نیست، ما اقدامات این کشور در یمن و رفتار مجرمانه اس در ارتکاب جنایت و کشتار جمعی بر ضد ملت یمن را محکوم می‌کنیم. این اقدامات ما را به یاد جنایت های صدام می‌اندازد. ما خواستار آنیم که درباره سرنوشت صدام حسین اندکی تأمل شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
تشدید مجازات در صورت تکرار تخلف رانندگی | 05-03-89