سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



كاهش تصادف های جاده ای نیازمندمدیریت واحداست/خسارت سالانه 100هزار میلیارد ریال


منصور آذریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن اشاره به اینكه
تصادف های جاده ای سالیانه 80 تا 100 هزار میلیارد ریال(هشت تا10 هزار میلیارد تومان) هزینه مادی به كشور وارد می كند، افزود: با صرف 10 هزار میلیارد ریال(یك هزار میلیارد تومان) هزینه می توان از طریق تجمیع نهادها برای كاهش و كنترل تصادفات جاده ای گام های اساسی برداشت.
وی دیگر هزینه های وارده به افراد در تصادفات را از بین رفتن خودرو، از كار افتادگی و خسارات روحی و روانی اطرافیان عنوان كرد و گفت: تصادفات فقط منجر به حذف فیزیكی افراد نمی شود ، بلكه خسارات روحی بسیاری را برای خانواده های جان باختگان و یا مجروحان به دنبال دارد .
آذریان رتبه ایران را در تصادف های جاده ای دوم عنوان كرد و گفت: سالیانه حدود 20هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می كنند و حدود 200 هزار نفر مجروح می شوند. در بین آنها ضایعات مغزی-نخاعی و صدمات شدید دیگر كه منجر به از كار افتادگی و یا فوت می شود، زیاد است. آمار دقیقی از افرادی كه چند سال پس از جراحت فوت می كنند، موجود نیست و برآورد دقیقی از نظر خسارات مادی و معنوی در این مورد نیز در دسترس نیست و این خود هزینه های زیادی به دنبال دارد.

**ایجاد مراكز بین راهی
كارشناس حوزه تصادف های جاده ای ، ایجاد مراكز بین راهی برای امدادرسانی به مجروحان تصادف ها را راهكاری موثر برای جلوگیری از فوت مصدومان عنوان كرد و گفت: در سال های 1384 و 1385 كه مسئول شبكه بهداشت و درمان شهرستان ملایر بودم چند پایگاه امداد رسانی پزشكی را در استان همدان برقرار كردیم. در آن دوره یكی از سخت ترین تصادف ها با 6 كشته و 19 مجروح در این منطقه رخ داد. با استفاده از مراكز بین راهی توانستیم از فوت بسیاری از مجروحان این حادثه و حوادث دیگر آن منطقه جلوگیری كنیم.

**تعیین متولی واحد تصادف های جاده ای
آذریان با بیان اینكه از سال 1385 پیگیر تعیین متولی واحد برای تصادفات جاده ای هستم اما تاكنون به نتیجه ای در این خصوص دست نیافته ام، گفت: با تنظیم لایحه مدیریت یكپارچه، نهادهای مرتبط نظیر اورژانس بین جاده ای ،هلال احمر و مدیریت ایمنی راه ها، مدیریت بحران كشور زیر نظر وزارت كشور و مدیریت های بحران شهرداری ها می توانند زیر نظر سازمانی به نام سازمان امداد و نجات بعنوان یك معاونت زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری، تجمیع شوند.
آذریان تاكید كرد ، چنین نهادی می تواند متولی تصادفات باشد و از جزیره ای عمل كردن در حوزه تصادفات جلوگیری كند.
وی گفت: نخستین كاری كه می توان پس از تجمیع نهادها برای مدیریت واحد بحران در كشور انجام داد بحث طرح مطالعاتی است كه پس از این كار باید آموزش و اقدام های لازم را جهت پیشگیری و كنترل انجام داد.
رئیس بیمارستان سجاد یادآور شد: این نهاد در صورت تشكیل می تواند در زمان وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله امداد رسان مردم باشد.
آذریان گفت: باید نقاط حادثه خیز در جاده ها مشخص شود و نسبت به از بین بردن این موانع اقدام لازم صورت گیرد.وزارت راه نقاط حادثه خیز را حدود سه الی پنج هزار نقطه در كشور اعلام كرده است كه باید رفع شوند.
وی همچنین معتقد است، نوع برخورد در تخلفات رانندگی در شهرها و جاده ها باید متفاوت باشد. به طور مثال در برخورد با متخلف جاده ای باید خودروی وی را برای مدت طولانی متوقف كرد و در صورت تكرار، گواهینامه راننده نیز باطل شود. به طور مثال در كشور انگلیس خودروی متخلف برای 6ماه متوقف می شود.
وی گفت: با تشكیل سازمان امداد و نجات و پرهیز از جزیره ای عمل كردن می توان موضوع آموزش رانندگان را برای جلوگیری از تصادفات پیگیری و مشكلات خودروها را به خودروسازان اعلام كرد تا آنها به رفع مشكلات بپردازند.

**عامل انسانی تصادف ها
آذریان در خصوص اینكه سهم عامل انسانی از تصادف های جاده ای چه میزان است، گفت: 70 درصد تصادف های جاده ای به دلیل عامل انسانی است و 56 درصد فوت ها در محل تصادف به دلیل به موقع نرسیدن و یا نبود اقدامات احیا رخ می دهد.
وی معتقد است، همه آحاد جامعه بویژه رانندگان باید دوره های آموزشی احیاء اولیه را بگذرانند تا در مواقع اضطراری بتوانند به كمك مصدومان بیایند. در صورت احیاء به موقع می توان از فوت بسیاری از مجروحان جلوگیری كرد.
به گفته این پزشك، در كشورهای توسعه یافته نظیر آلمان سازمان امداد و نجات در مواقع اضطراری به كمك مردم می آید.
آذریان گفت: باید از متخصصان مدیریت بحران در ایران برای این مهم یاری گرفت. در صورتی كه این موارد بدرستی تبین شود لاجرم دولت و مجلس به این موضوع حساس خواهند شد.
وی همچنین در خصوص ارتقای دانش امداد رسانان جاده ای گفت: فقط صرف رساندن مجروحان به بیمارستان مهم نیست، بلكه امداد رسانان باید بتوانند در محل، از بسیاری از فوت ها جلوگیری كنند. همانگونه كه ذكر شد 56 درصد فوت ها در محل تصادف رخ می دهد كه با امداد رسانی صحیح می توان این میزان را كاهش داد.
آذریان در پایان گفت: از مسئولان تقاضا دارم نسبت به اولویت قرار دادن این مسئله مهم و تهیه لایحه و تشكیل سازمان مذكور همت بگمارند تا بیش از این شاهد خسارات جانی و مالی مردم در جاده های كشور نباشیم.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام كرد افزایش شهرنشینی، جمعیت و حمل و نقل باعث افزایش تصادفات و سوانح رانندگی و جاده‌ای شده و تاكنون كارهای زیادی برای كاهش تلفات جاده‌ای و رانندگی به انجام رسیده است، اما تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی داریم كه با اجتماعی كردن موضوع می‌توانیم به آن دست یابیم.
وی همچنین گفته بود، شناسایی رفتارهای پرخطر با استفاده از سیستم های هوشمند و اعمال یكپارچه قانون در سراسر كشور، دو عامل مهم در كاهش حوادث رانندگی به شمار می رود.
وی تاكید داشت، باید با استفاده از سیستم های هوشمند یكپارچه بتوانیم تمام بخش های مختلف شبكه های حمل و نقل كشور را به صورت یكپارچه كنترل كنیم.
مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد كرده هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادف های رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است.
وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای كشور، باعث شده است بانك جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان كند.
همچنین بر اساس اعلام پژوهشكده بیمه مركزی ، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ كشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها كشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است كه وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
در مقایسه با برخی از كشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر تركیه است.
اقتصام(4)9123 **1561

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خسارت سیل جاده بعد از قیامدشت به طرف تهران. لواف.