سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کتاب روابط ايران و اروپا از 1357 تا 1393 منتشر شد


  X     

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.08.11 - 10:26

کتاب روابط ايران و اروپا از 1357 تا 1393 منتشر شد

آخرين خبر/ کتاب روابط ايران و اروپا از 1357 تا 1393 نوشته دکتر اردشير سنايي استاد روابط بين الملل و خانم روميسا رحمتي مقدم بوسيله انتشارات هدف منتشر شد.نويسندگان در اين کتاب پس از بررسي سياست خارجي مشترک اروپا و سير تحول آن با توجه به معاهده هاي مختلف و نقش نهادهاي گوناگون اروپايي در شکل گيري آن به بررسي روابط خارجي ايران و اروپا پرداخته اند.
پيشينه روابط سياسي و اقتصادي ايران و اروپا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، روابط ايران و اروپا از 1357 تا 1368، روابط ايران و اروپا از 1368 تا 1376، روابط ايران و اروپا از 1376 تا 1384، روابط ايران و اروپا از 1384 تا 1392 و روابط ايران و اروپا از 1392 به بعد در دو بخش روابط سياسي و روابط اقتصادي با استفاده از آمار و ارقام در فصول مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.
نويسندگان در مقدمه کتاب عنوان کرده اند که کشورهاي اروپايي همواره نگاه ويژه اي به منطقه خاورميانه و خليج فارس داشته اند. در اين ميان ارتباط با ايران به عنوان کشوري بزرگ با امکانات فراوان و در مجاورت درياي خزر و خليج فارس براي اغلب کشورهاي اروپايي حائز اهميت بوده است. وقوع انقلاب اسلامي در ايران و مواضع راديکالي و انقلابي ايران و سپس وقوع جنگ بين ايران و عراق و حمايت هاي اغلب کشورهاي اروپايي از عراق در طي جنگ، هرچند بر روابط طرفين اثر منفي گذاشت اما مناسبات اقتصادي کشورهاي اروپايي و ايران(هر چند با شدت کمتر) تداوم يافت. صدور فتواي قتل سلمان رشدي هم با وجود قطع روابط سياسي طرفين، روابط اقتصادي آنها را تحت الشعاع قرار نداد.رويکرد اروپا و آغاز گفتگوهاي انتقادي در دوران سازندگي نشان از آن داشت که ايران علي رغم سياست هايش از جايگاه خاصي در سياست خارجي کشورهاي اروپايي برخوردار است و اروپا به دلايلي خواستار تحکيم مناسبات دوجانبه با ايران مي باشد. مناسبات طرفين در دوران اصلاحات توسعه قابل توجهي يافت. هرچند مناسبات ايران و اروپا پس از حادثه 11 سپتامبر تحت الشعاع فضاي جديد ايجاد شده در نظام بين الملل قرار گرفت و پس از آغاز پرونده هسته اي سمت و سوي خاصي يافت.روابط ايران و اروپا در طول 8 سال رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد رو به افول گذاشت اما پس از روي کارآمدن دولت يازدهم و تغييرات ايجاد شده در سياست خارجي، اروپا مجددا به دنبال توسعه روابطش با ايران برآمد تا از فضاي سياسي جديد شکل گرفته در ايران استفاده نمايد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
روابط گرجستان و اتحادیه اروپا