بازسازی ترانه‌های فولکلور در نمایش «کدوزری»


بازسازی ترانه‌های فولکلور در نمایش «کدوزری»

مهر/ کارگردان «کدوزری» با اشاره به فضای این نمایش بیان کرد که می خواهد روح مخاطب تلطیف شود و تماشاگر وارد فضای مفرحی شود و راضی از سالن نمایش بیرون برود.
محمد اعلمی با اشاره به نمایش «کدوزری» که اجرای آن از روز گذشته ۲۲ آذرماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز شده است، گفت: داستان این نمایش که در افسانه های ایرانی آمده است درباره زن و مرد میانسالی است که صاحب فرزند نمی شوند و زن یک کدو را به عنوان فرزند خود قبول می کند.
وی با اشاره به فرم و فضای این نمایش بیان کرد: فرم این نمایش به شکل بازیگر- عروسک گردانی است، به این ترتیب که بازیگران عروسک گردان هم هستند و کسی به عنوان گوینده یا راوی داستان حضور ندارد. در این نمایش ترانه های قدیمی و فولکلور بازسازی شده اند و موسیقی کار به شکل زنده و توسط نوازندگانی در صحنه اجرا می شود.
کارگردان نمایش «کدوزری» اضافه کرد: همه اتفاقات نمایش در خود صحنه رخ می دهد و قصه عروسک ها روی یک گاری می گذرد، این گاری بنا به موقعیت ها باز شده و تبدیل به میز و خانه می شود و بعد بسته می شود.
اعلمی درباره مخاطبان این نمایش عروسکی اظهار کرد: من سن مشخصی را به عنوان مخاطب نمایش در نظر نگرفتم بلکه مخاطب ما عام است. ما پیش از این نمایش را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه بردیم که در آن اجرا کودکان هم از کار استقبال کردند. با این حال مخاطبان این نمایش نوجوانان و خانواده ها هم هستند. «کدوزری» همان قصه قدیمی ما ایرانیان است که در کتاب ها و داستان ها نقل شده است بنابراین کودکان هدف این نمایش نبوده اند و کار کودک معیارها و ویژگی هایی دارد که یک اثر در صورت برخورداری از این ویژگی ها می تواند به این عنوان خوانده شود.
وی درباره ایده اولیه این قصه و اینکه چگونه سراغ آن رفته است، توضیح داد: مرضیه برومند قصه ای را برای من تعریف کرد و من دیدم قصه جالبی است. بعد از آن راضیه برومند و گیتی مرتضوی داستان را به نگارش درآوردند. نگارش آنها با آنچه که من می خواستم منطبق بود و این کمک کرد تا نمایش مورد نظر را اجرایی کنم.
کارگردان نمایش «کدوزری» با اشاره به جذابیت این قصه برای بزرگسالان اظهار کرد: داستان این اثر همانطور که گفته شد از افسانه های قدیمی ایرانی گرفته شده است؛ افسانه هایی که در معرض زمان گاهی به فراموشی سپرده می شوند. درحالیکه این افسانه ها به فرهنگ و ادبیات فولکلور ما تعلق دارد و باید آنها را مرور کرد. از طرف دیگر قصه های شاه و پریان همیشه جذابیت خاصی برای ما داشته است و من فکر می کنم برای بزرگسالان نوعی نوستالژی محسوب می شود.
این کارگردان نمایش با اشاره به مفهوم درونی اثر خود نیز عنوان کرد: این نمایش به بعضی از ناتوانی ها اشاره دارد که ظاهری است مثل معلولان جسمی که شاید مخاطب با توجه به ظاهر آنها فکر کند که نمی توانند کاری را انجام دهند اما آنها بسیار توانمندتر از یک فرد عادی عمل می کنند. در این نمایش هم یک کدو کارهای یک دختر عادی را انجام می دهد و به نوعی نشان می دهد که آدم ها نمی توانند به راحتی براساس ظاهر افراد درباره توانایی های آنها قضاوت کنند.
وی این نمایش را اثری برای تلطیف روح مخاطب دانست و یادآور شد: هدف نهایی من از این نمایش این بود که مخاطب در طول این نمایش شاد باشد و فارغ از دنیای امروز وارد فضای مفرحی شود و راضی از سالن نمایش بیرون برود.
اعلمی در پایان درباره مشکلات اجرای نمایش های عروسکی توضیح داد: ما ابتدا این کار را در فرهنگسرای نیاوران اجرا کردیم و با مشکلاتی مواجه شدیم. مجموعه تئاتر شهر چند سالن دارد اما به کارهای عروسکی احتصاص داده نمی شود و می گویند چون کار کودک است نمی توان سالنی را برای چنین کارهایی در نظر گرفت. درحالیکه این کار به یک سالن بلک باکس نیاز دارد و این مشکل عمده اجرای نمایش های عروسکی است.
این نمایش هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در نمایشخانه استاد عزت الله انتظامی اجرا می شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ترانه فولکلور گیلان