چهار راز براي عرضه موفق محصول به بازار


آخرين خبر/ عرضه يک محصول جديد به بازار (New Product Launch) مي‌تواند ترسناک باشد. در واقع اين ترس هميشه براي برندهاي تازه‌تاسيس وجود دارد. هميشه سوال‌هايي از قبيل: اگر مردم اين محصول را دوست نداشته‌باشند؟ و يا اگر کسي آن را نخرد؟ دغدغه هميشگي کسب‌وکارهاي جديد است اما به هرحال مي‌توان با يک استراتژي ساده بر اين ترس‌ها غلبه کرد.

۱ـ انتظار
چرا مردم ساعت‌ها در صف طولاني خريد آيفون جديد مي‌ايستند تا بتوانند اولين نفري باشند که از اين محصول استفاده مي‌کند؟ در صورتي که مي‌توانند هفته بعد به فروشگاه‌هاي اپل مراجعه کنند و يا خيلي ساده سفارش خريد يک عدد آيفون را بدهند! در حقيقت آن‌ها نمي‌توانند منتظر بمانند! انتطار باعث ايجاد تقاضا مي‌شود. اين همان عاملي است که سبب مي‌شود مردم محصول شما را خواسته و در مورد آن به بحث و تبادل نظر بپردازند. شما مي‌توانيد دو کار را انجام دهيد تا در مردم انتظار ايجاد کنيد. اول: زمان عرضه محصول خود به بازار را اعلام کنيد. دوم: به مردم به طور دقيق بيان کنيد که در زمان عرضه محصول به بازار، نياز به انجام چه کاري را دارند. زماني که شما مردم را منتظر نگه‌ مي‌داريد در ‌واقع نوعي انرژي را در آن‌ها پديد آورده و مي‌توانيد از آن به عنوان يک اهرم استفاده کنيد تا مردم تحريک به خريد از محصولات شما بشوند.

۲ـ بخشش
آيا دقت کرده‌ايد که اپل قبل از اين که محصول اصلي خود را به بازار عرضه کند، يک‌سري امکانات را به صورت رايگان در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهد؟ آيا اين کار صرفا از روي محبت است؟ شايد اين طور باشد اما بخشش يک روش قوي در ايجاد حس رضايت‌مندي در کاربران است به‌خصوص اگر اين کار در زمان مناسب انجام شود. جف واکر (Jeff Walker) به عنوان متخصص در عرضه محصولات به بازار، از اين فاکتور به عنوان اولين عامل قبل از عرضه محصول به بازار ياد مي‌کند. بهتر است از اين فاکتور قبل از ايجاد «انتظار» در عرضه‌ي محصولات استفاده کنيم. چيزهايي را به صورت غيرمنتظره براي کاربران به شکلي خوب و دلپذير کنيم و اين کار را قبل از اين که بخواهيم مستقيما بگوييم که «از محصولات ما خريد کنيد» انجام دهيم. به طور کلي بايد قبل از هر نوع معرفي محصول جديد از اين فاکتور استفاده کنيم.
بخشش باعث ايجاد نوعي همدلي در بازار شما خواهد شد و به عنوان اهرمي براي فروش محصولات شما در آينده عمل خواهد کرد. براي اين که اين استراتژي موثر واقع شود بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که از اين فاکتور به عنوان يک تاکتيک بازاريابي استفاده نکنيد و نبايد انتظار چيزي بيش از حس همدلي در کاربران را داشته باشيد.

۳ـ فوريت
اگر محصولي از همه‌جهت عالي هم داشته باشيد باز هم براي عرضه به بازار کافي نيست. شما به چيزي بيش از بخشش و اميد نياز داريد تا مردم واقعا بخواهند به شما پول پرداخت کنند. شما بايد در پيشنهاد خود براي عرضه محصول يک فوريت و ضرورت ايجاد کنيد.
بسياري از مردم خريدهاي خود را به تعويق مي‌اندازند. براي اينکه بتوانيد اين حس را در مردم کمرنگ کنيد بايد بتوانيد به آن‌ها نشان دهيد که چرا «الان» بهترين زمان براي خريد محصول و خدمت شماست. شايد تا به حال ديده باشيد که براي خريد و دانلود يک آلبوم موسيقي زمان محدودي را مشخص مي‌کنند و کاربران تلاش مي‌کنند قبل از پايان زمان مقرر به خريد اقدام کنند. اين استراتژي نمونه‌اي از فوريت در عرضه محصول جديد به بازار است.

۴ـ کميابي
ما انسان‌ها به طور طبيعي آن چه که به وفور در اطرافمان يافت شود را ناديده مي‌گيريم حتي اگر ارزش زيادي داشته باشد. اما در مورد اشيائي مثل طلا يا الماس چه‌طور؟ اين‌ها به ندرت يافت مي‌شوند و هر کجا که باشند نظر ما را به خود جلب مي‌کند. اگر محصول شما واقعا کمياب و نادر باشد، باعث ايجاد اعتماد و شکل‌گيري تقاضا در مردم مي‌شود و البته تظاهر به کميابي محصول هم منجر به شک در مردم و عدم خريد آن‌ها مي‌شود. با خاص شدن محصول و خدمت مي‌توان انگيزه خريد را در آينده براي مردم افزايش داد.
در آخر، هرکسي مي‌تواند با ترکيب چيزهاي مختلف مردم را براي خريد محصول تشويق کنند اما عرضه موفق يک محصول با خدمت جديد به بازار نيازمند طرحي جامع است. اين کار مي‌تواند با ايجاد ترفندهاي کوچک براي تحريک مردم به خريد انجام شود اما ايجاد نوعي حس جايزه و پاداش به مردم در ازاي خريد مي‌تواند عرضه محصول يا خدمت جديد در بازار را ازشمند کرده و موثر واقع شود.


ویدیو مرتبط :
10 گام تا یک لانچ موفق: ۱۰ سوالی که قبل از معرفی یک محصول یا سرویس جدید به بازار باید پاسخ دهید.