سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارتش مصر‌،داعش و معادله «چندمجهولی» شبه جزیره سینا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، به نظر می‌رسد، کودکان و زنان دیگر به صدای انفجار و شلیک‌ و پرواز هواپیماها در شمال سینا خو گرفته‌اند، اما این به معنای پذیرش شرایط نیست، بلکه شواهد تاکید می‌کند، رعب و وحشت به موازات افزایش حملات تروریستی «داعش» علیه ارتش و نیروهای امنیتی مصر در سینا رو به افزایش است.

عملیات نظامی ارتش مصر و به موازات آن حملات مسلحانه گروه‌های تروریستی تکفیری طی سه ماهه اول سال‌جاری میلادی در شبه جزیره سینا افزایش چشمگیری داشته است.

دیدگاه‌ها درباره کارآمد بودن عملیات‌های نظامی ارتش مصر علیه گروه‌های تکفیری که خواهان تحکیم پایه‌های خود در سینا هستند و یا ناتوانی این نیروها در کنترل اوضاع امنیتی سینا اختلاف نظر وجود دارد.

روزی نیست، صدای انفجارها و درگیری‌های مسلحانه به گوش نرسد و اجساد کشته‌هایی از دو طرف مشاهده نشود، یک هفته پس از اعلام وزارت کشور مصر مبنی بر کشته شدن 60 تروریست در شمالی سینا، دو روز پیش این وزارتخانه از کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن 2 نفر دیگر در حمله افراد ناشناس به گشتی آنها و ساعاتی پس از حمله ارتش مصر به تروریست‌ها و از پای درآوردن 65 نفر آنها خبر داد.

حاکمیت و سیطره از دست رفته

«ایمان سالم»، فعال مصری در گفت‌وگو با فارس تصریح می‌کند، تشدید اوضاع امنیتی و افزایش خشونت‌ها در صحرای سینا ریشه در حاکمیت از دست رفته دولت و چشم‌ داشت‌ها و برنامه‌های بیگانگان در آن دارد، اما سینا همواره به مصر تعلق داشته و خواهد داشت.

در این راستا سالم سه راهکار «مقابله امنیتی و تامین امنیت مرزها و رشد و پیشرفت منطقه» را برای مقابله با خشونت و حملات تروریستی در سینا پیشنهاد می‌دهد.

اما «یحیی عقیل»، نماینده سابق پارلمان مصر در این‌باره نسبت به وجود سناریوهایی خطرناک از جمله تخلیه ساکنان و اشغال آن، هشدار می‌دهد و این سوال را مطرح می‌کند، چرا دولت با وجود چنین شرایطی که بر سینا حاکم است، اقدام و در سیاست‌هایش بازنگری نمی‌کند؟

بنابر اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر شبه جزیره سینا، طی سه ماهه اول سال جاری میلادی 64 حمله مسلحانه که امنیت ساکنان این منطقه را از بین برده و یا به خطر انداخته رخ داده است.

آخرین رمق

در تحلیلی بر تحولات سینا، سرلشکر «زکی عزالدین»، رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک دانشکده نظامی ناصر، تصریح می‌کند: داعش در سینا فعالیت ندارد، آنچه مشاهده می‌شود، گروه‌های شبه نظامی هستند که برای بالا بردن روحیه خود، مدعی می‌شوند که با داعش در ارتباطند.

به گفته عزالدین حملات مسلحانه‌ این گروه‌های تنها تلاشی برای اثبات وجود از سوی آنهاست و با توجه به عملیات گسترده نظامی و امنیتی ارتش و نیروهای مسلح باید حملات گروه‌ها را آخرین رمق‌های آنها جهت بقا برشمرد.

رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک دانشکده نظامی ناصر که با خبرنگار فارس در قاهره سخن می‌گفت، افزود:‌ تروریسم تنها در صحرای سینا مشاهده نمی‌شود و این بهایی است که مصر به خاطر ثبات و استقرارش می‌دهد، لذا باید مبارزه با این خطر با سلاح، رشد و توسعه و تحول فکری ادامه یابد.

وی با اشاره به عملیات گسترده ارتش و نیروهای امنیتی مصر علیه گروه‌های مسلح در سینا، به موازات تلاش‌های دولت برای رشد و توسعه این منطقه، تاکید کرد که این اقدامات تثیبت اوضاع در سینا را به دنبال دارد.

سپتامبر گذشته ارتش و نیروهای امنیتی مصر از پایان مرحله اول عملیات نظامی «حق شهید» برای مقابله با گروه‌های تروریستی در شمال سینا خبر داده و اعلام کردند، در تدارک آغاز مرحله دوم عملیات در قالب رشد و توسعه مناطق حضور گروه‌های مسلحی مانند «انصار بیت المقدس» هستند که نوامبر 2014 با داعش بیعت کرد و نامش را به «ولایت سینا» تغییر داد.

با این حال هم اکنون آرامش شکننده‌ای بر شمال سینا حاکم است و ارتش و نیروهای امنیتی مصر کمین‌های بسیاری را در شرق سینا نصب کرده‌اند که مناطقی مانند عریش و الشیخ زوید و رفح را شامل می‌شود و کانون درگیری‌هاست.

در حالی‌که مناطق غربی شاهد آرامش کامل است و ارتش و نیروهای امنیتی مصر کنترل تام این منطقه را در دست دارند، این وضعیت در مرکز سینا و مناطقی مانند «نخل» و «الحسنة» نیز مشاهده می‌شود.

به این ترتیب کانون‌های درگیری در جنوب و غرب العریش و مناطق شرق سینا متمرکز است که از منطقه الریسة تا رفح و از آنجا در طول نوار ساحلی ادامه دارد تا به جنوب الشیخ زوید و روستای الطویل و مناطق کرم القوادیس، اللفیتات، الشدایدة و سرانجام پایگاه نظامی «الجورة» می‌رسیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حملات داعش به شبه جزیره سینا و ارتش مصر