علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تاکید ابتکار بر هوشمند سازی سازمان حفاظت محیط زیست


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دومین جلسه کارگروه توسعه خدمات دولت الکترونیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، یک دستورالعمل بسیار راهبردی در عالی ترین سطح برای همگرایی و هماهنگی قوا، همچنین همگرایی حاکمیت و مردم و همگرایی درونی قوه مجریه در حوزه محیط زیست است.
وی ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری را یکی از موارد بسیار راهگشا در تعریف نگاه، ماموریت ها و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری با بینش دقیق و روشن خود، چارچوب و خط مشی توسعه پایدار ایران را اعلام کردند.
وی تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد سبز، اقتصاد و صنعت کم کربن، کاهش آلودگی ها، بهینه سازی مصرف انرژی، فرهنگ سازی، دستیابی به فناوری های سبز برای تحقق اهداف، برخورداری از پژوهش های کاربردی در حوزه محیط زیست، نظارت، کنترل و پایش، همچنین مشارکت و همکاری مردم و تمام آحاد جامعه برای حفظ محیط زیست را مهمترین خطوط ترسیمی برای حرکت سه قوه در مسیر حفظ محیط زیست برشمرد.
*** محیط زیست موضوعی سیال است
ابتکار محیط زیست را موضوعی سیال دانست که به طور روزمره و همگام با تغییرات جهانی، به عرصه هایی نوین وارد می شود و به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است و همین امر ضرورت توجه بیشتر به تحولات و مسائل نوین محیط زیست در ساختار معماری سازمانی را نشان می دهد.
معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به تغییرات رخ داده در ساختار وزارتخانه های محیط زیست جهان در کشورهای مختلف طی دهه گذشته داشت و گفت: بسیاری از این وزارتخانه ها امروز به دو وزارتخانه محیط زیست و تغییرات اقلیم تقسیم شده اند که خود نشان دهنده اهمیت موضوع تغییرات اقلیم و اثرات آن در دنیای کنونی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین ضرورت دارد، 17 هدف و شاخص جهانی تعریف شده برای توسعه پایدار که اخیرا در مجمع عمومی سران کشورهای جهان در محل سازمان ملل به تصویب رسید، در معماری سازمانی و سیاست ها و رویکردهای کلان مورد توجه قرار گیرد.
وی ضمن یادآوری آغاز به کار نشست تغییرات اقلیم ( cop21 ) در پاریس از هفته آینده برای اخذ تصمیمات جدید در حوزه تغییرات آب و هوایی و مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای، این موضوع را یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید برای توجه بیشتر دانست و اظهار کرد: رویکرد حاکمیت و دولت در این زمینه که منجر به ارائه برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای کلخانه ای شده، بسیار مهم است.
*** ضرورت توجه به فرابخشی بودن محیط زیست در ترسیم معماری سازمانی
ابتکار اضافه کرد: علاوه بر ماموریت ها، ساختارها و وظایف درون سازمانی، به دلیل ماهیت فرابخشی سازمان حفاظت محیط زیست و ماموریت ایجاد هماهنگی و هم راستایی بخش های مختلف اجرایی کشور برای حفظ محیط زیست، یکی از وظایف راهبردی سازمان، برقراری هماهنگی بین بخشی است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: در همین راستا کارگروه ها و کمیته هایی همچون کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار وجود دارد که اگرچه ذیل شورای عالی محیط زیست است ولی از هویت بسیار مهمی برخوردار هستند که با ابلاغ اهداف توسعه پایدار جهانی، کارکرد وسیع تری هم پیدا کرده اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که کارکرد و فعالیت این کارگروه ها و کمیته کمتر از فعالیت و کارکرد معاونت ها و دفاتر سازمان نیست، تصریح کرد: همه این موارد باید در برنامه ریزی های مختلف در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: دفاتر و معاونت های سازمان حفاظت محیط زیست برای حل بسیاری از بحران های کنونی محیط زیست، جلسات فرابخشی برگزار می کنند که بسیاری از آن ها برای پیگیری مصوبات هیات دولت و شورای عالی محیط زیست است.
ابتکار افزود: به طور نمونه، کمیته ملی کاهش آلودگی هوا که در سطح ملی و استانی جلسات متعددی برای پیگیری مصوبات دولت در این زمینه برگزار می کند یا حتی در استان ها به تناسب موضوعاتی که استان با آن درگیر است کارگروه های استانی متفاوتی برای ایجاد همگرایی و هم افزایی بین دستگاهی ذیل نظر استانداران شکل می گیرد که از آن جمله می توان به کارگروه های نجات و احیای تالاب ها برای مثال در خوزستان و گیلان اشاره کرد.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: از همین رو ماهیت فرا بخشی و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی که از ماموریت های جدی و مهم است، باید در ساختار معماری سازمانی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت برخورداری از اطلاعات دقیق برای بازنگری و اصلاح فرآیندها، گفت: با توجه به ماموریت هایی که پس از ابلاغ رهبری بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته، مباحث بسیاری در خصوص اصلاح و بازنگری در ساختار کلان محیط زیست نیز مطرح است.
وی افزود: با توجه به سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست، ماهیت و واقعیات محیط زیست ایران و چالش های موجود در این حوزه، احتمال تغییر در ساختار کلان سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.
ابتکار خاطرنشان کرد: البته این به معنای توقف برنامه ها و ماموریت های سازمان حفاظت محیط زیست نیست و اصلاح ساختارها می تواند در حین انجام ماموریت ها صورت گیرد و دستاوردها مرحله به مرحله مورد استفاده قرار گیرد.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حمله‌ور شدن گرگ‌ها با پلاک سازمان حفاظت از محیط زیست به روستاییان