رستمی: طرح نذر و صدقه کتاب با ۱۶ هزار جلد کلید خورد/ موسوی: مردم را از اجرای طرح نذر کتاب باخبر کنیم


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اولین نشست خبری طرح نذر و صدقه کتاب، همچنین تجلیل از بانیان نمونه این طرح، صبح امروز با حضور سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و امیرحسین رستمی مدیرعامل بنیاد خیریه وفاق سبز علوی، در خبرگزاری فارس برگزاری شد.

* رستمی: گام اول با استان‌های کمتر توسعه یافته کلید خورد

براساس این گزارش رستمی در ابتدای این نشست رستمی ضمن تسلیت ایام محرم و صفر، اظهار داشت: در 19 اردیبهشت 1374، رهبر انقلاب پیرامون ترویج کتاب بسیار تأکید داشتند، حتی فرمودند: می‌توانید در بحث کتاب، کتاب صدقه بدهید. از این رو پس از 20 سال این بنیاد تصمیم گرفت، طرح نذر و صدقه کتاب را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه این طرح با مشارکت خبرگزاری فارس کلید خورد، افزود: از خبرگزاری فارس و فعالیت‌های این رسانه در حوزه کتاب تشکر می‌کنم؛ چراکه حق مطلب را به درستی ادا کرده است.

مدیرعامل بنیاد خیریه وفاق سبز علوی ضمن اشاره به اینکه امروز از 5 بانی نمونه تجلیل به عمل خواهد آمد، تصریح کرد: کتاب‌های تحویل گرفته‌شده در گام اول این طرح به استان کهکیلویه و بویراحمد ارسال شد؛ چراکه این استان نسبت به سایر استان‌های کشور، کم‌تر توسعه‌یافته است و رهبر انقلاب در سال 1372، در سفر به این استان تأکید فرمودند در کنار بخش عمرانی باید توجهی هم به موضوعات فرهنگی استان، صورت گیرد.

برهمین اساس از سال 88، این بنیاد در آن استان فعالیت خود را شروع کرد و پس از اجرای طرح نذر و صدقه کتاب، تمام کتاب‌هایی که از مردم تحویل گرفته‌ایم، در این استان عرضه شد.

رستمی با ارائه آماری از چند و چون تحویل و میزان مشارکت مردم، گفت: 15 هزار و 844 کتاب از سوی بانیان به ما تحویل شده است که 700 کتاب در موضوع کودک و نوجوان، هزار و 700 کتاب در حوزه عمومی، تاریخی، اقتصادی و فرهنگی، 4 هزار و 781 کتاب در حوزه آموزشی و دانشگاهی، همچنین 3 هزار و 22 اثر مذهبی و 595 کتاب رمان و داستان و در کنار اینها 46 کتاب نفیس اهدا شده است، البته در کنار این کتاب‌ها حدود 5 هزار کتابچه و مجلات دانش‌آموزی نیز دیده می‌‌شود.

مدیرعامل بنیاد خیریه وفاق سبز علوی تأکید کرد: یک سال اول این طرح را بیش‌تر به اطلاع‌رسانی می‌گذرانیم، ولی استقبال مردم طی این 6 ماه خوب بوده است.

* موسوی: هنوز به نقطه مطلوب در طرح نذر و صدقه کتاب نرسیده‌ایم

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس که از حامیان و مجریان طرح نذر و صدقه کتاب است، در این نشست ابراز داشت: این طرح با الهام از دیدگاه‌های رهبر انقلاب پیشنهاد و اجرایی شد و خبرگزاری فارس به‌عنوان یک یار کمکی در کنار دوستان بنیاد خیریه وفاق سبز علوی عهده‌دار کار شد و تلاش کرد با تبلیغ، دستان خیرین را در دستان عزیزان توزیع‌کننده در بنیاد قرار دهد.

وی ضمن اشاره به بازدید خود از بنیاد خیریه وفاق سبز علوی و توصیه برای ارائه گزارش در مدت زمان‌های کوتاه و مقاطع مشخص به مردم از اجرای این طرح گفت و تصریح کرد: زحمات بسیاری کشیده شده، اما این یک کار اگر برگه‌ای باشد در کفن هر یک از ما، شاید خدا به برکت این بحث، رحمت و بخشش را بر افراد دخیل ارزانی بدارد.

وی افزود: به‌عنوان مدیرعامل خبرگزاری فارس معتقدم کار هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، شاید قصور از ناحیه کسانی که اهل نذر و توزیع هستند، نبوده، بلکه آنچه کوتاهی است، برعهده بنده و افرادی است که باید کمک کنیم این حلقه اتصال شکل گیرد تا نذرکنندگان از چگونگی ورود به این طرح آگاه شوند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس در ادامه با بیان اینکه آمار ارائه‌شده در طرح با توجه به ظرفیتی که در کشور  وجود دارد، چشمگیر نیست، بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که احتمالاً از اجرای این طرح مطلع نیستند، لذا از دوستانم در خبرگزاری فارس تقاضا دارم در امر تبلیغ، ساخت تیزر و حتی فعالیت در شبکه‌های مجازی کوشا بوده و این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

موسوی در انتهای سخنان خود افزود: ما قرار بود به استان‌ها هم سفارش دهیم، اما در این مسیر هم موفق نبوده‌ایم، ولی به نظرم باید کار جدی‌تر پیگیری شود و سایر رسانه‌ها هم مشارکت کنند که تا پایان سال این سنت حسنه تبدیل به امری فراگیر و دارای جایگاه چه در تهران و چه در مناطق دیگر باشد.

* عسگری: کتاب زیربنای تمدن و فرهنگ‌سازی یک جامعه است

در ادامه این نشست علی عسگری از بانیان تجلیل‌شده در این مراسم که کتاب‌های نفیس هدیه کرده بود، ابراز داشت: وقتی مطلع شدم چنین طرحی برگزار می‌شود، به‌دلیل اهمیت کار کتاب تصمیم گرفتم در نشست امروز شرکت کنم.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌ رسانه‌های الکترونیک و به حاشیه رانده شدن کتاب، تصریح کرد: کتاب زیربنای تمدن و فرهنگ‌سازی یک جامعه است و برای ما همان بس که معجزه پیامبر اسلام کتاب است، بنابراین تلاش در جهت گسترش کتاب بسیار حائز اهمیت است.

عسگری زیربنای سبک زندگی، محصولات فرهنگی، فیلم و مستندات را کتاب دانست و توضیح داد: در زمانه‌ای که فضای مجاز وقت جوانان را می‌گیرد، کتاب نوعی سبک زندگی سالم‌تری را هدیه می‌دهد. چه خوب است که کتاب وارد چرخه زندگی همگان شود و خوب است پس از اینکه کتاب مطالعه شد، امکان استفاده از آن در اختیار دیگران هم قرار گیرد که این امر با ایده مذهبی ما گره‌ای دیرین دارد.

این بانی طرح در ادامه ضمن اشاره به اینکه برای انجام چنین طرح‌هایی، عزم و اراده نیاز است، گفت: اول اینکه باید عزم و اراده‌ای وجود داشته باشد و در ادامه نیازمند درک عمیق هستیم، دیگر اینکه آن مؤسسه باید قابل اعتماد باشد تا هدیه‌کنندگان کتاب مطمئن باشند که کتاب به‌دست نیازمند می‌رسد.

وی در پایان سخنان خود با تقدیر از خبرگزاری فارس در مشارکت این طرح فرهنگ‌ساز، ابراز امیدواری کرد: طی نشست‌های آتی آمار ارائه‌شده طرح عددی میلیونی باشد.

عسگری در پایان قرآن اهدا‌شده به خود را به طرح نذر و صدقه کتاب هدیه داد.

* تقاضای یک مدیر کتابخانه‌ای برای کمک در زمینه کتاب‌های کودک/رشدی که پس از طرح نذر کتاب نمود کرد

قربانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهکیلویه و بویراحمد پیرامون چگونگی استفاده از کتاب‌های طرح نذر و صدقه کتاب، توضیح داد: شاید به جرأت بتوان گفت: طرحی را که به همت خبرگزاری فارس و بنیاد خیریه وفاق سبز علوی کشور اجرا شده، یکی از بزرگ‌ترین و اولین‌ طرح‌های این‌گونه است، از این رو باید از این دو نهاد فرهنگی تجلیل کرد.

به گفته قربانی استان کهکیلویه و بویراحمد حدود 600 هزار نفر جمعیت دارد و سال 1383، نهاد کتابخانه‌ها از ارشاد جدا شد و در استان کار خود را آغاز کرد. در استان ما 68 باب کتابخانه عمومی و 25 باب کتابخانه روستایی وجود دارد و باتوجه به اینکه اکثریت جمعیت استان، ساکن روستاها هستند، از این رو سعی کردیم کتاب‌ها را به این سمت سوق دهیم.

وی افزود: طبق آخرین آمار 508 هزار جلد کتاب در 68 باب کتابخانه عمومی وجود دارد و طی سال جاری 391 هزار نفر به کتابخانه‌های ما مراجعه داشته‌اند که 741 هزار نفر هم کتاب به امانت برده‌اند.

قربانی در ادامه ضمن اشاره به طرح نذر و صدقه کتاب، گفت: پس از ارسال کتاب‌های این طرح ما شاهد رشد میزان امانت و تعداد مراجعین بودیم. براین اساس رشد 29 درصدی در بخش امانات و 6.5 درصدی در بخش مراجعه را شاهد هستیم.

این مدیر فرهنگی ضمن اشاره به استان خود از آن به‌عنوان کم‌تر ‌توسعه‌یافته یاد کرد و با بیان اینکه اکثر هزینه‌ها در مباحث عمرانی، راه و... هزینه می‌شود و کم‌تر به مسائل فرهنگی پرداخته می‌‌شود، گفت: البته خدا توفیق داده با وجود خیرینی چون بنیاد وفاق سبز علوی و خبرگزاری فارس می‌توان در جمع‌آوری و ارسال کتاب به کتابخانه‌های عمومی امیدوار بود.

وی افزود: سال گذشته 6 باب کتابخانه روستایی به کمک خیرین تجهیز شد، اما متأسفانه فاقد کتاب بود و مردم از این موضوع گلایه‌مند بودند، ولی با تفاهم‌نامه‌ای که میان استانداری، اداره کل کتابخانه‌ها و این بنیاد به امضا رسید، آثار واصل شد و پس از آن شاهد حضور مراجعان بسیار هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان کهکیلویه و بویراحمد از اهدا 4 هزار جلد کتاب طرح نذر و صدقه کتاب به مدارس روستایی اشاره کرد و گفت: اولین کتابخانه کارگری در دنایاسوج با حدود 300 جلد آغاز به کار کند، پس با توجه به استقبال از کتابخانه‌های کارخانه‌ها، تأسیس این‌گونه کتابخانه‌ها مورد توجه است.

وی در ادامه به نیاز کتابخانه‌ها که دارای بخش کودک هستند،‌به کتاب‌های این گروه سنی و کمبودهای آن اشاره و استدعا کرد، کتاب‌های کودک بیش‌تری از طرح جاری به استان ارسال شود.

* سال آینده طرح نذر و صدقه کتاب به همه استان‌ها می‌رود/ شهروندان با یک تلفن کتاب‌هایشان را اهدا کنند

در پایان این مراسم رستمی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه در ادامه این طرح به چه استان‌هایی خواهد رفت، گفت: بنا داریم پس از کهکیلویه و بویراحمد در سال 95 در سراسر استان‌ها، طرح نذر و صدقه کتاب را داشته باشیم، اما استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته در اولویت خواهند بود.

وی با اعلام شماره تلفن‌های روابط عمومی بنیاد متبوعش، ابراز داشت: 88495202، 88324894 و 88495119 شماره‌ تلفن‌هایی است که در اختیار شهروندان تهرانی قرار داده می‌شود تا با تماس در روزهای پنجشنبه بانیان طرح به منازل آنها می‌روند تا کتاب‌ها را جمع‌آوری کنند و اگر نیاز به تعمیر و ترمیم باشد (بنا به ارزش اثر) این کار اجرا شده و سپس توزیع صورت می‌گیرد.

در این مراسم از 5 نفر از بانیان فعال با نام‌های علی عسگری، حجت‌الاسلام طباطبایی‌نسب مدیرعامل مؤسسه نورالائمه، اکبرزاده مسئول بسیج دانش‌آموزی و سنگرگیر و راه‌چمنی با اهدا لوح تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم پیشنهاد شد علاوه بر اهدا کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها و ارسال ملزومات هم با استفاده از بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی همکاری‌هایی صورت گیرد.

همچنین قربانی به نمایندگی از استان کهکیلویه و بویر احمد به نمایندگی از خادمی استاندار این استان با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های مدیر عامل خبرگزاری فارس و بنیاد خیریه وفاق سبز علوی تقدیر کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
افتتاح طرح نذر و صدقه کتاب