برگزاری کنفرانس منطقه‌ای جاده ابریشم در دانشگاه فردوسی مشهد


معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: کنفرانس منطقه‌ای جاده ابریشم سال آینده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، مرتضی دامن پاک جامی امروز (۲۵ بهمن ماه)، در دیدار با استاندار خراسان جنوبی گفت: مرکز اسناد تاریخی و دیپلماسی وزارت خارجه یکی از قوی‌ترین مراکز اسناد در منطقه خاورمیانه است.

وی ادامه داد: در این مرکز ده‌ها میلیون سند جمع‌آوری شده که مجموعه‌ای غنی از مجموعه اسناد مرتبط با بیرجند وجود دارد.

معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه افزود: در گذشته‌ای نه چندان دور در دوران قاجار کارگزاری فعال در خراسان جنوبی داشتیم و بسیاری از کنسولگری‌های خارجی در این منطقه مستقر بودند.

دامن پاک جامی اظهارکرد: تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه بیرجند و مرکز پژوهش‌های بین‌المللی مرکز مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه امضا شده و باید با کمک اساتید دانشگاه بیرجند این اسناد شناسایی شود تا بتوانیم مجموعه‌ای از این اسناد را برای آگاهی مردم بیرجند و مراکز علمیه و معرفی خراسان جنوبی در سطح کشور منتشر کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاهی از اسناد منتخب برای آگاهی بخشی در خصوص نقش استان در دیپلماسی کشور در آینده نزدیک خبر داد.

معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه گفت: ابتکاری که مرکز آموزش و پژوهش بین‌الملی وزارت امور خارجه انجام داده، برگزاری کنفرانس منطقه‌ای جاده ابریشم در دانشگاه فردوسی مشهد در سال آینده است که در این راستا دانشگاه بیرجند مسئولیت برگزاری نشست منطقه‌ای با عنوان «از ارگ هرات تا ارگ تبریز» را بر عهده گرفته است.

دامن پاک جامی، هدف از برگزاری این نشست را ایجاد پیوند بین کشورهای فارسی زبان به ویژه افغانستان اعلام کرد.

جباری، مدیر اجرایی موسسه فرهنگی سازمان اکو نیز گفت: موسسه فرهنگی اکو متشکل از ۱۰ کشور آسیای مرکزی، قفقاز به همراه ایران، پاکستان و ترکیه است و بال فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی محسوب می‌شود.

به گفته وی، رسالت و مسئولیت اصلی موسسه فرهنگی اکو، ارتقا، حفظ و توسعه میراث مشترک میراث فرهنگی ۱۰ کشور عضو اکو است که ایران به عنوان یک کشور منبع و مرجع این فرهنگ و تمدن تلقی می‌شود.

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی سازمان اکو، خراسان جنوبی را استانی زرخیز در زمینه اقتصادی دانست و ادامه داد: علاوه بر حوزه اقتصاد در بعد فرهنگی خراسان جنوبی گنجینه‌ای کم نظیر از میراث فرهنگی ایران در دوره پس و پیش از اسلام است و هم‌چنین در عصر جدید در توسعه علوم جدید خراسان جنوبی نقش ویژه‌ای ایفا کرده و دارای مشاهیر و مفاخر مهم فرهنگی و علمی در طول تاریخ است.

جباری ادامه داد: در همین راستا یکی از رسالت‌های موسسه فرهنگی اکو معرفی این گنجینه مهم تاریخی و تمدنی ایران نه تنها به سایر استان‌های کشور بلکه به سایر کشورهای خاورمیانه و جهان است و در این راستا گفت‌و‌گوهای خوبی با مسئولین استانی داشته‌ایم و اعلام آمادگی کردیم که برنامه‌های مشترک فرهنگی را در سطح مقر فرهنگی موسسه اکو در تهران و در بیرجند و سایر کشور‌ها برای معرفی استان برگزار کنیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم این برنامه‌ها را برای سال‌های آینده اجرا کنیم.

در ادامه جلسه نیز وجه‌اله خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برجام رسیدن فرجام، گفت: با وقوع این اتفاق امروز مسئولین کشورهای مختلف مشتاق برقراری ارتباط با ایران بوده و مایل به استفاده از ظرفیت‌های مختلف ایران هستند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و مشاهیر مختلف در خراسان جنوبی، ادامه داد: در خراسان جنوبی آمادگی معرفی ظرفیت‌های استان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این‌که صنایع دستی از جمله ظرفیت‌های خراسان جنوبی است، ادامه داد: بهترین صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد و هر جا که لازم باشد استان معرفی شود با دستگاه‌های مربوطه هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

خدمتگزار، معرفی استان را بهترین فرصت برای برقراری ارتبط با کشورهای همسایه دانست.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مدرسه کسب و کار فردوسی-دانشگاه فردوسی مشهد