علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



این کنسرت یک اعلامیه برای آینده است/ انتقاد از شرایط موسیقی پاپ


به گزارش خبرنگار مهر، مانی رهنما در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: طبق صحبت هایی که با اشکان قوامی تهیه کننده و مدیر برنامه ها انجام دادیم، بنا داشتیم تا این کنسرت را در سالروز درگذشت زنده یاد بابک بیات برگزار کنیم اما متاسفانه بنا به دلایلی از جمله پر بودن وقت تالار وحدت در تاریخ مدنظر، این امر عملی نشد و ما تصمیم گرفتیم این کنسرت را در روز ۲۹ دی ماه برگزار کنیم.

بابک بیات به مانی رهنما چه می گفت

وی ادامه داد: من همواره با یاد بابک بیات زندگی می کنم به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این کنسرت که به یاد او برگزار خواهد شد، قطعاتی از وی و تعدادی دیگر از هنرمندان را اجرا کنیم. البته سورپرایز ویژه ای داریم که امیدوارم به محض دریافت مجوز، بتواند در این کنسرت به مخاطبان عرضه شود. این در حالی است که تقدیر از یک یا چند هنرمند فعال در عرصه های مختلف هنری نیز جزو برنامه های ما در این کنسرت است که به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چهار قطعه این کنسرت متعلق به یغما گلرویی است که در بخش های مختلف کنسرت اجرا می شود. ضمن اینکه دکتر محمدرضا چراغعلی به عنوان یکی از آهنگسازان برجسته و فعالان پیشکسوت موسیقی پاپ، در این کنسرت همراه من خواهد بود که بنده از ایشان خواهش کردم در اجرای قسمت سورپرایز کنسرت، کار را به عهده بگیرد.

این خواننده موسیقی پاپ در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه موسیقی نباید وسیله ای برای تجارت باشد، بیان کرد: من همواره از آن دسته از خوانندگانی بودم که معتقدم هنر باید برای هنر باشد و مطمئن باشید اگر درست به مخاطب عرضه شود، امکان اینکه بازار تجاری خوبی هم داشته باشد، وجود دارد. من خوب یادم می آید که مرحوم بابک بیات به من گفت شما نباید دنبال پول باشید بلکه باید کاری کنید که پول دنبال شما باشد اما متاسفانه در فضای ناجور موسیقی، عوامل خارجی‌ای وجود دارند که باعث شده ما عقب بمانیم. بنده بیش از ۲۰ سال است که در موسیقی فعالیت می کنم اما می دانم بیشتر از اینکه تصویر من را بشناسند، صدای من را می شناسند چرا که بنده و امثال من، هنوز فرصت این را پیدا نکرده ایم که حضور گسترده تری در فضاهای تصویری داشته باشیم.

روایت خواننده قدیمی پاپ از نسل جدید

رهنما ادامه داد: اکنون ما شاهد این هستیم که تعدادی از خواننده های جدید می آیند و با انتشار کلیپ های موسیقایی به خوبی دیده می شوند اما تا ما می آییم کاری را انجام دهیم، به ما اجازه نمی دهند. در این فضای نابرابر، به طور حتم دل های ما شکسته می شود. وقتی هم من به عنوان خواننده احساس شکستگی کنم در خودم فرو می روم. متاسفانه فضای موجود، فضای تبعیض هایی است که باعث بروز ناراحتی ها و دلشکستگی ها می شود. به هر ترتیب، پارادوکس زیاد است و ما ناچاریم که در فضایی کار کنیم که باید خود را حرفه ای نشان دهیم.

وی تصریح کرد: خواننده های زیادی هستند که طی این سالها زحمت فراوانی برای موسیقی کشیده اند، ولی بحث من این است که باید قسمت دیگری از موسیقی که در حاشیه است نیز دیده شود و این بالانس را باید مدیریت فرهنگی کشور به عهده بگیرد. من می توانم قاطعانه به این موضوع اشاره کنم که ما در کوران رقابتی حضور داریم که به دلیل شرایط نابرابر با پوست کلفتی کارمان را جلو می بریم.

خواننده آلبوم «مرسدس» در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار کرد: این کنسرت یک اعلامیه برای حرکت در آینده است، چراکه من متوجه شدم این حجم از مخاطب، با احترامی که به آنها دارم، پاسخ ما را نداده است، چرا که این دوستان باید بپذیرند که بالاخره هر خواننده باید نسبت به دهه ای که در آن حضور دارد، واکنش هایی را نسبت به جامعه خود نشان دهد. ما یک سری تجربه های ارزشمند با زنده یاد بابک بیات داشتیم که قرار نیست بر اساس این تجربه ها دائم به زمان گذشته برگردیم و همان روند را تا آخر هم ادامه بدهیم. ما با همان نگاه قبلی کارمان را ادامه می دهیم اما به طور حتم در ملودی ها و نوع سازبندی تغییراتی را اعمال کردیم که باید باعث پیشرفت ما باشد.

تقدیر از نرم افزارهای موسیقی پاپ

علیرضا شمس اسکندری رهبر ارکستر این کنسرت موسیقایی نیز در این نشست گفت: ارکستر کنسرت پیش رو مجموعه ای از ۳۰ نوازنده مختلف است که البته قرار نیست هر ۳۰ نفر این هنرمندان در یک زمان روی صحنه حضور داشته باشند بلکه در حین اجرای قطعات مختلف، بنا به نوع سازبندی که در نظر گرفته ایم، نوازندگان رفت و آمدهایی خواهند داشت. این در حالی است که ما برای تنوع و معرفی سبک های جدیدی از موسیقی ایرانی و سایر موسیقی ها، سازهای جدیدی را به مخاطب معرفی می کنیم که تاکنون کمتر شناخته شده اند. به طور کلی آنسامبل ارکستر، یک پایه استانداردی دارد که بنا به تنوع قطعات، دچار تغییراتی می شود.

این موزیسین در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه دوستان هنرمند باید دقت بیشتری داشته باشند، گفت: من از برخی از هنرمندان عزیزی که در عرصه موسیقی کار می کنند، دلخوری دارم که چرا با نگاه صرف مادی خود، فرهنگ ما را خدشه دار می کنند. متاسفانه در کنار این مادی نگری، خواننده هایی وجود دارند که با استفاده از تکنولوژی ها و نرم افزارهای موجود، خود را جور دیگری به مخاطب معرفی می کنند اما من خوشحالم از اینکه بگویم مانی رهنما از آن دسته هنرمندانی نیست که از نرم افزار استفاده کند. او خواننده ای است که روی صحنه فالش نمی خواند.

شمس اسکندری بیان کرد: متاسفانه فضای موجود به شکلی است که ما صدمات زیادی در عرصه موسیقی خوردیم و اتفاقاً همین می شود که موسیقی مصرفی، فضای بسیار گسترده تری را نسبت به موسیقی خوب ایفا می کند.

موسیقی ما مصرفی نیست

محمدرضا چراغعلی، آهنگساز و نوازنده صاحب نام موسیقی پاپ نیز در این نشست گفت: تجربه ۲ هفته گذشته ای که در یک اجرا با مانی رهنما داشتم، تجربه بسیار خوشایندی بود که باعث همکاری مجدد من با وی شد. به اعتقاد من، مانی رهنما از جمله خوانندگان شناسنامه داری است که دارای هویت ویژه ای است و در روزگاری که بیشتر خوانندگان ما مصرفی هستند، این خواننده صاحب اندیشه است که در حوزه موسیقی پاپ فاخر چه به لحاظ تکنیک و چه به لحاظ محتوا، کارهای خوبی را ارائه داده است.

وی افزود: من خوشحالم فرصتی پیش آمد تا در یک کنسرت با کیفیت، با اطمینان قطعه ای را اجرا کنم. البته بخشی که قرار است بنده در آن حضور داشته باشم، مستلزم برخی از مولفه ها است که اگر هماهنگی ها و مجوزهای لازم آن صادر شود، فضای قابل توجهی به مخاطبان ارائه می شود که تصور می کنم خالی از لطف نخواهد بود.

این مدرس موسیقی در این نشست تاکید کرد: بزرگترین مشکلی که ما در موسیقی کشورمان داریم، این است که موسیقی به مثابه کودک یتیمی است که خودش راه خود را می رود، بنابراین بزرگترین عامل مشکلات موجود موسیقی پاپ این است که اول باید دیده و شنیده شویم، آن وقت می توانیم مردم را در مقام قیاس قرار دهیم. من انتظار ندارم موسیقی که در آن فعالیت می کنم به اندازه موسیقی مصرفی باشد اما معتقدم باید مدیایی برای پخش آثار موسیقی وجود داشته باشد، این همان بزرگترین ضربه ای است که به این نوع موسیقی زده می شود، یعنی وقتی مدیا و تصویر را حذف کنیم، چطور انتظار داریم که در ذهن مخاطب حضور فعالی داشته باشیم.

انتقاد آقای آهنگساز از ورود افراد غیر مرتبط به موسیقی

چراغعلی با بیان این نکته که ما هرچه ضربه می خوریم، از خودمان می خوریم، گفت: شاید یکی از راحت ترین راه هایی که باعث ضربه زدن به موسیقی شده است، پرورش کسانی است که آشنایی چندانی با موسیقی ندارند اما در بسیاری از فعالیت ها و برنامه های موسیقایی، به خاطر شرایط اقتصادی که دارند، در جایگاه مناسبی قرار گرفته اند و متاسفانه به دلیل همین شرایط نابرابر است که ما می بینیم نعمت تکنولوژی و موسیقی مصرفی تا چه حدی به مخاطبان نفوذ کرده است در حالی که اگر عرصه رقابت صحیح باشد و همین کنسرت ما امکان پخش تلویزیونی داشته باشد آنوقت مخاطبان نیز متوجه می شوند که موسیقی خوب یعنی چه.

وی افزود: ما هم به موسیقی شاد احتیاج داریم هم به موسیقی روزمره و هم به موسیقی اندیشمند اما باید در کنار توجه به این موارد، به برابری شرایط رقابت نیز توجه داشته باشیم. ما جزو طیفی از فضای موسیقی کشور هستیم که جهان بینی خاصی برای کارمان داریم و می خواهیم در کنار اجرای موسیقی های دیگر، در یک شرایط برابر دیده شویم و امیدوارم از این پس شرایطی وجود داشته باشد که متولیان موسیقی در جریان این فعالیت ها قرار بگیرند.

چراغعلی در بخش پایانی صحبت‌های خود با توجه به نقش دولت در حمایت از موسیقی گفت: به طور حتم اگر در موسیقی متولی درستی وجود داشته باشد، موسیقی ما هم پیشرفت خواهد داشت و به خانه های مردم می رود.


ویدیو مرتبط :
موسیقی پاپ - کنسرت آموزشگاه موسیقی سی ساز