سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیت الله طبسی وزنه تعادل بخش خراسان/ تاثیر فقدان آیت الله واعظ


آیت الله طبسی وزنه تعادل بخش خراسان/ تاثیر فقدان آیت الله واعظپارس/ هرکسی که به عنوان جایگزین آیت الله طبسی برگزیده شود، همه تلاش خواهند کرد که این محوریت را به ایشان دهند اما بالاخره شخصیت حقیقی آیت الله طبسی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

«دکتر محمد سعید احدیان» مدیر مسئول روزنامه خراسان در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی فعالیت ها و تاثیرات فقدان آیت الله واعظ طبسی نوشت:
آیت الله واعظ طبسی از چندین حیث برای استان خراسان تاثیرگذار بودند. اولا، ایشان با توجه به جایگاه معنوی و باورپذیری خویش در میان قشر نیروهای انقلاب و نخبگان انقلابی، وزنه تعادلی را به استان خراسان بعد از سال های پیروزی انقلاب اسلامی بخشیده بود. نیروهای انقلابی با هدایت گری ایشان بدون تندروی و کندروی در مسیر انقلاب قرار گرفته بودند. استان خراسان با داشتن وجود ایشان از یک وزنه-ای برخوردار بود که می توانست در پیچ وخم های فضاهای سیاسی و اجتماعی، مسیر خویش را به درستی طی کند؛ لذا قطعا فقدان ایشان قابل جبران نخواهد بود.
ثانیا، خدماتی که از سوی آستان قدس رضوی به زائران ارائه می شود. فعالیت های آستان قدس پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت خدمت دهی به زائران، نه با شروع فعالیت ایشان و نه با خدماتی که در سرتاسر دنیا به زائران اماکن مقدس ارائه می شود، قابل مقایسه نیست. خدماتی که آستان قدس رضوی در حال حاضر به زائران ارائه می کند با شروع فعالیت آیت الله واعظ طبسی قابل مقایسه نیست. سطح خدماتی که این مجموعه به زائران ارائه می کند، مشابه دیگری ندارد. صحن ها، رواق ها و امثال آن حجم بالایی را تشکیل می دهند. علاوه بر این تنوع خدمات که لیست بلند بالایی را شامل می شود. خدمات ابداعی که نیازهای مختلف زائر در آن رعایت شده است، خدمات فرهنگی و رفاهی که به صورت متنوع و متعدد به انجام رسیده است.
ثالثا، توجه آیت الله طبسی به مساله فرهنگ است. فرهنگ در مجموعه آستان قدس رضوی به جهت نگاه جدی آیت الله طبسی به این مقوله بسیار پررنگ است. موسسات مختلف فرهنگی در مجموعه آستان قدس کاملا با هدف گذاری، وسواس و جدیت مدنظر قرار گرفته است. در حال حاضر آستان قدس رضوی، مدرسه علمیه با عنوان دانشگاه علوم اسلامی رضوی را در اختیار دارد و طلبه تربیت می کند. مدرسه نیز از دبستان تا دبیرستان تحت پوشش این آستان است؛ گرچه نقدهایی در مورد اجرا آن ها وجود دارد و خود آیت الله طبسی نیز انتقاداتی به برخی از مدیران اجرایی خویش داشته اند؛ چرا که نتیجه بهتری از این ظرفیت می توانست حاصل شود اما این رویکرد در این مجموعه دیده می شود. به عنوان مثال، یکی از بهترین مناطق مشهد از حیث اقتصادی، منطقه «سجاد» است که اگر در این محل یک بازار اقتصادی احداث شود، درآمدهای هنگفتی حاصل خواهد شد؛ چرا که سطح قیمت ها در آن بالا است با این حال در این محل، موسسه فرهنگی قدس ایجاد شده است که بخش های رسانه ای و مطبوعاتی آستان قدس در آن قرار گرفته است. این نشان دهنده اهمیت فرهنگ در دیدگاه آیت الله طبسی است. موضوعات مختلف فرهنگی دیگری نیز مورد توجه واقع شده است؛ ورزش، مجموعه خدمات مشاوره ای، تمرکز بر حوزه جوانان و موضوعات گوناگون دیگری مورد توجه آستان قدس قرار گرفته است. در مجموع آستان قدس در محورهای گفته شده توانسته است که موفقیت های خوبی را به دست آورد.
اولین تاثیر فقدان آیت الله واعظ طبسی عبارت است از این که استان خراسان محور اصلی خویش - محور فکری، سیاسی و اجتماعی- را از دست داده است و تا به دست آوردن این محور اصلی، ممکن است که مدت زمان طولانی نیاز باشد. علی رغم رفت وآمد دولت های مختلف با رویکردهای گوناگون، همیشه خط مستقیمی بدون ذره ای تغییرات در استان خراسان دیده می شود. بخشی از این امر به خاطر شخصیت حقیقی آیت الله طبسی به غیر از نمایندگی ولی فقیه بوده است که این موضوع به سادگی قابل جبران نیست و محوریت خراسان دچار چالش می شود. البته هرکسی که به عنوان جایگزین آیت الله طبسی برگزیده شود، همه تلاش خواهند کرد که این محوریت را به ایشان دهند اما بالاخره شخصیت حقیقی آیت الله طبسی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
اشراف داشتن آیت الله طبسی به آستان قدس نیز نکته دوم است که مدیران بعدی به طور طبیعی تا موقع به دست آوردن این موضوع به زمان زیادی نیاز دارند. اطمینان و امانت داری آیت الله طبسی نیز به حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به اثبات رسیده بود. امانت داری و اطمینان در آستان قدس رضوی با ظرفیت اقتصادی و اختیار هزینه کرد بالا خیلی موضوعیت دارد. آیت الله طبسی در مدت این سال ها از درآمدهای هنگفت این آستان به اندازه یک یک ریالی به هیچ جریانی خرج نکردند. ایشان به جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز که جریان نزدیک به ایشان بودند، هیچ هزینه ای نکردند. این موضوع از افتخارات آستان قدس است.
هرکسی که به عنوان جایگزین آیت الله طبسی انتخاب می شوند، با رعایت موضوعات گفته شده می تواند این مسیر را ادامه دهد. مقام معظم رهبری، هرکسی را که به این جایگاه برگزینند، همه تلاش خواهند کرد که با تمام وجود خویش هر کمکی را که بتوانند به انجام برسانند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: پارس


ویدیو مرتبط :
دیدار هیئت مصری با آیت الله واعظ طبسی