سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیت الله هاشمی: احیای تالاب انزلی باید با جدیت پیگیری شود


به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر چهارشنبه در بازدید از پارک ملی بوجاق حفظ منابع طبیعی را یک الزام خواند و اظهار کرد: سند جامع محیط زیست از سوی مجمع ، مجلس و دولت به تصویب رسیده که مورد تایید محیط زیست هم هست.
وی با ابراز تاسف از گرفتار شدن تالاب انزلی در چنگال آلودگی ها خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای احیاء این تالاب ارائه شده که باید به طور جدی پیگیری شود.
تالاب انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودی از رودخانه ها ، فقدان آبخیزداری مناسب ، برداشت بی رویه جنگل در بالادست و تصرفات اراضی تالابی ، برداشت بی رویه آب و ورود گیاهان مهاجم غیربومی همچون آزولا و سنبل آبی حیات تالاب انزلی را به خطر انداخته است.
احیاء حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر ، ایجاد تالاب مصنوعی برای پایش طبیعی رسوبات و فلزات سنگین ، برداشت رسوبات ، نی زدایی و احیاء آبراهه های دارای شرایط اضطراری از جمله برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت تالاب انزلی عنوان شده است.
*بهره برداری صحیح از پارک ملی بوجاق
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد پارک ملی بوجاق بیان داشت: این منطقه، فوق العاده اهمیت دارد و در شرایطی که محیط زیست دنیا در حال آسیب است، وظیفه بزرگی در قبال آن داریم.
وی تصریح کرد: سند سیاست های محیط زیستی مجمع تشخیص مصلحت نظام با همراهی دولت و مجلس تهیه شده و این سند مورد رضایت سازمان محیط زیست و مبنایی برای حفاظت از محیط زیست کشور است.
آیت الله هاشمی اظهار کرد: پارک ملی بوجاق، ثروت بزرگی است که باید از آن در عین رعایت موارد محیط زیستی بهره برد.
وی با اشاره به این که سازمان منطقه آزاد انزلی در تلاش برای همکاری بوده و راهکارهایی نیز دارد، افزود: مسئولان منطقه آزاد انزلی و محیط زیست گیلان، جلسه ای مشترک برای استفاده هرچه بهتر از این پارک برگزار کنند و مطمئن باشید همکاری شما به اختلاف کشیده نمی شود زیرا منطقه آزاد به فکر توسعه منطقه بوده و در پی منافع نیست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با رعایت و حفظ شرایط محیط زیست ، می توان از این پارک استفاده بهینه ای شود.
پارک ملی بوجاق کیاشهر به عنوان تنها پارک ملی خشکی - دریایی کشور در شمال و شمال غربی کیاشهر در 20 کیلومتری شمال شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد که از سال 1377 تا 1381 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و پهنه آبی آن مورد حفاظت قرار گرفته است.
سال 1354 بخشی از این تالاب به دلیل اهمیت زیستگاهی به ویژه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، به عنوان تالاب بین المللی تحت عنوان لاگون کیاشهر در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر ثبت شد.
دو مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور که به ترتیب منجر به شکار ممنوع شدن منطقه و پس از آن معرفی اولین پارک ملی خشکی - دریایی کشور شد، حاکی از توان بالای اکولوژیک آن است و هم اکنون تعداد گونه های پرندگان مهاجر این پارک ملی به 249 گونه رسیده که 31 گونه آن حمایت شده جهانی است.
7471/6030/2007

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تالاب انزلی - تالاب بین المللی انزلی