فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تحلیل "بسیج 30 میلیونی اربعین" در عصرانه افق


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نادر صادقیان در برنامه «عصرانه» شبکه افق اجتماع مسلمانان در اربعین حسینی را بی‌بدیل خواند و گفت: این حرکت به قدری عظیم و دارای اهمیت است که باید از همه ابعاد و زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دولتی که توان بسیج 30 میلیونی را داشته باشد و بتواند زمینه اتحاد را فراهم کند بسیار خارق العاده و توانمند است.

این جامعه‌شناس، مشارکت و اتحاد را یکی از ویژگی‌های مثبت اجتماع میلیونی دانست و خاطرنشان کرد: در این مشارکت شکاف‌های میان دولت و ملت، نخبگان و توده، قومیت‌ها و ملیت‌ها رنگی ندارند.

صادقیان به جنگ رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: این جنگ به تعبیر اهل فن و تخصص بزرگ‌ترین هدفش پوشاندن حقیقت است و در این اجتماع بزرگ که مقوله‌ای فراملیتی و فرامدهبی است نمی‌توان حقیقت را کتمان کرد زیرا همه قومیت‌ها و ملیت‌ها و طبقات مختلف اجتماعی به حاشیه می‌روند و محو می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در خاورمیانه همه استراتژی‌ها در راستای ایجاد تفرقه و تنازع است این اجتماع مسلمانان را بزرگ‌ترین قدرت عدالت طلبی، آزادگی و حقیقت خواهی عنوان و تاکید کرد: همه ملل و اقوام جهان می‌توانند این پیام را درک کنند چرا که ریشه فطری و انسانی دارد.

این جامعه‌شناس افزود: گرچه تاریخچه و سبقه بیرونی آن مربوط به مذهب تشیع است، اما درون مایه محتوایی آن اندیشه و آرمانی است که هر فرد حقیقت خواه و آزاده‌ای آن خواهان آن است.

صادقیان مهم‌ترین هدف اجتماع مسلمانان در اربعین حسینی را صلح، وحدت و همبستگی اجتماعی دانست و گفت: در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا سعی می‌کنند مذهب را با هر ترفندی وسیله‌ای برای جدایی و درگیری تبدیل کنند، در حالی که در این راهپیمایی حسینی صلح و وحدت نمایان است.

وی این اجتماع را عالیترین شکل مشارکت خواند و بیان کرد: مشارکت‌های اجتماعی، سیاسی، کار، منافع اقتصادی، انتخابات و... انواع مختلف مشارکت به حساب می‌آیند در حالی که در این اجتماع سلسه مراتبی وجود ندارد و همگنی و اتحاد موج می‌زند.

این جامعه‌شناس حرکت عظیم حسینی را به لحاظ کیفی حرکتی حداکثری عنوان کرد و گفت: آنچه در این اجتماع به چشم می‌خورد و دارای اهمیت فراوانی است خودانگیختگی، خود مدیریتی، خود اتکایی و اوج مشارکت و همکاری و تعاون می‌باشد.

صادقیان هدف و آرمان این حرکت و مشارکت را در روح پیام امام حسین (ع) دانست و تاکید کرد: ظرفیت این اندیشه و آرمان به قدری وسیع، اصیل، انسانی و فراتاریخی است که هر ذهن آزاده و حقیقت طلبی را می‌تواند به سوی خود جذب کند.

وی یادآور شد: این حرکت عظیم را نباید درون فرقه‌ای و صرفا درون دینی دانست زیرا منشا و خاستگاه آن برخاسته از یک اندیشه دینی و معین است اما پیامد‌ها، کارکرد‌ها و دامنه پیام آن به طور حتم جهانی است.

این کار‌شناس این پدیده را توام با اقتدار عنوان کرد و گفت: این پیام در حال حاضر از مرزهای فقط ملیتی و یک دین فرا‌تر رفته زیرا با قدرتی معنوی اداره می‌شود.

صادقیان این مشارکت را اساس توسعه، پیشرفت و یا تعالی معنوی سیاسی اقتصادی و... بیان و خاظرنشان کرد: نباید از زاویه انفعالی به این پدیده نگاه کرد چرا که همین حرکت می‌تواند تجلی اتحاد دولت و ملت باشد.

وی به مقوله جهانی شدن اشاره کرد و گفت: باید به روح حاکم در این حرکت و بن مایه‌های این تفکر توجه بیشتر داشته باشیم زیرا در حال حاضر در سویی دیگر اخبار مختلف و متنوعی در زمینه خشونت‌ها و جنایات می‌شنویم و افکار عمومی نیز با کنار هم قرار دادن این اخبار به تضادهای موجود در جامعه پی می‌برد.

این جامعه‌شناس افزود: وجود اتحاد و همگنی در سویی و اختلاف و درگیری در سویی دیگر دیدی وسیع و جامع به افکار عمومی می‌دهد.

وی مقوله مصرف و سبک زندگی معطوف به تفریحات سظحی و سرگرمی را کم عمق بیان کرد و گفت: نباید به سطح و کمیت حرکت عظیم حسینی توجه داشت چرا که عمق تفکر و آرمانی که پشت این حرکت عظیم حسینی وجود دارد بسیار غنی و بیشتر از جنس تجربه کردن حس و نوعی اشراق درونی است که البته این حس در همه سنین و اقشار مختلف به چشم می‌خورد.

این جامعه‌شناس به نیازهای انسان اشاره و بیان کرد: انسان در کنار نیازهای اولیه فیزیولوژیکی، مادی و غریزی دارای نیازهای معنوی است که این نیاز در سطوح بالای انسانی ظاهر می‌شود.

صادقیان به با بیان اینکه این حرکت و اجتماع عظیم مقوله‌ای بشری و انقلابی است یادآور شد: در صورتی که موانع می‌ات نخبگان و عموم، دولت و ملت و... از میان برود می‌توانیم درکی عمیق و دقیق از یک دین پویا و پرتحرک و انقلابی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در صورت اتحاد و وحدت فاصله‌ها و مرز‌ها از بین می‌روند زیرا تبدیل شدن به یک جریان بروکراتی و رسمی شدن مناسب نیست و آنچه مهم است مردمی و خودجوش بودن آن است و در اینجا حضور کارکردهای متنوع در حوزه رسانه نقش مهمی در محو شدن فاصله‌ها دارد.

این کار‌شناس جهان رسانه را بی‌مرز و آزاد عنوان کرد و گفت: نباید به رسانه‌های رسمی امیدوار باشیم گرچه در کوتاه مدت شدت تاثیر رسانه‌های رسمی بیشتر است، اما در بلند مدت رسانه‌های اجتماعی و غیر رسمی می‌توانند در همه ابعاد و وجوه اقشار اجتماعی نفوذ کنند و تاثیر گذار باشند، بنابراین باید توجه بیشتری به رسانه‌های غیر رسمی داشته باشیم.

صادقیان به برکات و اثرات راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این امر نوعی اعتماد به نفس و عزت نفس را به همراه دارد و آنچه اهمیت بیشتری به این امر می‌دهدحضور معتقدان آرمان گرا و با انگیزه‌ای قوی است که به صورت خلاقانه این حرکت را سامان می‌دهند.

وی یادآورد شد: افراد در انجام این حرکت عظیم نباید توجهی به مخالفت‌ها، موانع و مشکلات داشته باشند و باید همه تلاش خود را در راستای خلاقانه‌تر برگزار شدن این مراسم به کار بگیرند.

این کار‌شناس تاکید کرد: این حرکت باید در ادبیات جهانی حاکم شود و نباید تنها به مرزهای جغرافیایی و ملیتی محدود گردد چرا که در اینجا مفهوم من معنا ندارد آنچه دارای اهمیت است ما و با هم بودن است.

صادقیان خاظرنشان کرد: پیام صلح و نفی خشونت باید جهانی شود زیرا این حرکت معنوی، اخلاقی و انسانی در راستای دعوت به صلح و اتحاد می‌باشد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟