گزینش طرح‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه با دقت بیشتری انجام شود


معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: فرمانداران نتایج مثبت اقدامات دولت در امر احیای دریاچه ارومیه را برای مردم تشریح کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، تقی کهوریان در نشست فرهنگی و اجتماعی فرمانداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و اجرایی طرح ملی نجات دریاچه ارومیه در استان گفت: آگاه سازی افکار عمومی و قشرهای مختلف جامعه بویژه بهره‌برداران و جوامع روستایی از تبعات خشکی دریاچه و نتایج مثبت طرح‌های در حال اجرا از اولویت‌های برنامه‌های فرهنگی است که فرمانداران باید در نشست‌ها و دیدارهای عمومی آنها را برای مردم تشریح کنند.

کهوریان افزود: آگاهی مردم از نتایج اقدامات دولت در احیای دریاچه ارومیه، همراهی و مشارکت آنان را در اجرای پروژه‌ها منجر می‌شود که این را می‌توان در دیدارها و اظهارات مردمی و افزایش میزان همکاری آنان با برنامه‌های در دست اجرا بدست آورد.

وی تصریح کرد: استانداری و فرمانداری‌ها به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی مسئولیت نظارت دقیق بر دستگاه‌های اجرایی در انجام تعهدات‌شان در قالب طرح‌های احیای دریاچه دارند و باید ضمن نظارت بر اجرای طرح‌های اثربخش در احیای دریاچه ارومیه نتایج اقدامات صورت گرفته را بطور مستمر پایش و ارزیابی کنند.

معاون امور عمرانی استاندارآذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با محدودیت‌های اعتباری که دولت مواجه است باید در گزینش طرح‌ها و اولویت بندی آن با دقت و حساسیت بیشتری برخورد شود به گونه‌ای که کارهای با اثربخشی بیشتر، در اولویت قرار گیرند.

عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در ادامه این نشست گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در دستور کار تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار گفته است و از 27 راهکاری که در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تصویب شد 19 راهکار درقالب پروژه‌های اجرایی و 8 راهکار نیز به عنوان طرح‌های مطالعاتی بود که در کنار این برنامه‌ها برای افزایش آگاهی مردم و آموزش جوامع هدف در این طرح دولت با وجود محدودیت‌های اعتباری، بودجه قابل توجهی را برای برنامه‌های فرهنگی اختصاص داده است.

وی افزود: در سال 93 برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزشی 25 میلیارد ریال اختصاص یافت که این رقم در سال 94 با وجود محدودیت‌های اعتباری دولت به 110 میلیارد ریال افزایش یافت که با گشایش‌های اعتباری که در پایان سال شد معادل 30 درصد آن تخصیص یافته و دستگاه‌های اجرایی باید در زمانبندی مشخص، برنامه‌های فرهنگی مصوب شده را به اجرا درآورند.

مدیرکل مدیریت بحران هم‌چنین به برنامه‌های پیشنهادی برای فرمانداری‌های استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی؛ عمومی و دولتی، شناسایی تجارب موفق در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انتقال آن به گروه‌های هدف، ایجاد هماهنگی و انسجام و یکپارچگی میان دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب و کاهش 40 درصدی مصرف آب در افق پنج ساله از جمله این برنامه‌هاست.

سیف‌الله مطلبی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: 22 شهرداری در 9 شهرستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته‌اند که در زمینه کاهش مصرف آب در آبیاری فضاهای سبز شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر اقداماتی را آغاز کرده‌اند و در اجرای سایر برنامه‌ها نیز آمادگی همکاری کامل با دستگاه‌های اجرایی را دارند.

در ادامه فرمانداران شهرهای واقع در حاشیه دریاچه ارومیه نیز نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه اجرای طرح‌های فرهنگی و اجرایی طرح احیای دریاچه ارومیه مطرح کردند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ارومیه در یک نگاه - ستاد احیای دریاچه ارومیه