سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پشت پرده تکرار ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كشورهای عربی خلیج فارس و در رأس آن ها امارات متحده عربی، طی چند دهه اخیر بارها ادعای دروغین خود پیرامون مالكیت بر جزایر تنب بزرگ و كوچك و ابوموسی را تكرار كرده اند. با توجه به اینكه ریشه حاكمیت ایران بر این جزایر به دوران پیش از اسلام باز می گردد، این سئوال مطرح می شود كه دلیل این همه ادعا و جنگ خبری در این رابطه از سوی امارات و دیگر كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چیست؟

به گزارش انتخاب، احمد الجروان كه سمت رئیس پارلمانی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بر عهده دارد، در تازه ترین ادعاهای خود در رابطه با حاكمیت ایران بر جزایر سه گانه، ضمن متهم كردن ایران به دخالت در امور كشورهای عربی، مدعی شد ایران باید به «اشغال» جزایر سه گانه پایان دهد.

بر اساس این گزارش، رئیس پارلمان کشورهای عربی در سومین جلسه عمومی کنفرانس پارلمان عربی كه در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد، ایران را به پیروی از سیاست حسن هم‌ جواری دعوت کرد و گفت، ایران باید مالكیت امارات بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك را به رسمیت بشناسد و از طریق گفت‌وگوی مستقیم یا رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری، مسئله حاكمیت بر جزایر سه گانه را حل كند.

واقعیت آن است كه پیش از این هم رهبران كشورهای حاشیه خلیج فارس، به ویژه حاكمان امارات متحده عربی بارها و در مقاطع مختلف تاریخی، به طرح ادعاهای مشابه بدون آنكه به نتیجه آن امیدی داشته باشند، مبادرت كرده اند.

این ادعاهای جسته و گریخته اما متعدد در حالی مطرح می شود كه بر اساس واقعیت حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دوره امپراتوری ‌های ایلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. پس از دوران اسلامی نیز مالكیت ایرانیان بر این جزایر سه گانه تا سال 1908 كه این منطقه تحت اشغال انگلیس درآمد ادامه داشت.

بر اساس اسناد تاریخی تا سال 1971 اشغال انگلیسی ها بر این جزایر ادامه داشت تا اینكه نهایتاً در تاریخ 30 نوامبر این سال و پس از توافق ایران و انگلیس این جزایر پس از نزدیک به ۷۰ سال اشغال و شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغال گری انگلیس سرانجام به ایران بازگردانده شد.

در این رابطه، بر اساس واقعیت های تاریخی می توان یادآورد شد كه پس از این رویداد و هنگام ورود نیروهای ایرانی به ابوموسی، شیخ صقر، برادر شیخ خالد امیر شارجه رسماً از سوی حکومتش به نیروهای ایرانی تبریک و خوشامد گفت.

حال و با همه آنچه گفته شد، اگر دو نكته مهم مرتبط با مالكیت ایران بر جزایر سه گانه یعنی از سویی واقعیت تاریخی و كهن این مالكیت كه به پیش از اسلام باز می گردد و از سوی دیگر توافق رسمی ایران و دولت انگلستان (به عنوان اشغال كننده بخشی از سرزمین ایران درنیمه قرن 20) در سال 1971 مبنی بر بازگرداندن مالكیت این جزایر به ایران را كنار یكدیگر بگذاریم، سئوال مهمی كه مطرح می شود آن است كه دلیل این همه ادعاهای جسته گریخته و متعدد حاكمان امارات متحده عربی و دیگر رهبران كشورهای حاشیه خلیج فارس در رابطه با اعاده مالكیت جزایر سه گانه چیست؟

پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و كارشناس مسائل جغرافیای سیاسی در این رابطه معتقد است: «این ادعا از نظر حقوقی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و ژئوپلتیک جای هیچ توجیهی ندارد و در این رابطه مواردی که امارات تلاش کرده ادعایش در مورد این جزایر را بین‌المللی کند بسیار زیاد است؛ اما در هیچ موردی امارات حتی نتوانسته است یک قدم به پیش بردارد، زیرا حرف و بحثشان کاملاً غیرقانونی است». 

فارغ از آنچه گفته شد نكته مهمی كه به نظر می رسد در تحلیل ها و پاسخ یابی های كارشناسان و صاحب نظران در رابطه با چرایی طرح این ادعاهای مكرر كه در بازه های زمانی پیوسته صورت می گیرد، مغفول مانده، آن است كه امارات متحده عربی به خوبی در حال استفاده از قانون مشمول مرور زمان نشدن است؛ به این معنی كه امارات متحده عربی در این امید و آرزوی واهی به سر می برد كه روزی بتواند با اقتدار كافی و قدرت ملی بالا در برابر ایران عرض اندام كند و اگر احتمالاً در آینده امارات و دیگر متحدان عربش توانایی اعمال فشار بر ایران را داشتند، در گام اول بتوانند جزایر سه گانه را از مالكیت ایران خارج كنند.

به عبارت بهتر امارات متحده و حاكمان عرب به خوبی می دانند كه اگر در مقاطع مختلف زمانی از روی ضعف و مظلوم نمایی در مجامع جهانی ادعای دروغین خود را طرح نكنند، در آینده این موضوع مشمول مرور زمان خواهد شد و به این استناد كه چرا تا كنون ادعایی در این رابطه مطرح نكرده اید، به سادگی در مجامع قانونی محكوم و ادعایشان قابل رد خواهد بود.

اما امارات متحده تلاش می كند در آینده خیالی خود در مجامع جهانی اینگونه استناد كند كه ما در مقاطع مختلف تاریخی و زمانی این موضوع را طرح كردیم، ولی به دلیل عدم توان احقاق حق موفق به اعاده حق نشدیم.

منبع: خلیج 24


ویدیو مرتبط :
زیباکلام :جزایر سه گانه را باید به امارات بدهیم!!!!!!!!