تدوینگر «شهرزاد»: حسن فتحی کمک کرد تا ریتم نهفته «شهرزاد» را کشف کردم


تدوینگر «شهرزاد»: حسن فتحی کمک کرد تا ریتم نهفته «شهرزاد» را کشف کردمفارس/ مهدی حسینی‌وند گفت: یکی از وظایف مهم تدوینگر این است که ریتم درونی یک اثر را کشف کند و زمانی که پلان‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد بتواند یک روح کامل را از یک اثر تشکیل دهد.
یکی از ارکان مهم هر فیلم تدوین آن است تا جایی که بسیاری اعتقاد دارند یک اثر سینمایی دو بار کارگردانی می‌شود و آن زمانی است که تدوینگر راش‌های مورد نظر خود را «تصاویر ضبط شده» در مقابل خود می‌بیند و خوب می‌داند که با جا‌به‌جایی هر کدام محتوای و مفهوم یک اثر به راحتی دست‌خوش تغییر قرار می‌گیرند این حرفه تا آنجا اهمیت دارد که اگر کارگردان تدوین را به درستی نشناسد مجبور است برای اینکه به مشکل بر نخورد تا جایی که می‌تواند پلان اضافه بگیرد و چه زمان و هزینه‌ای که به دلیل نداشتن سواد در این بخش هدر می‌رود.
در متن ذیل حاصل مصاحبه‌ای را با دومین کارگردان شهرزاد می‌خوانید که به طور مختصر به فعالیتش در این مجموعه اشاره کرده است. مهدی حسینی‌وند تدوینگر آثار پر سر و صدایی همچون «چ»، «گزارش یک جشن» و «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بوده است. سریال شناخته شده «مختارنامه» نیز یکی دیگر از کارهای او است که چند سالی زمانش را به خود اختصاص داده بود و این روزها مشغول تدوین نسخه‌های پایانی «شهرزاد» است.
حسینی‌وند تدوینگر مجموعه «شهرزاد»، که تدوین سریال تاریخی و به یاد ماندنی مختارنامه را بر عهده داشته و همچنین فیلم سینمایی «بادیگارد»، که این روزها بر پرده سینماها در حال اکران است،‌ یکی دیگر از آثاری است که او تدوینش را به عهده داشته در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در ارتباط با تدوین این سریال به کارگردانی حسن فتحی، گفت: پیش از سریال مختارنامه با حسن فتحی در تله‌فیلمی همکاری داشته‌ام. در آنجا تجربه بسیار خوبی را در کنار هم داشتیم. برای کارهای بعدی که همواره انجام داده‌ام علاقه‌مند بودیم که با یکدیگر کار کنیم اما از آنجایی که مشغول به تدوین سریال بزرگ «مختارنامه»، شده بودم و بیشترین زمانم را آن سریال به خود اختصاص داده بود، عملاً نتوانستیم وارد همکاری مشترکی شویم. تا اینکه که در نهایت در سریال «شهرزاد» به هم رسیدیم.
وی در ادامه افزود:‌در زمانی که قرار شد در پروژه «شهرزاد»، تدوین آن را به عهده بگیریم تنها یک فرصت 2 ماهه را اجازه گرفتم تا فیلم سینمایی «بادیگارد»، به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را به سرانجام برسانم؛ اما به غیر از این دو ماه به صورت کامل در اختیار پروژه «شهرزاد» بودم.
تدوینگر فیلم سینمایی «چ»، در ادامه اظهار کرد: به نظرم تدوینگری که نیت داشته باشد که تنها کارش را ارائه دهد، و تصمیمات درستی بگیرد بیشترین هدفش کشف فیلمنامه است، نه به این معنی که ریتمی در فیلمنامه وجود نداشته باشد و تدوینگر آن را اضافه کند. به نظرم خود قصه نحوه، دکوپاژ کارگردان و نوع جنس ارائه بازی توسط بازیگران ریتمی را به صورت نهفته در درون یک اثر قرار می‌دهد. به نظرم یکی از وظایف مهم تدوینگر این است که ریتم درونی نهفته یک اثر را کشف کند و زمانی که پلان‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد بتواند یک روح کامل را از یک اثر تشکیل دهد. به نظرم توانستم در مجموعه «شهرزاد»، ریتم درونی پروژه را کشف کنم.
او همچنین در ارتباط با کارگردان مجموعه «شهرزاد»، گفت: اصولاً حسن فتحی جزو آن دسته از کارگردانی است که آثارش را بسیار پُرپلان پیش می‌برد و از نماهای کوتاه نیز استفاده زیادی می‌کند، این نوع سلیقه خود به خود ریتم خاص و تندی به اثر می‌دهد. این کارگردان خیلی قائل به ارائه نماهای طولانی نیست.
او در ادامه اظهار کرد: در طول ساخت مجموعه «شهرزاد»، که مشغول مونتاژ بودم حسن فتحی زمانی که کار را می‌دید با هم صحبت می‌کردیم و من هم کم کم سلیقه خود را به وی نزدیک کردم تا بیشتر متوجه باشم درخواست این کارگردان از من هنگام تدوین چیست و چه چیزی را می‌خواهد. در مجموع سلیقه‌مان را به هم نزدیک کردیم. فکر می‌کنم آنچه که حاصل کار شده و مخاطبان دیدند چیزی است که حسن فتحی آن را پذیرفته و دوست داشته است.
تدوینگر فیلم سینمایی «گینس» با اشاره به اینکه حسن فتحی جزو کارگردانانی نیست که دکوپاژ دارد و بر اساس آن همان تصویر مربوطه‌اش را فیلمبرداری می‌کند، عنوان کرد: به همین دلیل خیلی حسن فتحی در کنار من نمی‌نشست بلکه من تدوین را انجام می‌دادم و او در پایان کار را مشاهده می‌کرد و نقطه نظراتش را به من می‌گفت و در نهایت به یک جمع‌بندی مشترک می‌رسیدیم .به نظرم در این مسیر کار کردن طی این مدت یک اعتماد دو طرفه کاری حاصل شد که باعث شد با هم واقعاً مشکل عجیب و غریبی پیدا نکنیم تا آنجایی که یادم می‌آید بیشتر مواقع به روی مفاهیم بحث می‌کردیم.
حسینی‌وند در ادامه افزود: یادم می‌آید سکانسی را مونتاژ کرده ‌بودم که با نظر کارگردان مطابقت نداشت و او تنها در رابطه با مفهوم آن سکانس با من صحبت کرد و من در نهایت آزاد می‌‌گذاشت تا در جهت آن مفهوم کار کنم. در نهایت دوباره خروجی نهایی را می‌دید و اگر نکته‌ای بود آن را با من در میان می‌گذاشت. گاهی هم از مونتاژ بنده به نکته دیگری می‌رسید که آن را در کارش لحاظ می‌کرد و من را به آن سمت نیز سوق می‌داد.
او همچنین در ادامه با بیان این مطلب که در تدوین داشتن تفاهم بین کارگردان و تدوینگر از نکات ضروری است، گفت: به نظرم اگر یک اثر به 10 تدوینگر بدهیم حاصل کار به 10 شکل مختلف و مفهوم متفاوت در می‌آید و هر تفاهمی بین تدوینگر و کارگردان شبیه هم نخواهد بود. شخصاً‌ قائل به این هستم که افراد حس و حال خود را وارد کاری که انجام می‌دهند می‌کنند و در نهایت مخاطب آن را می‌بیند و حس می‌کند. همه ما نقشه راه داریم اما می‌توانیم به شکل‌های گوناگون آن را بچینیم. «شهرزاد»، به نظرم یک کار پیچیده و سخت بود چرا که به شدت کاری پرُ پلان بود. ما در مونتاژ شاهد اتفاق‌های خیلی خوبی بودیم.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
دانلود رایگان قسمت دهم 10 فصل سوم شهرزاد 3 (حسن فتحی) کیفیت وحشتناک 1080p HD