علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تکاپوی صهیونیستها درمقابل موشک بردبلندایران/ساخت کلاهک‌های بارانی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جنگ كه تمام می‌شود تیم موشكی ایران كه حالا دیگر آب دیده و كارآزموده شده بودند، باید ایده‌ای بزرگ یعنی ساخت موشكی بالستیك و دوربرد را عملیاتی می‌کردند.

از آنجایی كه در بهترین حالت، ایران فقط در دوران جنگ تعداد اندكی موشك بالستیك «اسكاد بی» با بردی حدود ۳۰۰ كیلومتر داشت، كار را برای حسن طهرانی مقدم فرمانده یگان موشكی سپاه پاسداران كمی سخت می‌كرد چرا كه هیچ الگویی غیر از یك موشك ساخت شوروی پیش رو نداشت.

اما با این وجود، او و تیم زبده و جوانش كه حالا دیگر با گذشت بیش از ۵ سال متخصص موشكی شده بودند، نا امید نشده و كار را آغاز می‌كنند تا اولا جای خالی ذخایر موشك‌های اسكاد بی را پر كنند و ثانیا با تولید موشكی میان برد و بالستیك، در جهت تحقق آرزویی بزرگی گام بردارند.

هدف تیم موشكی آن روز ایران، دستیابی به بردی بود كه بتوان با آن مركز شهرهای مختلف اسرائیلی را هدف قرار داد و این كاری بس بزرگ اما شدنی بود.

كار از همان اوایل دهه ۷۰ آغاز شد و تیم موشكی سپاه توانست موشك شهاب ۱ و شهاب ۲ را با الگوگیری از موشك‌های بالستیك اسكادبی ولی با بردی بیشتر بسازد.

این خبر در آن دوران بسیار سر و صدا كرد اما هنوز كار اصلی باقی مانده بود و حسن طهرانی مقدم و تیمش نتوانسته بودند به برد هدف یعنی بیش از ۱۱۵۰ كیلومتر دست یابند.

موشك‌های بالستیك شهاب ۱ و شهاب ۲ كه با الگوگیری از موشك بالستیك اسكاد بی ساخته شده بودند، به ترتیب حدود ۳۰۰ و ۵۰۰ كیلومتر برد داشتند اما در اواخر دهه ۷۰ و بعد از نزدیك به یك دهه تلاش و كوشش در صنعت ساخت و تولید موشك و راكت، نخستین نمونه از موشك بالستیك میان برد شهاب ۳ با بردی حدود ۱۱۵۰ كیلومتر در سال ۱۳۷۷ رونمایی و با موفقیت تست شد.

 

این اولین نمونه از موشك‌های میان برد ایران و سكوی پرش صنایع موشكی كشورمان در عرصه تولید و ساخت موشك‌های بالستیك بود و همین امر موجب شد كه دشمنان و به خصوص رژیم صهیونیستی به فكر چاره‌ای برای مقابله بیفتند.

آنها در این راستا و پس از رونمایی از نمونه‌های جدید موشك شهاب ۳، تصمیم گرفتند كه با كمك بیش از ۱۳۰ شركت و موسسه آمریكایی سامانه دفاعی موشكی آرو ۲ (Arrow ۲ anti missile defense) را با هدف مقابله با بالستیك‌های شهاب ۳ بسازند. این سامانه قرار بود كه همزمان با ۳۰ موشك، موشك هدف كه همان نمونه موشك شهاب ۳ ایران بود، را رهگیری و منهدم كند.

اما امروز با گذشت حدود ۶ سال از اولین تست سامانه بالستیك‌زن آرو ۲، این سامانه همچنان در مقابل موشكی كه بر اساس فرضیات موشك بالستیك شهاب ۳ ساخته شده، ناكام عمل كرده است.

موشك‌های شهاب ۱، شهاب ۲ و شهاب ۳ همگی از قابلیت استفاده از سوخت مایع برخوردار هستند و ماموریت زمین به زمین خود را در بردهای مختلف از روی لانچرهای متحرك انجام می‌دهند.

موشك شهاب ۳ در این بین با برد ۱۱۵۰ كیلومتری، طول ۱۵متر (حدود ۴ متر بیشتر از شهاب۲)، وزن مسلح ۱۵ تنی و وزن سرجنگی ۶۷۰ كیلوگرمی و تك مرحله‌ای، جزو بهترین و البته مشهورترین موشك ­های بالستیك ایران به شمار می ­رود.

این موشك قابلیت حمل كلاهك‌های مختلف را دارد. در آخرین نمونه، موشك شهاب ۳ به كلاهك‌های بارانی مجهز شده و قادر است اهداف پهن شده در نقاط مختلف را با دقت و توان بالا هدف قرار دهد.

كلاهك‌های بارانی می توانند حجم انبوهی از ادوات و مواضع پهن شده دشمن را با رهاسازی انبوهی از بمب‌های كوچك، منهدم كرده و آسیب جدی به آنها وارد كنند.

از سوی دیگر، شهاب ۳ با ارتقاء در برد و عملكردهایی كه در سال‌های اخیر داشته است، امروز به راحتی می‌تواند مراكز حیاتی و حساس رژیم صهیونیستی در شهرها و نقاط مختلف سرزمین­ های اشغالی فلسطین را با دقت بالا هدف قرار داده و منهدم كند.


ویدیو مرتبط :
موشک بالستیک با کلاهک بارانی