سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اهدا سالانه بیش از 2 میلیون واحد خون در کشور/ لزوم گسترش صنعت پلاسما در کشور


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در سومین کنگره طب انتقال خون با اشاره به 5 دهه فعالیت سازمان انتقال خون در کشور اظهار داشت:‌سالانه حدود 2 میلیون و یکصد هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود و در واقع این رقم 27 هزار واحد به ازای هر هزار جمعیت است.

وی افزود: میزان اهدای خون در کشور شاخص ارزشمندی داشته و در این زمینه و در میان کشورهای در حال توسعه به خودکفایی رسیده‌ایم.

مدیرکل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تدوین گایدلاین یا راهنمای ملی مصرف خون ما را به سمت مصرف بهینه خون پیش می‌برد، اظهار کرد: به کیفیت خون و مصرف بهینه آن می‌اندیشیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: 52 درصد اهداکنندگان خون در کشور کسانی هستند که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند، بر همین اساس و انجام مطالعات 5 ساله هیچ موردی از هپاتیت B،C و HIV مثبت در میان اهداکنندگان نداشته‌ایم.

پورفتح‌الله اعلام کرد: در سال‌های آینده شاهد تحول عظیم در موضوع اهداکنندگان مستمر خواهیم بود و علاوه بر اینکه آمار آنها را به 90 درصد خواهیم رساند در تلاش هستیم که اهداکنندگان بار اول را نداشته باشیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون اظهار داشت: در حال حاضر در سه استان کردستان، اردبیل و شیراز برنامه حذف اهداکنندگان بار اول را آغاز کرده‌ایم و تلاش داریم که این موضوع را گسترش داده و برنامه حذف اهداکنندگان بار اول را به صورت سراسری داشته باشیم چرا که این موضوع در سلامت خون بسیار حائز اهمیت است.

به گفته پورفتح‌الله شیوع هپاتیت B و C و HIV مثبت در اهداکنندگان 10 برابر کمتر از جامعه طبیعی است و در 10 سال گذشته این موارد در میان اهداکنندگان بسیار کاهش یافته است.

وی در مورد داروهای مشتق از پلاسما عنوان داشت: اقدامات بزرگی در این زمینه آغاز کرده‌ایم و سالانه تلاش داریم میزان تولید پلاسما را به 400 هزار برسانیم و به جز فاکتور 8 انعقادی همه داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون ادامه داد: تلاش می‌کنیم که تا سال 2017 که کنگره بعدی طب انتقال خون برگزار می‌شود، تولید پلاسما را به 600 هزار لیتر در سال برسانیم تا بتوانیم در این زمینه به خودکفایی 100 درصدی در تولید پلاسما دست یابیم.

وی از راه‌اندازی اولین مرکز اهدای پلاسمای شیراز خبر داد و گفت‌: صنعت پلاسما در کشور ما باید شکل گیرد شرکت‌های زیادی آماده سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند به طوریکه دو شرکت تولید‌کننده کیسه پلاسما در برندهای بین‌المللی با هدف جذب بازار منطقه آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

پورفتح‌الله در مورد تعرفه‌گذاری خدمات مربوط به خون اظهار کرد: وقتی رایگان خون در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد امکان مدیریت آن نبوده و مصرف آن نیز به سمت بهینه شدن پیش نمی‌رود لذا تعرفه‌گذاری در این زمینه که با همت وزیر بهداشت صورت گرفت اقدام بزرگی محسوب می‌شود، همچنین ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون باعث شده وارد فعالیت‌های نوین شویم.

وی با اشاره به اینکه برای ارزش‌گذاری خدمات خون همزمان اجزای لازم و بسترهای آن را فراهم کردیم، گفت: طی یکسال و نیم با 11 انجمن تخصصی همچنین همکاری سازمان نظام پزشکی دستورالعمل ملی مصرف خون را تدوین کردیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون تعرفه‌گذاری خدمات مربوط به خون را فرصت طلایی برای بیمه‌ها برشمرد و عنوان کرد: دو برابر هزینه مرتبط با خون هزینه عوارض خون است چرا که خون عفونت بیمارستانی را افزایش می‌دهد اگر بیمه‌ها استفاده از این فرصت را در نظر گیرند و تعرفه‌گذاری را اجرایی کنند ما جزو کشورهایی خواهیم بود که مصرف بهینه و منطقی خون را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/8J23BO


ویدیو مرتبط :
لزوم گسترش فناوری فضایی در کشور