سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خوزستان کانون تولید بذر کشور می‌شود


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا رئیسی نژاد در حاشیه بازید از کشت صنعت شهید رجایی این استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد:این مجموعه جزو بهترین واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی(در دولت دهم)  است و  با تحقق این امر در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است.

وی افزود: قبل از واگذاری این کشت و صنعت به بخش خصوصی، سود بسیار ناچیزی در حدود 300 میلیون تومان در سال داشت که این رقم در حال حاضر به حدود 10 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی و کشاورزی ایران ادامه داد: توسعه باغات و سیستم آبیاری تحت فشار و اصلاح باغات در این مجموعه انجام و بر میزان اشتغال افزوده شد و امیدواریم که در آینده بتوانیم سیر مهاجرت روستائیان به شهرها را متوقف و بالعکس کنیم.

رئیسی نژاد گفت: برنامه ریزی شده است که این کشت و صنعت به کانون اصلی تولید بذر مورد نیاز کشور تبدیل شود تا بتوانیم بذرهای گوناگونی از جمله ذرت کلزا، سبزی و سیفی و...  را  در کشور تولید کنیم.

وی افزود : 10هزار شغل و فرصت شغلی در این شرکت فراهم است که می‌تواند کانون مؤثری برای ایجاد مشاغل جدید و جلوگیری از زدودن بیکاری و  مهاجرت در کشور باشد.

رئیسی نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت ایجاد بانک روستایی در کشور گفت: در صورتی که نقدینگی در روستاها ایجاد شود اشتغالی پایدار نیز ایجاد و پدیده مهاجرت بر عکس می‌شود.

وی افزود: ما پیشنهاد ایجاد بانک روستایی را به دولت ارائه داده ایم تا بتواند نقدینگی لازم مورد نیاز کشاورزان را تامین شود و از طرفی بتوانیم در روستا‌های مختلف خدمات مورد نیاز بانکی روستائیان را ارائه دهیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران تصریح کرد:  با توجه به ظرفیت های این اتحادیه، آمادگی لازم برای دریافت مسئولیت‌های  شرکت خدمات حمایتی که مشمول واگذاری‌های اصل 44 است، را دارد.

وی یادآور شد: این اتحادیه اکنون مسئولیت توزیع کود شیمیایی را بر عهده دارد امامی تواند علاوه بر توزیع کود نقش تأمین آن را نیز به عهده گیرد.

تعطیلی کارخانه‌ای که در الگوی کشت خوزستان اثر گذاشت

منصور مخبر دزفولی مدیرعامل کشت و صنعت شهیدرجائی نیز در این بازید گفت: این شرکت  در سال 89 در راستای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد و توانست 90 درصد بذر کلزا و 50 درصد بذر شبدر کشور را تولید کند که این امر نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز و واردات این محصول به کشور دارد.

وی افزود: بیش از 140 هکتار از اراضی این کشت و صنعت به کشت چغندرقند اختصاص دارد که در گذشته محصول تولیدی تحویل شرکت قند دزفول می‌شد، اما در در سال‌های اخیر، به ناچار تحویل کارخانه قند اصفهان می‌شود.

مخبردزفولی در پایان گفت: در این شرکت سالانه 9 هزار و 800 تن چغندر قند با عیار 14 تولید می شود که توناژ آن نسبت به سایر مناطق از شرایط بهتری دارد.

بنا بر این گزارش کارخانه قند دزفول چند سالی است که تعطیل  است  و کشاورزان مجبور به انتقال محصولات خود به کارخانه‌های استان‌های همجوار از جمله اصفهان هستند. این امر، هزینه های زیادی را به زارعان چغندر منطقه خوزستان وارد می کند و مجبور به تقبل هزینه های بیشتری برای حمل و نقل محصولات خود تا درب کارخانه سایر استان‌ها  هستند.

گفتنی است که به دلیل این مشکلات، در برخی از موارد مشاهده شده است که کشاورزان با در نظر گرفتن قیمت فروش محصولات خود و تقبل کرایه حمل و نقل، حاضر به برداشت محصول خود از زمین نبوده اند.

همچنین تعطیلی کارخانه قند دزفول باعث شده است که برخی از کشاورزان زراعت خود را از چغندر قند به محصول دیگری تغییر دهند.

انتهای پیام //


ویدیو مرتبط :
شرکت بذر باران خوزستان