فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حیایی: بازیگری را به خاطر ندارم که در خوانندگی موفق باشد/ سینما یعنی دروغ


به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه ساعت 25 این هفته با پرداختن به موضوع «ورود بازیگران به عرصه موسیقی و خوانندگی» میزبان بهروز صفاریان و امین حیایی دو تن از هنرمندان عرصه سینما و موسیقی بود.

بهروز صفاریان آغازگر این بحث بود؛ وی با اشاره به اینکه ورود به مقوله خوانندگی، وسوسه ای برای همگان محسوب می شود، اظهار کرد: علاقمندی به حضور در این وادی برای تمامی آدم ها وجود دارد و تنها به حوزه بازیگری، سینما و اهالی ورزش محدود نمی شود، علاقه ویژه ای نسبت به آن وجود دارد که مابین بحث حتما به آن اشاره خواهم کرد که دلیل آن چه می تواند باشد چه به لحاظ روانشناسی و چه به دلیل وجود مسائل دیگر...

مخالف ورود هنرمندان به حوزه های دیگر نیستم

وی افزود: من در کل مخالف اینکه هنرمندان بخواهند به حوزه های دیگر ورود پیدا کنند نیستم چه بسا که می تواند اتفاقات خیلی خوبی هم رقم زند که از نمونه های خارجی آن می توان اسم برد که بسیار موفق هم بوده اند مثل فرانک سیناترا که در هر کدام از مواردی هم که حضور داشته بسیار موفق بوده و ایجاد تحول کرده است. این کار درواقع مستلزم رعایت سلسله مراتبی است که باید طی شود و دانسته ها و اشرافی که به هر دو طرف باید وجود داشته باشد تا با یک مدیریت درست برای ورود به عالم موسیقی صورت بگیرد.

این آهنگساز تصریح کرد: من مخالف آن نیستم اما با این مخالفم که با وجود فضای به هم ریخته موسیقی در کشورمان عده ای فکر می کنند می توانند از این فضای به هم ریخته استفاده کرده و وارد موسیقی شوند و از حداقل هایی هم که باید برخوردار باشند چشم پوشی می کنند. بعضا بدون اطلاعات و اشراف لازم نسبت به فضاهای اینچنینی و بدون مدیریت یا مشاوره های درست وارد این عالم می شوند که من شخصا با این مسئله مخالفم، چه بسا سوپراستارهایی هم که به این بحث ورود پیدا کردند فضای خوب و اتفاقات خوبی را رقم نزده اند و مردم هم آنقدر که آن شخص را در نقش قبلی پذیرفته اند در نقش موسیقایی قبول ندارند. فکر می کنم برای ورود به هر حوزه ای علم کافی، مدیریت کافی و نگاه دقیق لازم است که وجود داشته باشد.

در ابتدا مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پای بگذارم

امین حیایی در این خصوص اظهار کرد: من در حقیقت مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پا بگذارم و دست خودم نبودم، در یک فیلمی بازی می کردم به اسم «بوی بهشت» و نقش یک خواننده ای را داشتم که باید می خواندم. همان جا با دکتر چراغعلی که آهنگساز کار بودند تمریناتی را شروع کردیم و روی قطعاتی که ایشان آماده کرده بودند کار می کردیم و من در استودیو تمرین می کردم و سعی داشتم که بتوانم خوب بخوانم. پس از اینکه آن کار تمام شد به پیشنهاد پدرام مرندی استارت یک آلبومی را زدیم به اسم آلبوم «کویر» و گروه باران را تشکیل دادیم. وقتی دیدم کار جدی ست یک دوره سولفژ رفتم و کلاس های آن را گذراندم و سعی کردم رو صدایم جدی تر کار کنم و به صورت حرفه ای بتوانم این کار را انجام دهم ولی سال ها طول کشید و حتی آلبومی هم که به اسم «کویر» بیرون آمد می دانستم نقطه ضعف هایی داشتم و خودم حس می کردم نسبت به بقیه خیلی ضعیف تر بودم.

وی افزود: همان ها باعث شد باز روی بخش خواندن تلاش کنم تا بتوانم به یک تبحری دست پیدا کنم که حداقل یک اجرای خوبی داشته باشم. بعد از آن آلبوم دیگر قطعه ای را اضافه نکردم و تنها سعی داشتم بر روی صدایم کار و تمرین کنم، تا اینکه باز یک آلبوم موسیقایی را شروع کردم و شعرهای آن را خودم آماده کردم و موسیقی های آن را هم با برادر خانمم آرش خوش خلق آماده کردیم تا به صورت آلبوم روانه بازار موسیقی شود اما طی مشورت هایی که با دوستان داشتم تصمیم گرفتیم کار را به صورت نمایش ترکیبی که از فرم و کلیپ و موسیقی ایجاد می شد اجرا کنیم که «قحطی نور» نام گرفت و کلا در قالب نمایش ارائه شد و به صورت آلبوم موسیقایی بیرون نیامد. در ادامه دو تک ترک هم کار کردم که یکی از آن ها را شب سال تحویل در شبکه دو اجرا کردم دیگری هم کاری بود که با پدرام نصیری صحبت کردیم تا باهم در قالب آلبوم جمع آوری کنیم ولی مشکلاتی برای ایشان پیش آمد که نتوانست همکاری کند و همان یک قطعه از ما بیرون آمد و اتفاق دیگری رخ نداد ولی باز در حال جمع آوری قطعات هستم تا بتوانم به صورت یک آلبوم آن ها را منتشر کنم.

ورود به خوانندگی بدون اشراف می تواند باعث نابودی آن بازیگر شود

صفاریان بیان کرد: اگر در مورد خوانندگی از تمام خوانندگانی که موفق هستند سوال بکنید حتما این را خواهند گفت که کارشان یک ریشه در کودکی داشته است. الان به صورت بیولوژیکی هم به این رسیده اند که تاثیراتی از قدیم وجود دارد که ما  امروز در استعدادیابی ها هم از آن استفاده می کنیم؛ بچه ها را از سنین کم مورد ارزیابی قرار می دهند تا ببینند چقدر استعداد دارند تا بتوانند روی ان ها کار بیشتری انجام دهند و این باعث می شود آن ها خودشان را پیدا کنند و یواش یواش به رشد و موفقیت برسند.اما در مورد بازیگری واقعیت این است که این روند وجود نداشته است و شاید بتوان گفت در اکثر موارد یک بازیگر به دلیل چهره یا ویژگی های ظاهری تازه درسن بالای 20 سالگی توانسته خود را در جامعه سینمایی مطرح کند و اکادمیک هم وارد نشده و ستاره هم بشود، که این البته کلی نیست و یک مثال است که عنوان کردم.

وی ادامه داد: یک نفر که به شهرت در خوانندگی می رسد باید یک ریشه و تخصص داشته باشد موسیقی و خوانندگی یک تخصص است و من موافق این هستم که بازیگرانی که دارای یک شهرت عمومی هستند می توانند هم به لحاظ بعد تجاری و هم بعد دلی که دوست دارند در عرصه موسیقی هم خودشان را محک بزنند به آن وارد شوند چراکه نه، اما این اگر بدون اشراف کامل به این موضوع باشد می تواند یک نابودی برای آن بازیگر محسوب شود و یک تمسخر طولانی مدت برای آن شخص ایجاد کند که خیلی وقت ها در مورد بعضی از همکاران مان ایجاد شده است. شاید اگر یک قانون و یک مدیریت در حوزه موسیقی ما وجود داشت که ندارد این اتفاق به این شکل نمی افتاد که هرکسی با حداقل هایی که دارد و با تنها یک شهرت نسبی یا زیاد بتواند وارد این حوزه بشود و خود را محک بزند و حتی یک آلبوم هم منتشر کند. نیاز هست حتما یک متخصصی وجود داشته باشد که او را محک بزند.

بهروز صفاریان تاکید کرد: من می خواهم از کسانی که دارای شهرت هستند یک خواهشی بکنم حداقل اگر چنین نظارتی وجود ندارد خودمان به این موضوع و این محدودیت ها احترام بگذاریم و به قوانین این حوزه احترام بگذاریم قبل از اینکه لطمه آن به خودمان برگردد که من اطمینان دارم قطعا لطمه این موضوع اول به خود این هنرمند باز می گردد.

 کار که خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت می کنند

 در اینجا امین حیایی با اشاره به اینکه ورود به هر حوزه ای باید با شرط رعایت احترام و حفظ حرمت ها باشد، گفت: وقتی حریم ها شکسته نشود و من در ورود به خانه هرکسی حرمت آنجا را نگاه دارم و به کسی بی احترامی نکنم مسلما بی احترامی هم به خودم نخواهد شد و چه بسا پذیرایی هم از من بشود و اتفاقات خوبی هم رخ دهد اما متاسفانه این بی احترامی ها باعث می شود که معمولا این اتفاق می افتد که یکسری از دوستان از هم مکدر و دلخور می شوند، ولی واقعیت رعایت همان احترام ها هست. در مورد دوستانی هم که وارد عرصه بازیگری می شوند این اتفاق می افتد و ما می دانیم تجربه کار هم نداشته اند اما با آن ها مثل یک مهمان برخورد می کنیم و من خودم به شخصه سعی می کنم کمکش کنم که اتفاقی که می خواهد رخ دهد، در کار موسیقی هم همین طور است ما وقتی با یک درایت و آمادگی درست و پیشینه خوب و تمرینات مداوم وارد شویم مطمئنا اگر کار خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت می کنند و کمک می کنند ولی مطمئنا کار اگر خوب نبوده و ضعیف بوده حرف هایی هم برایشان در آمده است.

وی ادامه داد:  نقدهایی که می شود وسیله ای هستند که به گوش آن شخص برساند که اگر ضعیف کار کنی به خودت آسیب می زنی و حداقل آن وجهه قبلی خودت را خراب نکن، شاید بازیگر خوبی بوده ای که با خوانندگی به آن هم لطمه می زنی. من خودم به شخصه در خواندن ترسم همیشه از این بابت بود و هیچوقت سعی نمی کردم سریعا آلبوم بیرون بدهم و کار منتشر کنم چراکه می دانستم هنوز آنقدری که تجربه در کار بازیگری داشته ام در خوانندگی ندارم  باید به آن تجربه ای که نیاز هست برسم هر روز تمرین کنم و بخوانم. زمانی که من در خانه بی کار هستم دائما در حال تمرین موسیقی هستم با ساز شروع می کنم به نواختن با درام، پیانو و گیتار و سعی می کنم با این مقوله زندگی کنم که اگر هم قرار است کاری ارائه کنم کاری باشد که به وجهه بازیگری من لطمه نزند. فکر می کنم این تلاش اگر در همه دوستان باشد فرق نمی کند اگر با یک پشتوانه درست و درایت وارد این عرصه شوند خیلی هم تحسین برانگیز می شوند.

بازیگری را سراغ ندارم که در ورود به عرصه موسیقی موفق بوده باشد

بهروز صفاریان خطاب به امین حی&#


ویدیو مرتبط :
اولین سریال ایرانی با بازیگری هادی ساعی و امین حیایی