تشکیل «ستاد ملی زن و خانواده»؛ شاید وقتی دیگر


دو سال از آغاز فعالیت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری می‌گذرد؛ اما هنوز از تشکیل ستاد ملی زن و خانواده به عنوان یک مرجع عالی تصمیم گیری در این حوزه خبری نیست و برگزاری اولین جلسه این ستاد در معاونت امور زنان در حد وعده باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بهمن ماه سال 1389 آیین‌نامه تشکیل ستاد ملی زن و خانواده با 6 ماده در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مصوبه این آیین‌نامه نیز در 26 شهریور ماه سال 90 تصویب شد. در ماده اول این مصوبه به هدف تشکیل این ستاد اشاره شده و آمده است: «این ستاد با هدف تقویت و تحکیم نهاد مقدس خانواده و پاسداری از قداست آن و استوار ساختن روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و حفظ و ارتقای جایگاه زنان در تراز جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود.»

وظیفه اصلی ستاد ملی زن و خانواده، برنامه‌ریزی سیاست‌های اجرایی حوزه زنان و خانواده است و به گفته مریم مجتهدزاده- رییس مرکز امور زنان و خانواده دولت دهم- این ستاد قرار بود موازی‌کاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های امور بانوان وجود داشت را از بین ببرد و حلقه مفقوده‌ای بود که ایجاد آن سبب می‌شد تمام فعالیت‌های مختص زنان از حوزه نظر وارد حوزه عمل شوند.

پروین هدایتی - معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم- درباره اهمیت مصوبات ستاد ملی زن و خانواده می‌گوید: مصوبات این ستاد برای تمام دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها در حکم مصوبات هیئت دولت و لازم الاجراست. با توجه به آنکه ارسال یک طرح و تصویب آن در هیئت دولت مستلزم طی مراحل اجرایی سنگینی است و گاهی اوقات چند ماه به طول می‌انجامد، ستاد ملی زن و خانواده ظرفیت بسیار خوبی برای تسریع در تصویب طرح‌های مربوط به زنان و خانواده است.

به گفته او ستاد ملی زن و خانواده حلقه مفقوده‌ای است که سیاست‌های کلان نظام را تبدیل به سیاست‌های اجرایی و راهبردی می‌کند و موجب برنامه ریزی بین‌بخشی و تقسیم کار ملی می‌شود و با ضمانت اجرایی به مراتب بالاتر و نظارت مستقیم بالاترین مسئول اجرایی کشور برنامه‌های تصویب شده عملیاتی می‌شوند و اقدامات لازم همراه با یک نظارت مستمر انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، ستاد ملی زن و خانواده باید با حضور رییس‌جمهور یا معاون اول او، رییس مرکز امور زنان و خانواده (دبیر ستاد)، روسا و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مختلف و شش وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رفاه و تأمین اجتماعی، کشور و دادگستری تشکیل شود.

در دولت دهم طی سال‌های 90 تا 92،ستاد ملی زنان و خانواده 6 بار برگزار شد و کلیات برنامه جامع تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده، ایجاد کمیته تخصصی توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغالزایی زنان و خانواده ذیل شورای عالی اشتغال و تصویب کلیات طرح بیمه زنان خانه‌دار از جمله مصوبات مهم این ستاد بود.

از دیگر مصوبات مهم ستاد ملی زن و خانواده می‌توان به تشکیل جلسه کارگروه تخصصی به منظور بررسی نحوه اجرایی شدن طرح بیمه زنان خانه‌دار به ریاست دکتر بداغی- معاون حقوقی رییس جمهور در دولت دهم- و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و صاحب‌نظران متخصص به منظور تصویب نهایی شدن جزئیات و نحوه اجرایی شدن آن، تصویب افزایش مدت مرخصی زایمان برای مادران از شش ماه به 9 ماه و در نظر گرفتن دو هفته برای پدران اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه ستاد ملی زنان و خانواده در دولت قبل مصوبات مهمی از برنامه جامع تشکیل،تحکیم و تعالی خانواده تا افزایش مرخصی زایمان وا بیمه زنان خانه دار را داشت و اجرای آنان می‌توانست تحولی در زمینه زنان و خانواده ایجاد کند؛ اما به گفته شهیندخت مولاوردی – معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده - کل مصوبات برنامه جامع زنان و خانواده و ستاد ملی زنان و خانواده در دولت قبلی به بهانه نبود بودجه، اجرایی نشده است.

پس از پایان دولت دهم،انتظار می‌رفت که جلسات ستاد ملی زن و خانواده در دولت یازدهم نیز تشکیل شود و حتی سوسن باستانی- معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده- از برگزاری این ستاد تا پایان بهار سال جاری خبرداده بود ولی با گذشت بیش از دو سال از آغاز فعالیت معاونت امور زنان، هنوز این ستاد در دولت تدبیر و امید تشکیل نشده است.

هدایتی با بیان اینکه دولت توجه بیشتری باید به ستاد ملی زن و خانواده کند، می‌گوید: این ستاد پتانسیل بالایی در جهت حل مشکلات و خلاءهای حوزه زنان و خانواده دارد و تشکیل نشدن این ستاد به جامعه زنان ضرر می‌زند.

با این وجود معاونت امور زنان و خانواده همچنان در حال برگزاری نشست‌های ماهانه کمیسیون تخصصی ستاد ملی زن و خانواده به منظور گزارش‌گیری از دستگاه‌ها برای مشخص کردن میزان اجرایی شدن مصوبات این ستاد است و هنوز خبری از زمان دقیق برگزاری جلسه جدید ستاد ملی زن و خانواده نیست.

ایسنا:عاطفه کربلایی

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مقدمات تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی