قطعی شبکه‌ها به حداقل می‌رسد؟


همزمان با روز مهندسی از سه طرح فنی مهم معاونت فناوری سازمان با حضور محمد سرافراز رونمایی شد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، افتتاح فرستنده پرقدرت 20 کیلووات که به دست مهندسان داخلی و با همکاری جهاد دانشگاهی خواجه نصیر ساخته شده است، رونمایی از مونیتورینگ فنی سازمان و رونمایی از سایت رسمی سازمان صداوسیما IRIB از جمله این طرح‌ها بود.

رییس سازمان صداوسیما در مراسم افتتاح این فرستنده گفت: بخش اصلی این فرستنده در دوره‌ای که کشور در تحریم بوده طراحی و ساخته شده که باید آن را به فال نیک گرفت. تحریم‌هایی که باعث شد نیروهای جوان خودشان دست به کار شوند و این فرستنده پرقدرت را طراحی کنند.

وی در رونمایی از مونیتورینگ فنی با بیان اینکه مطلع شدن از منبع اشکال فرستنده می‌تواند زمان رفع اشکال فرستنده را کوتاه‌تر کند، ابراز امیدواری کرد: در آینده این فناوری بتواند ضمن اعلام اشکال، علت اشکال را هم مشخص کند.

دکتر سرافراز گفت: برای سازمان صداوسیما که بیش از 100 شبکه رادیویی و تلویزیونی ملی، محلی و برون‌مرزی دارد، وجود مرکزی که بتواند وضعیت و کیفیت پخش برنامه‌ها را رصد کند و گزارش کاملی از فرستنده‌ها، خطوط ارتباطی، مبدأ و مقصد ارائه دهد و همچنین با شناسایی سریع اشکال آن را عیب یابی کند، ضروری بود.

وی افزود: می‌توان امیدوار بود که از این پس اشکالات فنی و قطعی‌ها با راه‌اندازی این سیستم به حداقل برسد.

رییس رسانه ملی با بیان اینکه این مهم به دست یکی از مهندسان فنی و بدون تحمیل هزینه‌ای به سازمان به انجام رسیده که قابل تقدیر است، گفت: استمرار چنین اقداماتی می‌تواند رسانه ملی را به نقطه مطلوب فنی برساند.

سرافراز همچنین در رونمایی از سایت رسمی صداو سیما irib گفت: سازمان صداوسیما در حیطه وب و فضای مجازی عقب‌ماندگی‌هایی دارد که اگر سیاستگذاری متمرکزی را در پیش نگیرد نمی‌تواند قدرت رسانه‌ای‌اش را در این فضا متبلور کند.

او یادآور شد: رسانه ملی هم در بخش نرم‌افزاری و هم برنامه‌ای باید سیاست‌های مشخصی داشته باشد.

رییس صداوسیما با بیان اینکه طراحی وب‌سایت صداوسیما باید ویژگی‌هایی داشته باشد که هر مخاطبی بتواند آن را از دیگر سایت‌ها تمیز دهد، گفت: سایت های سازمان باید با هم‌افرایی و هویتی یکسان ارائه شوند و قدرت رسانه را در محیط وب نمایش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: راه‌اندازی این سامانه بتواند ضمن برقراری نظم میان سایت‌های سازمان این تمرکز را ایجاد کند.

سرافراز سپس روز مهندسی را به همه مهندسان فنی سازمان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: توفیقات فنی سر منشأ نظم، اقتدار و شکوفایی توانمندی‌های سازمان در عرصه‌های جدید رسانه و محیط وب باشد.

به گزارش ایسنا، فرستنده پرقدرت 20 کیلو‌وات نخستین فرستنده پرقدرت است که مهندسان کشورمان ساخته‌اند. قدرت خروجی نامی 20 کیلووات قابل افزایش تا 10 درصد، انحراف فرکانس نامی 75_/+ کیلوهرتز، کانکتورخروجی "8/31 EIN ، تغذیه ورودی سه فاز50هزار هرتز و... از مشخصات فنی این طرح است.

مونیتورینگ فنی پخش سازمان صداوسیما نیز تمام قطعی‌ها را به طور خودکار اعلام می‌کند و به صورت زنده گزارشی از شرایط فنی فرستنده‌ها نمایش می‌دهد. فاز اول این طرح با امکان اعلام قطعی‌ها و منبع آن به انجام رسیده و قرار است در فازهای بعدی هر آنچه از خطوط ارتباطی سازمان چه ماهواره‌ و چه زمینی از نظر فنی رخ می‌دهد را اعلام کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
قطعی شبکه