فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تاریخچه غذاهای ایرانی در یک سریال/ «آشپزنامه» و روایت قصه‌های شاهزاده نازپروده قجری


به گزارش خبرگزاری فارس، مجید آسودگان نویسنده سریال «آشپزنامه» با اعلام خبر پایان نگارش 30 قسمت از فیلم نامه این سریال گفت: با پایان نگارش 30 قسمت از فیلم نامه و نهایی کردن دیالوگ‌ها تا پایان بهمن ماه، نگارش این سریال 40 قسمتی تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

او درباره فضای آشپزنامه ابراز داشت: تم اصلی در آشپزنامه تمرکز بر فرهنگ و سنت‌های اصیل ایرانی در حوزه سبک زندگی است و بر آداب و سنن در حوزه غذا هم در احادیث و هم فرهنگ ایرانی طب سنتی، تغذیه اسلامی، آداب سفره و ... تأکید شده است.

آسودگان با اشاره به آغاز پژوهش این سریال از سال 93 در مرکز فیلم و سریال برون مرزی و نگارش آن در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی اعلام کرد: منابع گوناگونی در پژوهش آشپزنامه مورد استفاده قرار گرفت که از میان می توان به جامع الصنایع ( آشپزی نامه در عصر قاجار)، سفره اطعمه نوشته میرزا علی اکبر خان آشپزباشی، خوراک های ایرانی نوشته نادر میرزا قاجار، فرهنگ گیلکی نوشته منوچهر ستوده، فرهنگ واژه عامیانه دوره قاجار نوشته رضا حکیم خراسانی، تاریخچه آشپزی در دوره صفویه نوشته ایرج افشار اشاره کرد. مقالات و کتب دیگری نیز در نگارش این سریال بکار رفت تا برای نخستین بار دستمایه داستان سرایی پیرامون خلق یک غذا و رواج آن در سفره های ایرانی قرار گیرد.

وی درباره قصه «آشپزنامه» افزود: داستان مربوط به گلنار دختر نازپرورده و مغرور یکی از حکام در گیلان است که شاهزاده قجری به بهانه ای به قلعه آن ها حمله کرده و همه ساکنین قلعه را کشته یا دستگیر می نماید. گلنار که موفق به فرار شده با اطلاع از خطری که خانواده اش را تهدید می کند در لباس یک ندیمه به قلعه باز می‌گردد و... .

پژوهش سریال «آشپزنامه» توسط بهاره نوری‌زاده و نگارش آن به شیوه کارگاهی به سرپرستی مجید آسودگان در 40 قسمت 45 دقیقه‌ای در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی انجام می‌شود.

انتهای پیام/  

http://fna.ir/H9APW4


ویدیو مرتبط :
عطر غذاهای ایرانی در نمایشگاه غذاهای جهان