علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پوزخند شکارچیان غیرمجاز پرندگان به فهرست جریمه های میلیونی


بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا حاکیست هم اکنون علاوه بر عرضه لاشه پرندگان شکار شده در بعضی از بازارهای محلی، بخش عمده ای از آن به خاطر گران شدن جریمه ها در قالب شبکه های داخلی شکارچی - خریدار به فروش می رسد .
کم تعداد بودن نیروهای یگان های حفاظت محیط زیست، حمایت برخی نیروهای محلی از شکارچیان متخلف و ناهماهنگی دستگاه های نظارتی در برخورد با متخلفان و ترس آنها از ایجاد تنش های اجتماعی و امنیتی ناشی از برخورد های ضربتی باعث شده تا همچنان شکار و صید غیر مجاز پرندگان مهاجر در مازندران ادامه داشته باشد.
شورای عالی حفاظت محیط زیست تعرفه جدید شکار انواع حیوانات و پرندگان را اوایل امسال مصوب و به ادارات کل محیط زیست سراسر کشور برای اعمال و اجرا اعلام کرده است .
بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶/۳/۱۶ (با اصلاحات مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰ و ۱۳۷۵/۹/۲۵) تعیین بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان از وظایف و اختیارات شورای عالی حفاظت محیط زیست است.
بر اساس ماده ۱۸ همین قانون در مورد جرایم مذکور، سازمان محیط زیست از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، به عنوان شاکی خصوصی شناخته می شود.
شورای عالی حفاظت محیط زیست در مصوبه جدید خود جریمه شکار غیرمجاز حیوانات و پرندگان مختلف را بر اساس میزان کمیابی بین دو میلیون تا یک میلیارد ریال تعیین کرده است.
جریمه شکار و صید غیرمجاز هر قطعه پرنده هم در این جدول از یک میلیون ریال برای پرندگانی مانند بلدرچین ، انواغ مرغابی ها ، غاز خاکستری و غیره تا 600 میلیون ریال برای شاهین ، بالابان ، بحری و غیره تعیین شده است .
هدف شورای عالی حفاظت و تلاش چندین ساله دوستداران محیط زیست برای افزایش جریمه ها، بالابردن ریسک شکار و صید غیرمجاز و حفاظت از حیوانات و پرندگان بی پناه بویژه از نوع مهاجر بوده است.
رئیس اداره حفاظت از حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با تایید وجود دهها دام هوایی شبانه غیر مجاز برای صید پرندگان مهاجر زمستان زیست و فعالیت کم و بیش شکارچیان غیرمجاز گفت: حفاظت محیط زیست مازندران با توجه به کمبود نیروی انسانی حفاظتی به تنهایی قادر به برخورد با شکارچیان و جمع آوری دام های غیر مجاز نیست .
کوروش ربیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمایت برخی از نیروهای محلی از دام گذاران و شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر هم موضوع دیگری است که کار را برای مقابله با این پدیده دامنگستر در مازندران مشکل تر کرده است .
وی گفت : اگرچه محیط زیست مازندران با همکاری برخی دستگاه های نظارتی به دنبال ساماندهی دام های غیر مجاز هوایی و شکارچیان غیرمجاز است، ولی به دلیل برخی ناهماهنگی ها این طرح ها نیز نمی تواند پاسخگو باشد.
او اضافه کرد : محیط زیست استان نیازمند همکاری تمام دستگاه های مرتبط بویژه دستگاه های نظارتی است تا بتواند از ظرفیت تعرفه های بالای جریمه برای برخورد با این پدیده نامیمون و کاهش شکار پرندگان و حیوانات استفاده کند .
ربیعی فرهنگ سازی را از دیگر برنامه ها برای کاهش تخلف در حوزه محیط زیست بخصوص شکار چند صد هزار قطعه پرنده زمستان زیست و بومی در مازندران دانست.
استان مازندران به خاطر وضعیت آب و هوایی معتدل و برخورداری از طبیعت مناسب بسته به فصول سال مامن میلیون ها قطعه پرنده از نقاط مختلف آب و هوایی است .
وجود تالاب های مختلف ، مزارع ماندابی از جمله شالیزارهای برداشت شده مملو از آب و دانه و جنگل و مراتع پوشیده از درختان دارای میوه های وحشی رسیده در فصل پائیز و زمستان سبب شده است تا بر اساس آمار اداره کل محیط زیست هر ساله بیش از یک میلیون قطعه پرنده این استان را برای زمستان گذرانی انتخاب کنند .
آمارهای رسمی حاکی از شکار حداقل 250 تا 300 هزار قطعه پرنده مهاجر و غیر مهاجر در مازندران توسط شکارچیان مجاز و غیرمجاز در طول سال است .
هم اکنون بنا بر گزارش های رسمی افزون بر 20 هزار قبضه اسلحه دارای پروانه در مازندران وجود دارد و گمانه زنی های غیر رسمی نیز حاکی از وجود سه تا چهار برابری سلاح غیرمجاز شکار در این استان است .
6982/1654/1042

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
‫نقره داغ شدن شکارچیان غیرمجاز!‬