سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابراز امیدواری زنگنه به انعقاد 30میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز در 2سال آینده


به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه درباره اجلاس عادی صبح فردا(شنبه) وزیران کشورهای صادرکننده گاز در تهران، افزود: در این جلسه درباره مسائلی همچون بودجه، اوضاع بازار و موضوع های پیشنهای که دبیرکل گزارش می کند از جمله انتخاب دبیرکل ، تصمیم هایی گرفته می شود.
وی افزود: اجلاس فوق العاده در جلسه بعداظهر برگزار می شود که دستور کار آن جلسه سران و پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس خواهد بود.
زنگنه با تاکید براینکه در این اجلاس سران در سخنرانی های جداگانه، موضوعات خود را مطرح می کنند، گفت: بیانیه پایانی نشست روز شنبه با رهنمون به اجلاس های آتی همچون اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس منتشر خواهد شد.
وزیر نفت افزود: موضوع بحث ما در این اجلاس گاز، سوخت مناسب محیط زیست برای توسعه دنیاست؛ این موضوع تقارن خوبی نیز با ابلاغ سیاست های کلی در حوزه محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری دارد.
وزیر نفت تاکید کرد: در واقع دستور رسمی اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) تائید بیانیه ای است که پیش از این روی آن کار شده و ممکن است سران نکاتی داشته باشند که در این بیانیه اعمال کنند.
وی با بیان اینکه نقش جمع شدن سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران بسیار مهم است، گفت: اوپک در عمر بیش از 60 ساله خود سه اجلاس سران داشته و این درحالی است که جی یی سی اف در عمر 14.5 ساله خود تاکنون سه اجلاس را در این سطح برگزار کرده است.
زنگنه، اجلاس تهران را سومین اجلاس سران بیان کرد که در طول 14 سال عمر این سازمان برگزار می شود؛ اجلاس نخست در مسکو و اجلاس دوم در دوحه قطر برگزار شده است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه این اجلاس نشانه بسیار مثبتی برای ایران همزمان با لغو تحریمهاست، افزود: کشورهای حاضر در این رویداد مهم از نظر سیاسی نزدیک به ما هستند.
وی، درباره تفاوت های این اجلاس با اوپک نیز گفت: اوپک از نظر تشکیلاتی یک سازمان به شمار می آید در حالی که جی یی سی اف سازمان نیست.
وی ادامه داد: تاسیس این نهاد به ابتکار ایران در اردیبهشت ماه سال 1380 انجام شد. در سال های گذشته تلاش شده به گونه ای در این اجلاس کار شود که اتحاد میان کشورهای صادرکننده گاز را ایجاد کنیم زیرا 70 درصد ذخایر گازی جهان در اختیار اعضای این نهاد است.
زنگنه افزود: اوپک با توجه به ماهیت نفت و خصوصیتش، این قدرت را دارد که بتواند با تغییر درعرضه نفت، قیمت را در بازار تنظیم کند.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا این ویژگی در بخش گاز نیز وجود دارد، گفت: طبیعت گاز و نوع عرضه آن سبب شده تا نتواند خاصیت نفت را داشته باشد.
وی ادامه داد: هم اکنون دوسوم عرضه گاز در دنیا از طریق خط لوله انجام می شود و یک سوم به صورت ال ان جی است.
وی گفت: بازار صادرات ال.ان.جی به دو شکل است؛ نخست آنکه در گذشته بوده و در قالب قراردادهای درازمدت عرضه شده است؛ از این رو تولیدکننده در زمینه تعیین قیمت قدرت مانور ندارد.
زنگنه افزود: در شکل دوم که اکنون در حال ایجاد است، بازار ال ان جی به سمت تک محموله و کوتاه مدت می رود. حداکثر عمر یک قرارداد در این شکل یک سال بوده و مبنای قیمت نیز بر اساس بورس های بین المللی است.
به گفته وزیر نفت، با افزایش حجم قراردادهای کوتاه مدت در بازار ال ان جی، قدرت کشورهای تولیدکننده نیز برای نقش آفرینی در این بازار افزایش می یابد.
بیژن زنگنه وزیر نفت، ریاست نشست وزارتی فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) را برعهده خواهد داشت.
ریاست هفدمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز برعهده امانوئل ایبه کاچیکوو است که به تازگی به عنوان وزیر نفت نیجریه برگزیده شده است.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.
هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.
براساس این گزارش، جی یی سی اف به اشتباه «اوپک گازی» نامیده می شود، اما این مجمع همانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.
اقتصام(1)2078** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی