سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«میزا کوچک خان»؛ تنها کشتی مسافری ایران گرفتار طوفان بی‌برنامگی


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ‌در حالی که توسعه حمل و نقل مسافری و گردشگری دریای خزر همیشه مورد تأکید متولیان است، اما در عمل زیرساخت‌های قوی در این‌باره وجود ندارد و از این ظرفیت برای تردد مسافر استفاده نمی‌شود به طوری که در حال حاضر با وجود دارا بودن حدود 700 کیلومتر سواحل در شمال کشور، حمل و نقل مسافری دریایی در دریای خزر نداریم.

گردشگری دریایی شامل مجموعه‌ای از خدمات نظیر مدیریتی، آموزشی، بازاریابی، گردشگری، حمل و نقل، امور گمرکی، بیمه‌، تبلیغات و تسهیل در امر ورود و خروج گردشگران است و با هدف توسعه مبادلات بازرگانی خدمات در حوزه دریا در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه صادرات خدمات، کسب درآمدهای ارزی، تبادل و انتقال دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته، بسط مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و توسعه اشتغال صورت می‌پذیرد.

در 3 استان گیلان، مازندارن و گلستان از آستارا در شمال غرب ایران تا بندر ترکمن در شرق دریای خزر ‌حدود 700-650 کیلومتر ساحل وجود دارد ضمن آنکه بزرگترین اکوسیستم آبی شمال ایران در این منطقه است؛ خلیج و تالاب بزرگ میانکاله در شرق و تالاب بزرگ و فعال انزلی در غرب این اکوسیستم عظیم‌ در کنار سواحل طولانی و تالاب‌های‌ سیستم آبی خزر، از پتانسیل‌های عظیم و مستعد برای جذب گردشگران است که متأسفانه از این ظرفیت‌‌ها استفاده نمی‌شود

در این راستا لازم است هماهنگی و برنامه‌ریزی مشخصی بین متولیان حمل و نقل مسافری دریایی و‌ گردشگری ایجاد شود تا حمل و نقل مسافری خزر در راستای توسعه گردشگری رشد کند.

هم‌اکنون حمل و نقل مسافری دریایی در سواحل جنوبی کشور‌ به دلیل سفر مردم از سواحل عمان و خلیج فارس به جزایر کیش و قشم و نیز کشورهای قطر و کویت فعال است اما در دریای خزر که فقط 200 روز از سال دریا آرام است،‌‌ حمل و نقل مسافری دریایی‌ نداریم.

در ایران ‌فقط یک کشتی مسافری وجود دارد که آن هم در بندر انزلی پهلو گرفته است؛ «کشتی میرزا کوچک خان» حدود 8 سال پیش به امید راه‌اندازی حمل و نقل مسافری خزر و توسعه گردشگری دریایی وارد آب‌‌های بندر انزلی شد و از همان سال بلا استفاده ماند.

این را مالک کشتی میرزا کوچک‌خان می‌‌گوید و معتقد است گردشگری دریایی کشور با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است.

داریوش توکلی در این باره می‌گوید:‌ کشتی میرزا کوچک‌خان را آن زمان به قیمت 6 میلیارد تومان خریداری کردیم و از سال 86، در راستای توسعه حمل و نقل مسافری دریایی و گردشگری دریایی به بندر انزلی آوردیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم با اهداف توسعه گردشگری دریایی بین بنادر ایران و کشورهای همسایه، رشد سفر‌های دریایی بین بنادر ایران و توسعه حمل و نقل مسافری این کشتی مسافری را آب‌اندازی کنیم.

مالک تنها کشتی مسافری کروز ایران می‌گوید:‌‌ کشتی میرزا کوچک خان قابلیت پیمایش اقیانوس را دارد و از سالی که خریداری کرده‌ایم هزینه تعمیر و نگهداری آن را می‌پردازیم اما در عمل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه طبق قوانین سازمان جهانی دریانوردی کشتیِ دارای مجوز باید همیشه روشن بوده و خدمه در آن مستقر باشند، می‌گوید: ماهانه 40 میلیون تومان و سالانه حدود 500 میلیون تومان برای فعال بودن این کشتی هزینه می‌کنیم، کشتی باید 24 ساعته و در سه شیفت فعال باشد اما هیچ استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت این کشتی نمی‌شود.

بنا به گفته این فعال دریایی کشور‌، طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی هر دو سال یکبار کشتی میرزا کوچک خان برای بررسی و تمدید مجوز‌های بین‌المللی دریانوردی، وارد خشکی می‌‌شود‌ و این پروژه هر بار حدود 500 میلیون تومان برای مالک هزینه دارد.

وی با بیان اینکه کشتی میرزا کوچک‌خان 4.80 متر آبخور دارد،‌ گفت: این کشتی اتوبوس دریایی نیست و تنها کشتی مسافری کروز ایران در بنادر شمالی و جنوبی کشور است که 74 متر طول، 12 متر عرض و 20 متر ارتفاع در 5 طبقه دارد اما این ظرفیت کماکان بلا استفاده مانده است.

توکلی‌ با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی در تنها کشتی مسافری کروز کشور وجود دارد، ادامه داد:  ظرفیت کشتی میرزا کوچک‌خان 260 نفر مسافر برای دریانوردی روزانه و 100 مسافر شب‌خواب است.

وی با بیان اینکه کشتی میرزا کوچک‌خان دارای پنج طبقه و اتاق‌های مناسب در حد هتل چهار ستاره است،‌ گفت: حتی سالن همایش و امکان برگزاری کنفرانس هم در این کشتی وجود دارد اما کاملا بلا استفاده مانده و فقط ماهانه حدود 40 میلیون تومان برای ما هزینه دارد.

* رد تقاضای کشورهای حاشیه دریای خزر برای ‌اجاره کشتی میرزا کوچک‌ خان

توکلی با اشاره به اینکه کشتی میرزا کوچک خان تنها کشتی مسافری دریای خزر است، از بی‌‌توجهی مسئولان گله کرد و گفت: ‌در این چند سال کشورهای حاشیه خزر درخواست‌‌های زیادی برای اجاره این کشتی داشته‌اند، حتی باکو، بندر آستاراخان و گرجستان به ما اعلام آمادگی کردند که حاضر هستند کشتی را اجاره کرده با هزینه خود به آن بنادر‌ ببرند‌ اما چون می‌خواستیم کشتی تحت پرچم ایران باشد و نامش عوض نشود، قبول نکردیم ‌‌و مایل هستیم کشتی میرزا کوچک‌ خان در ایران فعال بماند.

وی ادامه داد: چطور ما برای یک کشتی فرسوده یونانی در جزیره کیش تبلیغات فراوانی از نظر گردشگری داریم اما از ظرفیت بی‌نظیر این کشتی در خزر استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان این دولت و دولت قبل‌ هیچ حمایتی از فعال شدن کشتی میرزا کوچک‌خان نداشتند، گفت: مایل هستیم گردشگری و حمل و نقل مسافر دریایی را توسعه دهیم در حالی که می‌توانستیم همین 6 میلیارد تومان را در سال 86 به اراضی و ملک تبدیل کنیم و مانند بسیاری از ارگان‌ها، امروز تا چهار برابر قیمت به فروش برسانیم اما متأسفانه این کار ملی ما، طناب دار ما شد.

* اجازه ارائه خدمات‌ رستوران و هتل کشتی را هم در کنار بندر نداریم

مالک کشتی میرزا کوچک خان بیان کرد: در راستای استفاده از ظرفیت کشتی میرزا کوچک خان، حتی پیشنهاد ساخت اسکله مسافری در بندر چمخاله را هم دادیم اما متأسفانه پاسخی از مسئولان دریافت نکردیم؛ حتی تقاضا دادیم که در منطقه آزاد انزلی اسکله‌ای تدارک ببینند تا نسبت به جابه‌جایی مسافر اقدام کنیم، اما از این پیشنهاد هم استقبال نشد.

توکلی افزود: تا پیش از این کشتی میرزا کوچک‌خان ترانسفر نیروهای کارکنان شرکت نفت را به سمت سکوی امیرکبیر بر عهده داشت که همین موضوع هم لغو شد و در حال حاضر این نیروها با کشتی‌های غیر مسافربری به سمت سکوی امیرکبیر منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل بلا استفاده ماندن ظرفیت کشتی در 8 سال اخیر و پهلوگیری آن در این مدت در بندر انزلی،‌ تلاش کردیم ترمینالی را از سازمان بنادر و دریانوردی در بندر انزلی اجاره کنیم تا حداقل‌ از ظرفیت هتل و رستوران کشتی‌ استفاده شود اما استانداری گیلان اجازه استفاده از همین ظرفیت را هم به ما نداد و اجازه ورود مسافر به رستوران و هتل کشتی را هم نمی‌‌دهد.

وی گفت: مسئولان استان گیلان مدعی هستند که این کشتی اجازه خدمات‌دهی در کنار اسکله را ندارد و باید فقط در هنگام تردد و آن هم روی آب به مسافر خدمات‌رسانی کند در حالی که هیچ تقاضای سفر دریایی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها وجود ندارد.

توکلی افزود: مسئولان استان گیلان مدعی هستند که مالک کشتی میرزا کوچک خان می‌خواهد این کشتی را به هتل ـ رستوران تبدیل کند که فقط در کنار آب به مردم خدمت دهد در حالی که اگر این نیت را داشتیم هر دو سال یکبار 500 میلیون تومان برای اخذ مجوزها و تأییدیه‌های‌ دریانوردی هزینه نمی‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه متولیان گردشگری استان گیلان در بکارگیری ظرفیت کشتی میرزا کوچک‌خان سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: وقتی برنامه بلندمدت برای گردشگری در کشور نداریم قطعاً‌ ما نیز به عنوان جزئی از این سیستم امکان برنامه‌ریزی برای توسعه سفرهای دریایی نداریم.

لزوم تشکیل مثلث هماهنگی سه ارگان برای رشد حمل و نقل مسافری دریایی و گردشگری خزر ‌

وی با تأکید بر اینکه متولی توسعه گردشگری در کشور مشخص نیست،‌ گفت: متأسفانه به دلیل عدم رشد صنعت گردشگری در کشور، کشورهای همسایه بازار گردشگری ایران را ربوده‌اند؛ در پیک سفر و ایام تعطیلات، هتل‌های ما در شمال و جنوب کشور خالی است اما فقط از ایران 6 میلیون سفر هوایی به ترکیه انجام می‌شود و این نشان از عدم توسعه یافتگی گردشگری کشور و جذب گردشگران دارد.

این فعال دریایی کشور با تأکید بر اینکه اسکله مسافری فعال در بنادر دریای خزر‌ وجود ندارد، گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری‌ دریای خزر، نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها را در کشور خود فراهم کنیم.

توکلی افزود: توسعه گردشگری دریای خزر نیازمند تشکیل مثلث هماهنگی و همفکری مدیرعامل سازمان بنادر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان استان‌های شمالی کشور است.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/5RE34W


ویدیو مرتبط :
استراحت در کشتی گرفتار شده در طوفان